Tema: Kommunikation

Tydlig dialog, att alla är delaktiga och att viktig information når fram är några av de saker som bidrar till en väl fungerande kommunikation på skolan. Här finns tips på hur chefer och medarbetare tillsammans kan arbeta vidare med kommunikationen.
I filmen kommenterar Arbetsmiljöverkets sakkunnige Kristian Hansson ämnet kommunikation i skolan.
Arbeta med kommunikation i grupp
I pdf:en finns faktaunderlag och gruppövningar för att arbeta med kommunikation tillsammans. Övningarna är presenterade så att de enkelt kan visas på en stor skärm. De passar bra att använda på till exempel arbetsplatsträffar.
Ladda ner pdfFundera en kort stund över de här frågorna:
- Hur upplever du att ni pratar med varandra på arbetsplatsen? Är stämningen allmänt positiv eller negativ?
- Känner du dig bekväm med sättet ni pratar med varandra? Varför eller varför inte?
- Finns det något du skulle vilja ändra på i sättet ni pratar med varandra?
Dilemma: Går det att förebygga stress med kommunikation
Här kommer ett dilemma som kan uppstå i skolan. Hur kan man förebygga stress i situationer där arbetet inte rullar på enligt planen. Går det att lösa problemen i förväg genom att prata om dem?
Fatima och Daniel jobbar i köket på en stor skola. I onsdags blev det väldigt stressigt, bland annat för att en leverans inte kom som planerat. Någon hade missat att göra beställningen i tid, vilket är en förutsättning för att det ska flyta på smidigt i köket.
Under dagen blev det dålig stämning mellan Fatima och Daniel eftersom båda var så stressade. Daniel upplevde att Fatima körde över honom och inte lät honom sköta sitt jobb, medan Fatima tyckte att Daniel prioriterade fel och inte tog tillräckligt mycket ansvar. Båda gick hem från arbetspasset med en klump i magen.
Vad tycker du att Fatima och Daniel ska göra för att förhindra att samma sak händer nästa gång det blir stressigt på jobbet?
Om Fatima och Daniel inte gör någonting är risken stor att problemet uppstår igen nästa gång något oplanerat händer. Därför är det bra om de pratar – på egen hand eller tillsammans med chefen – om hur de kan kommunicera och hantera stressiga situationer på ett bättre sätt. De behöver bland annat prata om:
- vad de ska prioritera om tiden inte räcker till
- vilka arbetsuppgifter som ska utföras och på vilket sätt
- vilket resultat de ska uppnå
- hur de kan prata med varandra och hjälpas åt för att samarbetet ska fungera bra.
Det kan låta självklart, men om de inte har en gemensam syn på vad som är viktigast ökar risken för konflikter. Det kan i sin tur göra att de känner sig mer stressade och mår sämre på jobbet. När kommunikationen och samarbetet istället fungerar ökar förutsättningarna för att båda mår och presterar bättre.
Om Fatima och Daniel inte gör någonting är risken stor att problemet uppstår igen nästa gång något oplanerat händer. Därför är det bra om de pratar – på egen hand eller tillsammans med chefen – om hur de kan kommunicera och hantera stressiga situationer på ett bättre sätt. De behöver bland annat prata om:
- vad de ska prioritera om tiden inte räcker till
- vilka arbetsuppgifter som ska utföras och på vilket sätt
- vilket resultat de ska uppnå
- hur de kan prata med varandra och hjälpas åt för att samarbetet ska fungera bra.
Det kan låta självklart, men om de inte har en gemensam syn på vad som är viktigast ökar risken för konflikter. Det kan i sin tur göra att de känner sig mer stressade och mår sämre på jobbet. När kommunikationen och samarbetet istället fungerar ökar förutsättningarna för att båda mår och presterar bättre.
Om Fatima och Daniel inte gör någonting är risken stor att problemet uppstår igen nästa gång något oplanerat händer. Därför är det bra om de pratar – på egen hand eller tillsammans med chefen – om hur de kan kommunicera och hantera stressiga situationer på ett bättre sätt. De behöver bland annat prata om:
- vad de ska prioritera om tiden inte räcker till
- vilka arbetsuppgifter som ska utföras och på vilket sätt
- vilket resultat de ska uppnå
- hur de kan prata med varandra och hjälpas åt för att samarbetet ska fungera bra.
Det kan låta självklart, men om de inte har en gemensam syn på vad som är viktigast ökar risken för konflikter. Det kan i sin tur göra att de känner sig mer stressade och mår sämre på jobbet. När kommunikationen och samarbetet istället fungerar ökar förutsättningarna för att båda mår och presterar bättre.
Frågor till dilemmat
- Har du varit med om att det har uppstått en konflikt för att du och en kollega har haft olika syn på hur ni ska göra jobbet? Vad gjorde ni för att lösa situationen och förbättra samarbetet?
- Förändras ditt sätt att kommunicera när du är stressad? Hur kan det i så fall påverka dina kollegor?
Reflektionsfrågor för chefer
- Hur kan du stötta dina medarbetare när det händer oväntade saker?
- Vet alla på arbetsplatsen hur de ska prioritera arbetsuppgifter och samarbeta när det blir stressigt?

OSA Introduktion
OSA Introduktion är en digital utbildning som vänder sig till chefer, skyddsombud och medarbetare som vill sätta sig in i reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö.
Kostnadsfritt