Skadligt för hälsan att inte våga kritisera
Publicerat 17 mars 2016
Att inte våga yttra sig kritiskt om saker som inte fungerar på arbetsplatsen kan leda till stress och utbrändhet. Det visar en dansk studie.
Att inte kunna tala öppet om motsättningar, tidspress och allvarliga problem kan leda till stress, uppgivenhet och i värsta fall utmattningsdepression. Det visar en ny avhandling från Roskilde universitet.
Forskaren Pelle Korsbaek Sörensen har studerat 1 700 akademiker med kunskapsintensiva jobb inom kommun, stat samt i det privata näringslivet. Han använder begreppet moralisk stress när anställda upplever att det inte känns tryggt och tillräckligt högt i tak för att våga kritisera negativa förhållanden på arbetsplatsen.
– Kort sagt uppstår moralisk stress när anställda begränsar sig själva till att inte uttala sig kritiskt på arbetsplatsen. Det kan leda till att man som medarbetare känner sig maktlös, säger Pelle Korsbaek Sörensen till nyhetsbrevet A4.dk.
Studien visar att det är betydligt vanligare att de anställda som censurerar sig själva känner sig stressade och mår dåligt på grund av arbetet än de som vågar kritisera arbetsgivaren.
I Sverige har regeringen nyligen föreslagit ett starkare skydd för visselblåsare. Enligt propositionen ska en anställd som larmar om allvarliga missförhållanden på arbetsplatsen kunna göra det utan att drabbas av repressalier. Regeringen föreslår därför att visselblåsare som blir av med jobbet ska kunna få skadestånd.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Relationen till chefen viktigast
Arbetsklimat • Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.
-
Snällhet på jobbet– så funkar det
Arbetsklimat • Att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra
-
”Många gömmer sig bakom manualer och processer”
Chef • Ledarskap som bygger på förtroende och självständiga medarbetare, skapar mer effektiva och innovativa organisationer. Det anser Louise Bringselius, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som i sin nya bok visar hur denna ledarstil kan omsättas i praktiken.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Mobilförbud blev merarbete för lärarna
Arbetsmiljöarbete • Mobilförbud i skolan har flera positiva effekter men innebär också ytterligare en arbetsuppgift som läggs på en redan överbelastad lärarkår enligt högstadieläraren och huvudskyddsombudet Madeleine Wallin.
-
Få företag har strategier för att behålla äldre
Äldre • Vi behöver arbeta längre upp i åldern, trots det är det få chefer som har strategier det. Två viktiga insatser är att visa uppskattning för en äldre medarbetare eller anpassa arbetsuppgifter så att kroppen håller.
-
Fler använder AI i jobbet
AI • Fler använder AI i jobbet, enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som släpptes nyligen. Att sammanfatta rapporter och felsöka programkod är några vanliga sätt att använda AI i sin yrkesroll.