Kränkningar vanligare till sjöss
Publicerat 18 november 2019
Hög arbetsbelastning och brist på återhämtning är ett problem inom svensk sjöfart. Även trakasserier och kränkningar sticker ut och är vanligare än på arbetsmarknaden i sin helhet, visar en undersökning som Transportstyrelsen låtit göra.
Mer än en tredjedel av dem som arbetar till sjöss upplever en så pass hög arbetsbelastning att de inte orkar göra andra saker efter arbetsdagens slut, visar en enkätundersökning. En femtedel uppger dessutom att de inte hinner med sina arbetsuppgifter inom schemalagd arbetstid. Hög arbetsbelastning och stress ökar risken för olyckor och ohälsa och en tidigare studie visar att sjukfrånvaron är särskilt hög inom intendenturen, det vill säga passagerarservicen ombord.
– Jag är lite förvånad att höga sjukskrivningstal, som kostar så ofantligt mycket för arbetsgivaren, inte är incitament för att ta itu med de här frågorna. Du får inte bara betala för den som är sjukskriven utan du måste också ta in och lära upp en vikarie, säger Christina Östberg, arbetsmiljöhandläggare på Transportstyrelsen.
Undersökningen, som omfattar drygt 6 000 sjömän, visar också att 38 procent av kvinnorna och 16 procent av männen har upplevt kränkande handlingar eller trakasserier under det senaste året. Det är också vanligare med kränkningar till sjöss än på arbetsmarknaden i sin helhet.
– Jag tror att det tyvärr nog finns ett litet historiskt arv i det här. Det finns kvar en jargong som kanske inte finns på andra ställen. Den här machokulturen är förhoppningsvis på väg att förändras när det kommer ut en ny generation på båtarna.
En orsak som pekas ut i rapporten är att sjömännens arbetsmiljö skiljer sig åt från många andra branscher. Ofta bor sjömännen ombord på fartygen under långa perioder vilket kan leda till slitningar när man tvingas samsas med kollegor och chefer på ganska små ytor.
Förutom kön och ålder pekar deltagarna i undersökningen ut maktförhållanden och hierarkier som orsaker till att de utsatts för kränkningar. Även här sticker intendenturen ut.
– Det är säkert inte så stor skillnad om du skulle jämföra restaurangbranschen i land mot restaurangbranschen ombord på ett fartyg. Det är starka hierarkier på båda håll, säger Christina Östberg.
Transportstyrelsen ansvarar för tillsyn av såväl säkerheten som arbetsmiljön ombord på svenska fartyg. En slutsats i rapporten är att myndigheten behöver öka sitt fokus på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön i sin tillsyn av svenskflaggade fartyg.

Krister Zeidler
Mer om Sexuella trakasserier
-
Könsuppdelat jobb ökar risken för sexuella trakasserier
Sexuella trakasserier • Att vara kvinna och jobba på en mansdominerad arbetsplats eller att vara man på en kvinnodominerad arbetsplats ökar risken att utsättas för sexuella trakasserier.
-
Attitydförändring efter Metoo
Sexuella trakasserier • Det går åt rätt håll inom teater, film och tv, men fortfarande återstår mycket att göra för att arbetsplatserna ska bli fria från trakasserier.
-
Allvarliga konsekvenser av sexuella trakasserier
Sexuella trakasserier • Att utsättas för sexuella trakasserier på arbetsplatsen kan få stora konsekvenser för den psykiska hälsan. Det visar en ny stor studie från Karolinska Institutet.
Senaste om Mer om arbetsmiljö
-
Covid-19 vanligaste orsaken till arbetssjukdom hos kvinnor
Coronaviruset • Permitteringar och distansarbete under pandemin har lett till färre olyckor samtidigt som antalet arbetssjukdomar som anmälts till Försäkringskassan ökat med 48 procent.
-
Bristande undervisning om arbetsmiljö i skolan
Arbetsmiljöarbete • Unga mellan 16 och 24 år är särskilt utsatta för arbetsskador som leder till sjukskrivning. Samtidigt är kunskapen om arbetsmiljö som elever får med sig från skolan bristfällig eller obefintlig, visar en rapport från Mynak.
-
Hon hjälper anställda att bli bättre talare
Arbetsmiljöarbete • Kommunikation är så mycket mer än det som sägs. Det är precis lika viktigt hur det sägs, och det är vad en logonom arbetar med.