Sveriges första chattbot om arbetsmiljö
Publicerat 8 maj 2019
Liv heter en ny chattbot som ska svara på frågor om arbetsmiljö. Det är den första chattboten i sitt slag i Sverige, enligt skaparen, arbetsmiljöingenjören Nicklas Persson.
Den AI-baserade chattboten Liv ska svara på vanliga frågor om arbetsmiljö från såväl anställda som organisationer och myndigheter, enligt ett pressmeddelande från worksafetybot.com.
– Min nya chatbot är en viktig del i samhällets innovations- och digitaliseringsutveckling som ska förenkla för alla att ställa frågor och på ett smidigt sätt få vägledning i sitt arbetsmiljöarbete och därigenom skapa tryggare och säkrare arbetsplatser. Vi måste vara nytänkande och ta tillvara på de möjligheter som digitalisering erbjuder, säger Nicklas Persson, arbetsmiljöingenjör med ett förflutet som inspektör på Arbetsmiljöverket, i pressmeddelandet.
De fackliga rådgivarna Marie Olsson och Karin Frostensson från Unionen har testat chattboten men de är inte imponerade. De som ringer Unionens rådgivningstjänst har ofta inte enkla frågor om arbetsmiljö utan de vill samtala om ämnen som stress och mobbning.
– Oftast är de gråtfärdiga när de ringer och på gränsen till att sjukskriva sig – det är samtal som kan ta upp till 45 minuter och som handlar mycket om att vi coachar medlemmar, säger Marie Olsson till tidningen Kollega.
När Arbetsliv testade att fråga chatboten om vad stress är (se faktaruta här intill) blev svaret långt och lite obegripligt. Men Livs skapare Nicklas Persson säger att Liv successivt kommer att bli bättre ju fler frågor som kommer in.
Chattbotten Liv
Såhär blev det när Arbetslivs reporter ställde en fråga om arbetsmiljö till chattboten Liv:
Fråga: Vad är stress?
Svar: Att i det dagliga arbetet uppmärksamma både psykologiska och sociala förhållanden och arbetsmiljöfrågor av fysisk karaktär.• Att i det dagliga arbetet fatta beslut och genomföra åtgärder så att de anställda varken skadas, blir sjuka eller far illa på annat sätt.•Arbetsmiljöarbetet omfattar också arbete som inte utförs på en fast arbetsplats, till exempel transporter och arbete i andras hem. Varför ska man ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete?• Det leder till att risker i arbetet upptäcks och åtgärdas i tid.• Det förebygger att arbetstagarna drabbas av olycksfall, sjukdom,stress eller andra negativa följder av arbetet.• Det ger goda arbetsförhållanden vilket kan minska sjukskrivningarna.• Det ökar trivsel och engagemang i arbetet.• Det minskar driftstörningar och kvalitetsförsämring.• Det leder till större ordning och reda i hela företaget• Det bidrar till en bra ekonomi i företaget.• Det ger gott anseende och företaget kan lättare behålla och rekrytera personal.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Innovationer
-
Fler liv kan räddas på bygget med ny teknik
Innovationer • När en byggnadsarbetare på en mindre ort skadar sig kan det ta tid innan räddningspersonal är på plats. Men tack vare en ny teknik för livräddning på distans är det möjligt att starta avancerade livräddningsinsatser redan innan ambulansen kommer.
-
App skyddar mot värme- och köldstress
Innovationer • Utomhusarbete vid väldigt höga eller låga temperaturer kan leda till värme- eller köldstress och ökar risken för olyckor. Med hjälp av en individuellt anpassad app kan de som jobbar utomhus få råd om hur man förebygger och hanterar värme och kyla.
-
Så skapas ett kreativt klimat
Innovationer • Tålamod och bra samarbete. Det krävs för att driva en idé oavsett om man är Nobelpristagare eller bara vanlig anställd som vill förbättra arbetsmiljön.
Senaste om Mer om arbetsmiljö
-
Covid-19 vanligaste orsaken till arbetssjukdom hos kvinnor
Coronaviruset • Permitteringar och distansarbete under pandemin har lett till färre olyckor samtidigt som antalet arbetssjukdomar som anmälts till Försäkringskassan ökat med 48 procent.
-
Bristande undervisning om arbetsmiljö i skolan
Arbetsmiljöarbete • Unga mellan 16 och 24 år är särskilt utsatta för arbetsskador som leder till sjukskrivning. Samtidigt är kunskapen om arbetsmiljö som elever får med sig från skolan bristfällig eller obefintlig, visar en rapport från Mynak.
-
Hon hjälper anställda att bli bättre talare
Arbetsmiljöarbete • Kommunikation är så mycket mer än det som sägs. Det är precis lika viktigt hur det sägs, och det är vad en logonom arbetar med.