Skadligt för hälsan att inte våga kritisera
Publicerat 17 mars 2016
Att inte våga yttra sig kritiskt om saker som inte fungerar på arbetsplatsen kan leda till stress och utbrändhet. Det visar en dansk studie.
Att inte kunna tala öppet om motsättningar, tidspress och allvarliga problem kan leda till stress, uppgivenhet och i värsta fall utmattningsdepression. Det visar en ny avhandling från Roskilde universitet.
Forskaren Pelle Korsbaek Sörensen har studerat 1 700 akademiker med kunskapsintensiva jobb inom kommun, stat samt i det privata näringslivet. Han använder begreppet moralisk stress när anställda upplever att det inte känns tryggt och tillräckligt högt i tak för att våga kritisera negativa förhållanden på arbetsplatsen.
– Kort sagt uppstår moralisk stress när anställda begränsar sig själva till att inte uttala sig kritiskt på arbetsplatsen. Det kan leda till att man som medarbetare känner sig maktlös, säger Pelle Korsbaek Sörensen till nyhetsbrevet A4.dk.
Studien visar att det är betydligt vanligare att de anställda som censurerar sig själva känner sig stressade och mår dåligt på grund av arbetet än de som vågar kritisera arbetsgivaren.
I Sverige har regeringen nyligen föreslagit ett starkare skydd för visselblåsare. Enligt propositionen ska en anställd som larmar om allvarliga missförhållanden på arbetsplatsen kunna göra det utan att drabbas av repressalier. Regeringen föreslår därför att visselblåsare som blir av med jobbet ska kunna få skadestånd.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
”Våga fråga hur folk mår”
Uppdrag • Hon har stöttat sina kollegor genom två varsel på mindre än ett år. För skyddsombudet Ingela Johansson på Vedum har det varit en omskakande men också lärorik tid.
-
Missnöjda studenter hotar sina lärare
Hot och våld • Fyra av tio forskare och lärare vid högskolan har utsatts för trakasserier och hot, visar en ny studie. Oftast är det studenter som ligger bakom hoten.
-
Så blir HR-året 2025
Arbetsmiljöarbete • Flexibilitet, AI, välbefinnande och mångfaldsarbete är några trender inom HR som kommer vara i fokus i år spår Petra Schedin Stergel, Sveriges HR-förening.