
Bild: Horizon Workrooms
Är du redo att bli en avatar?
Publicerat 9 februari 2022
Tekniken för virtuella jobbmöten där man träffar sina kollegor som avatarer har blivit relativt billig och flera olika lösningar lanseras just nu. Enligt tech-gurun Bill Gates kommer vi om några år inte förstå hur vi klarade oss utan VR i arbetsmiljön.
Vad behöver man?
Först och främst ett VR-headset. De finns för cirka 3 500 kronor. Dessutom behövs en programvara eller applikation. Ett exempel är plattformen Glue som har en gratisvariant som tillåter upp till tio användare. Facebook har nyligen släppt en lösning, men med nackdelen att all data som genereras där hamnar i Facebooks ägo. Microsoft har också en lösning som är integrerad med Teams.
Hur fungerar mötet?
Ungefär som ett fysiskt möte med white boards och post it-lappar. Man kan gå runt i rummet. Till skillnad från ett Teams-möte kan flera prata samtidigt och man kan mingla. Ljudet är spatialt, vilket innebär att om en kollega som står bakom dig säger något så låter det som ljudet kommer bakifrån.
Vilka är fördelarna/nackdelarna?
Fördelar: Det påminner mer om att ses på riktigt än att ses på Teams. Den rumsliga känslan kopplas till den sociala interaktionen vilket gör det lättare att minnas. Typ: "När Jessica stod vid white-boarden pratade hon om vårfesten". Det är också lättare att känna samhörighet och bifall när man presenterar något.
Nackdelar: Om ni ska dela dokument med varandra kan ett vanligt digitalt möte passa bättre. VR-möten är optimala för kreativa möten eller uppstartsmöten. Det finns även en liten risk att VR-teknik kan framkalla illamående, men det är ovanligt med modern VR-teknik och väl utformade VR-applikationer.
Källa: Mattias Wallergård, forskare i interaktionsdesign vid Lunds Tekniska Högskola

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Digitalisering
-

Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-

Sant och falskt om mobilen
Verktyg och produkter Ska man lägga mobilen i ris om man tappat den i vatten och är det sant att mobilen lyssnar på det du pratar om? Arbetsliv reder ut myter om mobilen – ett av våra allra mest använda arbetsverktyg.
-

Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-

Fyra nycklar till en inkluderande arbetsplats
Diskriminering Det finns ingen universallösning för att bli en inkluderande arbetsplats, men fyra faktorer är avgörande, enligt forskaren Kristian Palm.
-

Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-

Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.