Många arbetsmiljöbrister inom e-handeln
Publicerat 30 november 2020
Under årets Black Week och Black Friday valde fler svenskar än någonsin att shoppa online. Samtidigt som näthandeln ökar till följd av pandemin visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket att det finns stora arbetsmiljöbrister i e-handelskedjan.
Under förra veckans Black Week ökade näthandeln med 41 procent jämfört med förra året. Det visar statistik från Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige. Även Postnord rapporterar en ökning på hela 49 procent under andra kvartalet 2020. Inför årets julhandel förväntas trenden hålla i sig – allt fler kommer köpa sina julklappar på nätet.
Samtidigt visar Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats av paketterminaler, budfirmor och utlämningsställen, att 8 av 10 företag har brister.
En stor del av pakethanteringen på exempelvis utlämningsställen sker manuellt – det vill säga utan lyfthjälpmedel. Nästan 30 procent av de brister som Arbetsmiljöverket hittat handlar om ergonomi.
– Många medarbetare har inte rätt förutsättningar att jobba på ett sätt som är skonsamt för kroppen. I förlängningen leder det till att det förebyggande arbetet inte blir framgångsrikt, då de exempelvis inte har fått kunskaper om risker och om hälsosam arbetsteknik, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket i en kommentar.
Många arbetsgivare missar att riskbedöma pakethanteringen och tar inte hänsyn till hur ofta de som jobbar med pakethantering lyfter varor och hur många paket de hanterar under en arbetsdag.
– Till exempel kan det vara mer belastande att hantera många lätta paket under lång tid än några få tunga paket, säger Erna Zelmin-Ekenhem.
Hanteringen av truckar i lagermiljöer och på terminaler är en annan allvarlig risk som framkommer i rapporten. Truckförare är den mest olycksdrabbade yrkeskategorin bland män i Sverige och olyckor kopplade till truckar har ökat de senaste åren.
Bättre arbetsmiljö i e-handeln
- Riskbedöm arbetsmiljön regelbundet På prevent.se samt på av.se finns bra stöd för att göra en riskbedömning
- Samverka med skyddsombud och personal Se till att det finns rutiner för hur ni kan jobba tillsammans på arbetsplatsen för att förbättra arbetsmiljön.
- Vidta åtgärder När ni har gjort en riskbedömning är det dags att vidta åtgärder för att minska skador och olyckor.
- Följ upp Åtgärderna måste följas upp regelbundet så att ni ser att de fått den effekt ni vill ha.
- Satsa på introduktion En bra introduktion av nyanställda minskar risken för skador och olyckor.
Källa: Arbetsmiljöverket

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsmiljöarbete
-
Mest läst i vår
Arbetsmiljöarbete • Har du missat Arbetslivs artiklar i vår? Ingen fara, nu får du chansen igen. Här är vårens mest lästa artiklar.
-
Utredningen om ny arbetsmiljöstrategi klar
Arbetsmiljöarbete • Nu är förslaget till en ny arbetsmiljöstrategi klart. Grön omställning, digital arbetsmiljö och AI är nya områden som föreslås.
-
Fördomar större hinder än synnedsättningen
Arbetsmiljöarbete • Med rätt tekniska hjälpmedel kan personer med synnedsättning jobba med allt från administration till dataprogrammering.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Mest läst i vår
Arbetsmiljöarbete • Har du missat Arbetslivs artiklar i vår? Ingen fara, nu får du chansen igen. Här är vårens mest lästa artiklar.
-
Fredag den trettonde – olycksdag eller myt?
Arbetsolyckor och arbetsskador • Fredagen den trettonde sägs vara en otursdag. Men är det en ökad risk att gå till jobbet den här dagen?
-
Utredningen om ny arbetsmiljöstrategi klar
Arbetsmiljöarbete • Nu är förslaget till en ny arbetsmiljöstrategi klart. Grön omställning, digital arbetsmiljö och AI är nya områden som föreslås.