Klyschorna som klibbar fast
Publicerat 18 februari 2016
Skapa synergier och vara proaktiv. Det är exempel på vanliga modeord i arbetslivet just nu. Genom att använda dem vill vi framstå som professionella. Men effekten kan bli den motsatta om man råkar använda förlegade uttryck eller uttryck som är svårbegripliga.
Konsulter är ofta tidiga med att använda modeord och sen sprids de vidare via konferenser och kurser, enligt språkforskaren Lars Melin som skrivit böckerna "Corporate Bullshit" och uppföljaren "Money Talks" som handlar om de populäraste klyschorna i finansvärlden.
– Det finns en prestigeordning för hur uttrycken sprids. Först hör jag en inflytelserik person använda uttrycket. Den personen vill jag imitera och ta rygg på för att få fart på mitt eget projekt. Då använder jag den personens ord och framstår som lika tuff, säger Lars Melin.
Modeord har en livslängd om cirka fem år innan de byts ut enligt Lars Melin. Ordet når en topp ungefär i mitten av den cykeln och sen går det långsamt tillbaka. Modeorden sprids nästan som en epidemi. Ett ord som man hört andra säga men själv inte har en tanke på att använda kan plötsligt hoppa ur munnen på ett möte.
– Ett ord jag studerat är mantra som ursprungligen kommer från new age-rörelsen. Det började användas i en valrörelse på 90-talet och sen fick det en topp efter 2 ½ år. Sen gick det tillbaka, men aldrig till ursprungsnivåerna.
En del modeord klibbar sig fast medan andra dör ut tvärt.
– Ett akut exempel på det är ordet leverera. Jag tror få använder det i dag, det känns lite töntigt att säga att man levererar.
Modeord är en spegling av den tid vi lever i och de uppstår för att vi behöver omväxling och starka vardagsord, enligt Lars Melin. Ibland smyger sig modeorden in utan att vi ens tänker på dem. Ett exempel på det är när vi i ett samtal med en annan person ska bekräfta att vi lyssnar och håller med.
– Det går som årsringar i sättet vi bekräftar varandra i samtal. "Jajamensan" har haft sin glansperiod. Just nu använder vi "absolut" eller det allra senaste "eller hur".
Vanliga klyschor på jobbet
- Proaktiv
- Styrkor
- Win-win
- Case
- Synergier
- Jacka i
- Tänka utanför boxen
- Värdegrund
- Äga frågan
- Transparens
- Nytänk
- Brainsstorma
- Lyssna in
- Hygienfaktor
- Leana processen

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Möten
-
Så får ni till dokumentationen på gåmötet
Må bra • Promenadmöten är både bra för hälsan och kreativiteten visar forskning. Men det är svårt att promenera och föra anteckningar samtidigt. Michael Schüller tipsar om hur man kan få till dokumentationen.
-
Chefer behöver bli bättre på att lyssna
Chef • Chefer är bra på att prata och informera, men sämre på att lyssna. Det gör att de går miste om medarbetarnas engagemang, tankar och nya idéer.
-
Expertens tips: Så skapar du bra workshops
Möten • Rätt förberedelser, en tydlig inbjudan och en kunnig mötesledare. Det är några av nycklarna för att skapa framgångsrika workshops, enligt mötesexperten Erik Mattsson.
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Drevet går – men vi jobbar på
Arbetsmiljöarbete • Att hamna i ett mediedrev kan vara tufft. Värst är det för dem som står mitt i. Men hur är det för alla de som måste jobba på som vanligt när det stormar kring deras arbetsgivare och hur stöttar man dem?
-
De valde att återgå till kontoret
Distansarbete • Fastighetsbolaget Castellum som testade permanent flexibilitet under pandemin har återgått till att ha kontoret som bas.
-
Många skadar sig på sommarjobbet
Introduktion • Nära 1 500 ungdomar råkade ut för olyckor på sommarjobbet förra året. Det visar siffror från Arbetsmiljöverket.