Nudging – ett lyft för arbetsmiljöarbetet
Publicerat 19 december 2019
Vi vet att vi borde börja träna, pensionsspara och städa källarförrådet, men ändå gör vi inte det. Ibland när gapet mellan vilja och handling är för stort kan det behövas en knuff i rätt riktning. Vi kan behöva lite nudging.
Nudging innebär att man med hjälp av beteendevetenskap och psykologi designar valsituationer så att det blir lätt att göra rätt utan att använda förbud eller hot om sanktioner. Här kommer några exempel på hur nudging kan användas i arbetslivet och i arbetsmiljöarbetet.
Ändra standardvalet
Gör det önskvärda beteendet förvalt.
Exempel: Om målet är att fler ska äta vegetariskt på konferensen kan man göra det vegetariska alternativet som förval och be dem som vill ha annan kost att ange det separat.
Förändra placeringen
Gör det önskvärda valet lätt att nå.
Exempel: Om man vill att fler ska återvinna avfall på byggarbetsplatsen kan man placera ut mindre containrar på flera platser i stället för att ha en stor på en plats.
Skapa hinder
Gör det sämre valet svårare att nå.
Exempel: Förbjuda rökning på utomhus- serveringar.
Gör det transparent
Visa vad beteendet leder till.
Exempel: Om ni vill att fler ska rapportera tillbud på jobbet – gör det visuellt. Skriv till exempel på intranätet hur många som rapporterat den senaste månaden samt vad det lett till.
Involvera medarbetarna
Gör användaren till en del av lösningen.
Exempel: Fråga medarbetarna vad det är som hindrar dem att använda den personliga skyddsutrustningen på jobbet. Använd sen svaren för att göra det lättare att göra rätt.
Gör det socialt Ett grundläggande mänskligt beteende är att vi vill göra som flocken.
Exempel: Få fler att börja träna genom att starta träningsgrupper på jobbet.
Belöna
Belöna de som uppnått det önskade beteendet.
Exempel: Bästa idén för att få mysigare på kontoret vinner ett pris.
Nudging
"Nudging i praktiken: Så gör organisationen det lätt att göra rätt" utkommer i december på Natur & Kultur. Författare är Ida Lemoine, Kajsa Lindström, Linda Lindström och Samuel Salzer.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsmiljöarbete
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.
-
Så vet du om du gör tillräckligt för en säker arbetsmiljö
Arbetsmiljöarbete Hur vet man som arbetsgivare om man lever upp till arbetsmiljökraven? Vad menas med tillräcklig kunskap för att kunna jobba säkert och hur uppfyller man lagkravet om dokumentation? Arbetsliv bad en arbetsmiljöforskare och en sakkunnig på Arbetsmiljöverket att förtydliga kraven i föreskrifterna.
-

Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-

Fyra nycklar till en inkluderande arbetsplats
Diskriminering Det finns ingen universallösning för att bli en inkluderande arbetsplats, men fyra faktorer är avgörande, enligt forskaren Kristian Palm.
-

Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-

Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.