Coronaviruset – så skyddar du dig och dina kollegor
Publicerat 3 mars 2020
En undersökning gjord tidigare i år visar att många svenskar går till jobbet trots att de är sjuka. Men med anledning av coronaviruset kan det vara en god idé att ta extra hänsyn till sina kollegor och stanna hemma när man är sjuk.
I dagarna höjde Folkhälsomyndigheten risknivån för allmän spridning av coronaviruset i Sverige från låg till måttlig. Risken att upptäcka nya fall av covid-19 i Sverige bedöms vara mycket hög.
Enligt en Sifo-undersökning som Apoteket Hjärtat gjorde tidigare i år och där 1 000 personer i arbetsför ålder ingår, går sex av tio tillbaka till jobbet innan de är friska. Men för att undvika ökad smittspridning är det en god idé att ta extra hänsyn till kollegor och stanna hemma vid förkylningssymtom eller feber. I synnerhet gäller det om man har besökt något av de områden där viruset hittills haft störst spridning. Det gäller främst Kina, Sydkorea, Iran och norra Italien. Många arbetsgivare råder nu sina medarbetare att arbeta hemifrån 14 dagar efter att de kommit hem från ett av de riskområden som Folkhälsomyndigheten pekat ut.
– Det är mycket viktigt att den som kommer till Sverige från något av dessa områden eller som har haft nära kontakt med personer från dessa områden är noga med att hålla sig hemma om man skulle känna sig sjuk. Man ska kontakta vården, och göra det via telefon, säger Britta Björkholm, avdelningschef vid Folkhälsomyndigheten i ett pressmeddelande.
Det finns fortfarande många frågetecken kring viruset, men känt är att det inte sprids via luften som en influensa utan som droppsmitta via människor som hostar och nyser eller via ytor som den sjuke varit i kontakt med. När sjukdomen fått fäste sprider den sig snabbt eftersom ingen i befolkningen hunnit utveckla immunitet mot detta nya virus.
Så skyddar du dig mot covid-19
- Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta människor på ditt arbete eller i kollektivtrafiken.
- Hosta eller nys i armvecket eller i en pappersnäsduk. På så sätt hindrar du att smitta sprids samtidigt som du undviker att förorena dina händer.
- Undvik att röra vid ansikte eller ögon samt undvik nära kontakt med sjuka personer.
- Tvätta händerna med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
- Om du varit i ett av riskområdena för covid-19 och får hosta, svårt att andas eller feber ska du inte åka in till en vårdcentral eller en akutmottagning utan stanna hemma och kontakta 1177.
Källa: Folkhälsomyndigheten
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Coronaviruset
-
Personalens innovationskraft tydlig under pandemin
Coronaviruset • Under pandemins första fas var det många yrkesgrupper i offentlig sektor som tvingades uppfinna nya sätt att jobba.
-
Smittskyddsexperten: så kan företagen hantera att covid-19 ökar
Coronaviruset • Smittspridningen av coronaviruset ökar i hela Sverige – och på flera sjukhus beskrivs läget som pressat.
-
Pandemin skapade filterbubblor på jobbet
Distansarbete • De som jobbade på distans under pandemin fördjupade sina relationer med en liten grupp kollegor, medan andra valdes bort.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Självmedkänsla hjälper dig att hantera din stress
Stress • Genom att träna upp vår självmedkänsla kan vi lära oss att hantera stress på jobbet och både må och prestera bättre.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.