Hoppa till huvudinnehållet

Arbetsmiljöskolan

Här hittar du  temasidor som tar upp olika ämnen  som berör dig som arbetar i skolan. Temasidorna innehåller filmer, texter, olika former av diskussionsunderlag och naturligtvis hänvisning till webbutbildningen som är skapad för dig.

Tema: Kommunikation

Tydlig dialog, att alla är delaktiga och att viktig information når fram är några av de saker som bidrar till en väl fungerande kommunikation på skolan. I det här temat får du tips på hur du, dina kollegor och era chefer tillsammans kan arbeta vidare med er kommunikation.

Gå igenom temat i grupp

I pdf:en finns allt som behövs för att arbeta med temat arbetsbelastning i grupp. Övningarna är presenterade så att de enkelt kan visas på en stor skärm.

Ladda ner

Fundera och reflektera

Fundera över hur ni pratar med varandra på din arbetsplats:

  1. Hur upplever du att ni pratar med varandra på arbetsplatsen? Är stämningen allmänt positiv eller negativ?
  2. Känner du dig bekväm med sättet ni pratar med varandra? Varför eller varför inte?
  3. Finns det något du skulle vilja ändra på i sättet ni pratar med varandra?
Dilemma 1 av 1

Dilemma: Går det att förebygga stress med kommunikation

Här kommer ett dilemma som kan uppstå i skolan. Vad ska man göra när flera i personalen är sjuka och resurserna inte räcker till för alla elever?

Fatima och Daniel jobbar båda i köket på en stor skola. I onsdags blev det väldigt stressigt, bland annat för att en leverans med råvaror inte kom som planerat. Någon hade visst missat att göra beställningen i tid – och det är en förutsättning för att det ska flyta på smidigt i köket.

Under dagen blev stämningen mellan kollegorna sur och otrevlig eftersom båda var så stressade. Daniel upplevde att Fatima körde över honom och inte lät honom sköta sitt jobb, medan Fatima tyckte att Daniel prioriterade fel och inte tog tillräckligt mycket ansvar. Båda gick hem från arbetspasset med en klump i magen.

Vad tycker du att Fatima och Daniel ska göra för att förhindra att samma sak händer nästa gång det blir stressigt på jobbet?

Om Fatima och Daniel inte gör någonting är risken stor att problemet uppstår igen nästa gång något oplanerat händer. Därför är det bra om de pratar ihop sig – på egen hand eller tillsammans med chefen – om hur de kan kommunicera och hantera stressiga situationer på ett bättre sätt. De behöver bland annat prata om vad de ska prioritera om tiden inte räcker till vilka arbetsuppgifter som ska utföras och på vilket sätt vilket resultat de ska uppnå hur de kan prata med varandra och hjälpas åt för att samarbetet ska fungera bra. Det kan låta självklart, men om de inte har en gemensam syn på vad som är viktigast ökar risken för konflikter. Det kan i sin tur göra att de känner sig mer stressade och mår sämre på jobbet. När kommunikationen och samarbetet istället fungerar är chansen större att båda mår och presterar bättre.
Om Fatima och Daniel inte gör någonting är risken stor att problemet uppstår igen nästa gång något oplanerat händer. Därför är det bra om de pratar ihop sig – på egen hand eller tillsammans med chefen – om hur de kan kommunicera och hantera stressiga situationer på ett bättre sätt. De behöver bland annat prata om vad de ska prioritera om tiden inte räcker till vilka arbetsuppgifter som ska utföras och på vilket sätt vilket resultat de ska uppnå hur de kan prata med varandra och hjälpas åt för att samarbetet ska fungera bra. Det kan låta självklart, men om de inte har en gemensam syn på vad som är viktigast ökar risken för konflikter. Det kan i sin tur göra att de känner sig mer stressade och mår sämre på jobbet. När kommunikationen och samarbetet istället fungerar är chansen större att båda mår och presterar bättre.
Om Fatima och Daniel inte gör någonting är risken stor att problemet uppstår igen nästa gång något oplanerat händer. Därför är det bra om de pratar ihop sig – på egen hand eller tillsammans med chefen – om hur de kan kommunicera och hantera stressiga situationer på ett bättre sätt. De behöver bland annat prata om vad de ska prioritera om tiden inte räcker till vilka arbetsuppgifter som ska utföras och på vilket sätt vilket resultat de ska uppnå hur de kan prata med varandra och hjälpas åt för att samarbetet ska fungera bra. Det kan låta självklart, men om de inte har en gemensam syn på vad som är viktigast ökar risken för konflikter. Det kan i sin tur göra att de känner sig mer stressade och mår sämre på jobbet. När kommunikationen och samarbetet istället fungerar är chansen större att båda mår och presterar bättre.

Fundera och reflektera

  1. Har du varit med om att det har uppstått en konflikt för att du och en kollega har haft olika syn på hur ni ska göra jobbet? Vad gjorde ni då för att lösa situationen och förbättra samarbetet?
  2. Förändras ditt sätt att kommunicera när du är stressad? Hur kan det i så fall påverka dina kollegor?

Reflektionsfrågor för chefen

  1. Hur kan du stötta dina medarbetare när det händer oväntade saker?
  2. Vet alla på arbetsplatsen hur de ska prioritera arbetsuppgifter och samarbeta när det blir stressigt?
OSA Introduktion

OSA Introduktion

OSA Introduktion är en digital utbildning som vänder sig till chefer, skyddsombud och medarbetare som vill sätta sig in i reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö.

Visa utbildning

Kostnadsfritt

Hitta på sidan