Hoppa till huvudinnehållet

Desirée Nilsson, en av författarna till boken Brain train är ute på jobbresa.

Bild: Chris Chau

Grön omställning

Så gjorde de tågresan till en fördel i jobbet

Långa tjänsteresor med tåg kan kännas stressande. Men forskare vid Uppsala universitet har hittat en metod för att kombinera tågresor med produktivt djuparbete. 

Få yrkesgrupper reser lika mycket som freds- och konfliktforskare. Det är konferenser, möten och besök i krigszoner världen över.

–Vi behöver delta i olika internationella sammanhang – det ingår i jobbet. Ofta blir det flyg. Vi behövde därför ändra vårt resmönster för att få ner våra koldioxidutsläpp och har de senaste åren lyckats minska institutionens utsläpp med femtio procent, till stor del tack vare tågresor.

Desirée Nilsson och Isak Svensson
Desirée Nilsson och Isak Svensson
Bild: Chris Chau

Det säger Isak Svensson, professor vid Institutionen för freds- och konfliktforskning i Uppsala. Tillsammans med professorskollegan Desirée Nilsson, och tidigare kollegan Mimmi Söderberg Kovacs, har han skrivit boken "Brain Train: en handbok för gröna och kreativa resor". Det är en praktisk handbok om att kombinera längre tågresor i jobbet med produktivt djuparbete.

Dubbel vinst med tåg och fokustid

Numera väljer forskarna vid institutionen tåg istället för flyg där det är möjligt– inte bara för kortare resor utan även för längre resor ut i Europa.

Satsningen på mer hållbara tågresor kopplades ihop med ett annat projekt att skapa bättre förutsättningar för koncentrerat arbete.

– Vi, liksom säkert många andra arbetsplatser, har märkt att det blivit allt svårare att få tid och ro att arbeta koncentrerat med det som är våra kärnuppgifter. Dagarna blir så lätt uppstyckade och splittrade av alla möten, telefonsamtal och annat. Så vi började experimentera med "Shut-up-and-write-sessioner" eller djuparbete i grupp.

Vi har minskat institutionens utsläpp med femtio procent

De här sessionerna går ut på att deltagarna avsätter exempelvis en halv dag för koncentrerat arbete med en förutbestämd uppgift. Arbetet är schemalagt med inlagda pauser, och mejl och samtal är inte tillåtet.

– Syftet är att använda positivt grupptryck och schemalagda pauser för att lättare kunna fokusera på sin arbetsuppgift, säger Desirée Nilsson.

Forskarna bestämde sig för att slå två flugor i en smäll och kombinera tjänsteresor med tåg och djuparbete – och så kom Brain train-metoden till, berättar Isak Svensson.

– Den långa tågresan gick plötsligt från att ligga på minuskontot till att bli en tillgång. Det som tidigare var bortkastad tid, och som lett till stress och frustration över allt jobb som inte hinns med blev i stället värdefull arbetstid. En bra dag på jobbet helt enkelt.

Det nya arbetssättet används på såväl inrikes som utrikesresor.

Många fördelar

Men att jobba koncentrerat på tåg? Är det inte svårt med alla intryck, ljud, förseningar och andra störningsmoment?

– Nej, faktiskt inte. Det gäller så klart att vara förberedd, och till exempel ha med sig brusreducerande hörlurar för att stänga ute alla ljud. Till skillnad från flyg – med all dötid, transferresor och spring hit och dit får du på tåg längre sammanhållande arbetstid. Dessutom kan du kan enkelt resa dig och sträcka på benen när det behövs, säger Desirée Nilsson.

Så hur ser en typisk Brain train-resa ut?

– Någon dag innan resan anmäler alla vad de ska jobba med till den som utsetts som projektledare och schemaläggare. Sedan möts vi oftast på tågstationen innan avgång för en kortare fika och genomgång av jobbdagens upplägg och vad respektive deltagare ska jobba med, säger Desirée Nilsson.

Arbetspassen brukar vara max en timme, och en tidshållare utses för att hålla koll på arbetsschemat och när det är tid för obligatorisk paus. Då stänger alla av datorerna direkt, berättar Isak Svensson.

–  Då gör vi lite yoga eller går och äter något ihop. Upplägget beror på resans längd. När vi åkte till Berlin hade vi tre–fyra arbetspass till Köpenhamn. Där gick vi ut och såg oss om en stund i väntan på nästa tåg och sedan körde vi på med ytterligare ett par pass till Hamburg. Där var jobbdagen slut, och vi gick till restaurangvagnen och hade trevligt.

Har er Brain train-metod spridit sig bland kollegorna?

– Ja, vi har fått väldigt positiv feedback, även internationellt. Boken ska nu ges ut på tyska i Schweiz. Fast då bad översättaren om att få ändra en sak: tågförseningar. "Det har vi inte i Schweiz", sa han, "så det är inte relevant för våra läsare".

TIPS

Jobba på tågresan

  • Schemalägg tågresan Utse en schemaläggare. Bestäm antalet arbetspass, och exakt vad varje deltagare ska djuparbeta med. Gör en gemensam bokning så att ni får sitta ihop.
  • Shut-up-and-write Jobba koncentrerat under passet, stäng av mobiler och mejlprogram. Använd brusreducerande hörlurar. Utse gärna en tidshållare som har koll på arbetstid och pauser.
  • Ta aktiva pauser Bestäm vad ni ska göra på pauserna, exempelvis rörelseträning, socialt prat, jobbdiskussion eller måltid.

Källa: "Brain Train: en handbok för gröna och kreativa resor"

bild på Magnus Nilsson

Magnus Nilsson

Mer om Grön omställning

Senaste om Mer om arbetsmiljö