Lärare behöver mer kunskap om stökiga barn
Publicerat 17 oktober 2016
Arbetssituationen för lärare har blivit tuffare. Redan under grundutbildningen skulle blivande lärare behöva utbildning i hur man hanterar utåtagerande barn, anser Per Rabitsch på Lärarnas Riksförbund.
Lärare som håller fast elever på ett farligt sätt uppmärksammandes nyligen i media. Det är en sista utväg som inte gagnar någon anser Per Rabitsch, som är regional ombudsman på Lärarnas Riksförbund. Samtidigt påpekar han att lärarna också har ett ansvar gentemot övriga elever i klassrummet. Men det finns andra sätt än fasthållning för att få arbetsro i skolan.
Arbetssituationen för lärare har blivit betydligt tuffare. Det är större klasser vilket innebär att lärarna har fler elever än tidigare att ta hand om. Dessutom säger Per Rabitsch att det gått lite trend i detta med inkludering, det vill säga att elever med särskilda behov också ska undervisas i klassrummet.
– Det är fler elever med särskilda behov i varje klass i dag - många individer som behöver speciell hjälp av läraren. Blivande lärare skulle behöva få mer kunskap om utåtagerande barn och barn med särskilda behov redan under sin grundutbildning.
Han tror också att många som redan är lärare också skulle vilja ha djupare kunskaper om hur man hanterar utåtagerande barn som kanske både slår läraren och andra barn. I slutändan handlar det om lärarens arbetsmiljö och elevernas studiero.
– Om det fanns fler specialpedagoger och speciallärare på varje skola skulle de kunna utbilda de andra lärarna vartefter. Det räcker inte med att gå en tvådagarskurs i ämnet, det måste vara ett kontinuerligt arbete.
Vad kan man som lärare göra då, vilka verktyg har man att ta till i dagsläget?
– Det finns flera varianter, man kan ha vissa elever utanför klassrummet för att ge undervisning i mindre grupper. Hemundervisning är också ett alternativ. Och det mest drastiska är avstängning – det är i extremfallen om en elev hotar läraren eller har med sig till exempel en kniv till skolan.
En lärare som märker att det inte fungerar i en klass ska vända sig till skolledningen för att få stöd. Men Per Rabitsch säger att det i slutändan handlar om prioriteringar och pengar om läraren kan få extra stöd i klassrummet eller inte.
– Vi skulle vilja att det är som i Finland, där är det läraren i första hand som avgör elevens behov av stöd i klassrummet. I Sverige behövs en utredning av sakkunnig och en diagnos innan man kan få det stödet, vilket kan ta tid. Sen ska såklart andra sakkunniga delta när det gäller den helhetsmässiga bedömningen av en elevs utveckling, säger Per Rabitsch.

Gerd Eriksson
Mer om Kompetens
-
Så kan arbetsplatsen underlätta för dyslektiker
Kompetens • Det behövs en mer inkluderande arbetsmiljö för dyslektiker i Sverige. Det anser författaren och föreläsaren Susanna Cederquist, som i sitt arbete också vill uppmärksamma dyslektikers styrkor.
-
Polarbröds ledningsgrupp tog hjälp av studenter
Chef • Polarbröd bad en grupp studenter att komma med input på sin verksamhet. Det gav företaget nya idéer och en ny syn på verksamheten. Och studenterna fick med sig betydelsefull operativ kunskap på vägen ut i arbetslivet.
-
Så blir HR-året 2025
Arbetsmiljöarbete • Flexibilitet, AI, välbefinnande och mångfaldsarbete är några trender inom HR som kommer vara i fokus i år spår Petra Schedin Stergel, Sveriges HR-förening.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Gratiskaffet på jobbet under press
Må bra • Kaffepriserna rusar vilket är kännbart både för privatkonsumenter och arbetsgivare. Men det finns sätt att få ner kaffekonsumtionen på jobbet.
-
Nio tips för ett långt och friskt arbetsliv
Äldre • Nästa år höjs pensionsåldern vilket till exempel innebär att dagens 30- och 40-åringar tidigast kan ta ut pension från 66 års ålder. Samtidigt uppger allt fler att de varken vill eller kan arbeta ända fram till pensionen.
-
Trender inom AI på jobbet
AI • Multimodala AI-system, AI-agenter och artificiell generell intelligens. Det är några begrepp du kan hålla extra koll på under 2025.