Klyschorna som klibbar fast
Publicerat 18 februari 2016
Skapa synergier och vara proaktiv. Det är exempel på vanliga modeord i arbetslivet just nu. Genom att använda dem vill vi framstå som professionella. Men effekten kan bli den motsatta om man råkar använda förlegade uttryck eller uttryck som är svårbegripliga.
Konsulter är ofta tidiga med att använda modeord och sen sprids de vidare via konferenser och kurser, enligt språkforskaren Lars Melin som skrivit böckerna "Corporate Bullshit" och uppföljaren "Money Talks" som handlar om de populäraste klyschorna i finansvärlden.
– Det finns en prestigeordning för hur uttrycken sprids. Först hör jag en inflytelserik person använda uttrycket. Den personen vill jag imitera och ta rygg på för att få fart på mitt eget projekt. Då använder jag den personens ord och framstår som lika tuff, säger Lars Melin.
Modeord har en livslängd om cirka fem år innan de byts ut enligt Lars Melin. Ordet når en topp ungefär i mitten av den cykeln och sen går det långsamt tillbaka. Modeorden sprids nästan som en epidemi. Ett ord som man hört andra säga men själv inte har en tanke på att använda kan plötsligt hoppa ur munnen på ett möte.
– Ett ord jag studerat är mantra som ursprungligen kommer från new age-rörelsen. Det började användas i en valrörelse på 90-talet och sen fick det en topp efter 2 ½ år. Sen gick det tillbaka, men aldrig till ursprungsnivåerna.
En del modeord klibbar sig fast medan andra dör ut tvärt.
– Ett akut exempel på det är ordet leverera. Jag tror få använder det i dag, det känns lite töntigt att säga att man levererar.
Modeord är en spegling av den tid vi lever i och de uppstår för att vi behöver omväxling och starka vardagsord, enligt Lars Melin. Ibland smyger sig modeorden in utan att vi ens tänker på dem. Ett exempel på det är när vi i ett samtal med en annan person ska bekräfta att vi lyssnar och håller med.
– Det går som årsringar i sättet vi bekräftar varandra i samtal. "Jajamensan" har haft sin glansperiod. Just nu använder vi "absolut" eller det allra senaste "eller hur".
Vanliga klyschor på jobbet
- Proaktiv
- Styrkor
- Win-win
- Case
- Synergier
- Jacka i
- Tänka utanför boxen
- Värdegrund
- Äga frågan
- Transparens
- Nytänk
- Brainsstorma
- Lyssna in
- Hygienfaktor
- Leana processen

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Möten
-
Våga ta plats och leda mötet
Möten • Alla har varit med om det. Möten som aldrig tar slut, tankar som far i väg åt annat håll och en känsla av att man står och stampar på samma ställe. Tips för bättre möten.
-
Så väljer ni rätt mötesform
Möten • Träffas fysiskt, ha hybridmöte eller mötas helt digitalt? Alternativen har blivit fler och det är inte alltid helt lätt att veta vilken mötesform som blir bäst. På fackförbundet Akavia har de rent digitala mötena visat sig vara ett bättre alternativ än att ses fysiskt när det är dags för förhandlingar.
-
Ta mötet till nästa nivå
Möten • Att bjuda in till möte är lätt. Men desto svårare är det att få till ett bra möte där alla känner sig inkluderade, närvarande i nuet och peppade att bidra.
Prenumerera
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Covid-19 vanligaste orsaken till arbetssjukdom hos kvinnor
Coronaviruset • Permitteringar och distansarbete under pandemin har lett till färre olyckor samtidigt som antalet arbetssjukdomar som anmälts till Försäkringskassan ökat med 48 procent.
-
Bristande undervisning om arbetsmiljö i skolan
Arbetsmiljöarbete • Unga mellan 16 och 24 år är särskilt utsatta för arbetsskador som leder till sjukskrivning. Samtidigt är kunskapen om arbetsmiljö som elever får med sig från skolan bristfällig eller obefintlig, visar en rapport från Mynak.
-
Hon hjälper anställda att bli bättre talare
Arbetsmiljöarbete • Kommunikation är så mycket mer än det som sägs. Det är precis lika viktigt hur det sägs, och det är vad en logonom arbetar med.