Publicerad 12 november 2020

Lastbilsförare får kamratstöd

Kamratstöd

Lastbilsförare som varit med om en olycka eller blivit rånade kan få avlastande samtal genom tjänsten Kollegahjälpen. Bakom initiativet står både arbetsgivare och fack och i år firar Kollegahjälpen 20 år.

Kollegahjälpen är ett nätverk av lastbilsförare och åkeriägare som på ideell basis fungerar som kamratstödjare för kollegor som råkat ut för en allvarlig olycka eller ett rån. Bakom satsningen står Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA, och Sveriges Åkeriföretag tillsammans med Länsförsäkringar och Volvo lastvagnar. För att öka kännedomen om Kollegahjälpen har initiativtagarna utsett den 12 november till Kollegahjälpens dag.

– Helst skulle vi ju vilja att hjälpen inte skulle behövas. Men tyvärr händer det saker utmed vägarna. Tanken med Kollegahjälpen är att man trots det man varit med om ska vilja fortsätta jobba som lastbilsförare och inte fastna i negativa tankar. Att man kan komma tillbaka till jobbet och fortfarande tycka att det är roligt, säger Åsa Backman på TYA.

De som engagerar sig i Kollegahjälpen får grundutbildning i krishantering samt en årlig fortbildning.

– Det går inte att jämföra med ett psykologsamtal, utan det ska vara ett avlastande samtal för dem som vill prata av sig. Det är också ett sätt att bli medveten om hur djupa spår händelsen har satt. Kollegahjälparen kan rekommendera professionellt stöd om det verkar som det finns behov av det, säger Åsa Backman.

Den som ringer Kollegahjälpen hamnar först hos SOS-alarm. Där finns en lista över alla kollegahjälpare och SOS-alarm kontaktar den som är närmast rent geografiskt. Hittills har man fått 40–50 samtal om året via SOS-alarm.

– Vi skulle önska att tjänsten användes mycket mer eftersom vi vet att det händer mycket på vägarna. Men ibland är det nog så att lastbilsförarna ringer en kollegahjälpare direkt utan att gå via SOS-alarm eftersom de är kända på sin hemort.

Även anhöriga eller kollegor till den som råkat ut för något kan ringa till Kollegahjälpen för att få råd. Hittills har satsningen tagits emot väldigt väl.

– Människor tackar Kollegahjälpen för att de kan sova igen, att deras äktenskap räddats eller att det känns roligt att köra igen, säger Åsa Backman.

Läs mer om Kollegahjälpen:

 

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Chefredaktör och webbredaktör 08-402 02 52

Taggar: Arbetsolyckor och arbetsskadorMå braPsykisk hälsa

Webbfråga

Hur gör du för att vara en bra kollega på distans?

  • Strösslar med emojis 14%  
  • Uppmuntrar till pauser 14%  
  • Ringer och kollar läget 56%  
  • Inget särskilt 16%  
Totalt antalet röster: 80