Skadligt för hälsan att inte våga kritisera
Publicerat 17 mars 2016
Att inte våga yttra sig kritiskt om saker som inte fungerar på arbetsplatsen kan leda till stress och utbrändhet. Det visar en dansk studie.
Att inte kunna tala öppet om motsättningar, tidspress och allvarliga problem kan leda till stress, uppgivenhet och i värsta fall utmattningsdepression. Det visar en ny avhandling från Roskilde universitet.
Forskaren Pelle Korsbaek Sörensen har studerat 1 700 akademiker med kunskapsintensiva jobb inom kommun, stat samt i det privata näringslivet. Han använder begreppet moralisk stress när anställda upplever att det inte känns tryggt och tillräckligt högt i tak för att våga kritisera negativa förhållanden på arbetsplatsen.
– Kort sagt uppstår moralisk stress när anställda begränsar sig själva till att inte uttala sig kritiskt på arbetsplatsen. Det kan leda till att man som medarbetare känner sig maktlös, säger Pelle Korsbaek Sörensen till nyhetsbrevet A4.dk.
Studien visar att det är betydligt vanligare att de anställda som censurerar sig själva känner sig stressade och mår dåligt på grund av arbetet än de som vågar kritisera arbetsgivaren.
I Sverige har regeringen nyligen föreslagit ett starkare skydd för visselblåsare. Enligt propositionen ska en anställd som larmar om allvarliga missförhållanden på arbetsplatsen kunna göra det utan att drabbas av repressalier. Regeringen föreslår därför att visselblåsare som blir av med jobbet ska kunna få skadestånd.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Musik på jobbet – stämning eller störning?
Arbetsklimat • Vår förmåga att filtrera bort bakgrundsljud på jobbet är individuell. Medan en medarbetare inte registrerar att musik spelas kan en annan knappt fokusera alls.
-
Så hanterar du mikrostyraren på jobbet
Arbetsklimat • Mikrostyrning på arbetsplatsen kan avslöja djupare utmaningar än bara en besatthet med detaljer. Thomas Jordan, expert på arbetsplatskonflikter, pekar på orsaker som bristande ledarskap och individens tidigare bagage.
-
Lär dig förstå olika personligheter
Arbetsklimat • Lättstressad, prestationsinriktad, introvert eller kreativ? Våra personlighetsdrag har stor påverkan på hur vi agerar och presterar på jobbet.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Läkare riskerar empatitrötthet
Kompetens • Svåra besked om sjukdom är inte bara tunga att ta emot. De är också svåra att ge. Särskilt i slimmade vårdorganisationer där tiden för samtalet är knapp.
-
Musik på jobbet – stämning eller störning?
Arbetsklimat • Vår förmåga att filtrera bort bakgrundsljud på jobbet är individuell. Medan en medarbetare inte registrerar att musik spelas kan en annan knappt fokusera alls.
-
Mönsterarbetsplatsen
Bildreportaget • Ulricehamns tapetfabrik är en av få kvarvarande tapetfabriker i Sverige. Här betyder medarbetarnas känsla för färg och form allt och målet är att skapa en så snäll arbetsplats som möjligt.