Bättre villkor för personliga assistenter
Publicerat 21 januari 2020
Arbetsmiljöarbetet inom personlig assistens behöver utvecklas. Det är slutsatsen i en statlig utredning som nyligen presenterades.
Personliga assistenter är en av Sveriges största yrkesgrupper med cirka 100 000 sysselsatta. Enligt en ny utredning finns tre utmaningar inom yrket; personliga assistenter behöver få tryggare anställningsvillkor, arbetsmiljöarbetet behöver utvecklas och osäkerheten kring arbetsuppgifter behöver minska.
– Anställningsvillkoren regleras i stor ut sträckning genom kollektivavtal. I vår utredning pekar vi på problemet med de korta uppsägningstiderna och konstaterar att kollektivavtalen i den delen bygger på de förutsättningar som lagstiftningen ger. Om det ska till en förändring så behöver regeringen ändra regelverket och ersättningarna men också försäkra sig om att förändringen i så fall kommer assistenterna till del, säger Lars Lööw, statlig utredare.
För en mindre del av assistenterna finns det dock en möjlighet att med ändrade regler förbättra anställningsvillkoren. Det gäller de assistenter som är anställda av arbetsgivare utan kollektivavtal och de assistenter vars anställning regleras av den så kallade hushållslagen.
– Där föreslår vi dels regelförändringar dels en översyn som ett steg i en möjlig regelförändring, säger Lars Lööw.
Ett syfte med förslaget, påpekar Lars Lööw, är att försvåra för oseriösa aktörer som regelmässigt erbjuder sämre villkor och sämre arbetsmiljö än andra.
– Det kommer i förlängningen påverka arbetsmiljön men huvudsyftet med förslaget handlar om anställningsvillkor och inte arbetsmiljö.
I utredningen föreslås det dessutom ökat tryck på arbetsgivare att arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet genom att flytta sjuklöneansvaret till arbetsgivarna.
– I dag ligger det i huvudsak på kommunerna genom en särreglering som bygger på en gissning i förarbetena till LSS om hur den personliga assistansen skulle komma att organiseras. Men vi pekar också på behovet av ökad kunskap hos såväl assistenterna som hos arbetsgivare och arbetsledare.
I dag är det assistenternas arbetsgivare som ansvarar för sina anställdas arbetsvillkor. Enligt Lars Lööw behöver regeringen se till att det finns förutsättningar för att arbetsgivarna ska kunna ge sina assistenter kompetensutveckling, stöd och goda villkor.
Förslag i utredningen
- Inför ett krav på att arbetsgivare ska tillämpa kollektivavtalsliknande villkor.
- Ger Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram ett nationellt utbildnings- och kunskapsmaterial anpassat till personlig assistans.
- Ger privata assistansbolag ansvar för att finansiera sina assistenters sjuklönekostnader.
- Ger Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i uppdrag att genomföra en tillsyn av hur egenvård och vård på delegation fungerar vid personlig assistans.

Henrik Lenngren
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.
-
Så vet du om du gör tillräckligt för en säker arbetsmiljö
Arbetsmiljöarbete Hur vet man som arbetsgivare om man lever upp till arbetsmiljökraven? Vad menas med tillräcklig kunskap för att kunna jobba säkert och hur uppfyller man lagkravet om dokumentation? Arbetsliv bad en arbetsmiljöforskare och en sakkunnig på Arbetsmiljöverket att förtydliga kraven i föreskrifterna.
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.