Hoppa till huvudinnehållet
Digitalisering

Färre tjänsteresor även efter pandemin

Tjänsteresorna minskade kraftigt under pandemin – och den minskningen är här för att stanna. Det spår myndigheten Trafikanalys i en rapport.

Coronapandemin tvingade många företag att ställa om från tjänsteresor till digitala möten. Men även om restriktionerna nu har släppts kommer antalet tjänsteresor inte komma tillbaka till samma nivåer som före pandemin. Det spår myndigheten Trafikanalys i en rapport. Gunnar Eriksson är avdelningschef på Trafikanalys.

– Pandemin har påverkat transportsektorn mycket. Vi människor har en tendens att överskatta effekter av något som sker här och nu, det har vi haft med oss. Men när vi har tittat på den här frågan kan vi inte komma fram till något annat än att antalet tjänsteresor kommer att påverkas för gott, säger han.Foto: privat

Stora besparingar på kostnadssidan och nya, positivt erfarenheter av digitala möten tros ligga bakom utvecklingen.

Färre korta tjänsteresor

– Organisationer har sparat enorma pengar på resekostnader och är inte benägna att gå tillbaka och tillåta lika stora budgetar som tidigare för detta. En större myndighet som jag pratade med har exempelvis halverat resebudgeten för 2022, så det handlar om stora summor. Samtidigt har enskilda medarbetare fått en helt annan erfarenhet av digitala möten än före pandemin. Den inställningen kommer att leva kvar, säger Gunnar Eriksson.

Det är främst tjänsteresor över dagen och resor till konferenser som kommer att minska, spår myndigheten. Men det är inte säkert att den här utvecklingen enbart beror på pandemin, betonar Gunnar Eriksson.

– Men pandemin kan ha fungerat som en tipping point. Den gav oss snabbt erfarenhet av hur bra det fungerar att ha kontakt via digitala hjälpmedel, säger han.

Vad gäller transportslag är det främst flygtransporterna som kommer att minska, och det kan få en ganska stor påverkan för flygbolagen och flygplatser. Men att vi kommer att lägga mindre tid på resor totalt sätt, är inte säkert.

– Vi människor har lagt ungefär lika mycket tid på transporter under de senaste 100 åren, även om vi har bytt transportslag och typ av resor. Så även om vi kommer att få se ett fortsatt minskat tjänsteresande kanske vi kommer lägga mer tid på andra typer av transporter, som cykling, promenader eller bilresor, säger Gunnar Eriksson.

bild på Katharina Hedström

Katharina Hedström

Mer om Digitalisering

Prenumerera

Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.

Prenumerera

Senaste om Mer om arbetsmiljö