Hoppa till huvudinnehållet

Patientnämnden i region Stockholm har utsetts till Europas tredje bästa arbetsplats.

Bild: Rosanna Lindén/Sveriges Radio

Arbetsmiljöarbete

Bra stämning trots 8 000 klagomål per år

Patientnämnden i region Stockholm tar emot patienters klagomål på vården. Men trots det tuffa uppdraget stortrivs medarbetarna. I mars utsågs de till Sveriges bästa arbetsplats och i september korades de till Europas tredje bästa.

Organisationen ”Great Place to Work” certifierar arbetsplatser med en bra arbetsplatskultur och dessa tävlar sedan mot varandra. I mars i år korades Patientnämndens förvaltning till Sveriges bästa arbetsplats i kategorin små företag. Och när det var dags att ställas mot företag i hela Europa knep de bronsplatsen.

Certifieringen bygger på att medarbetarna anonymt svarar på 60 påståenden om sina chefer och sin arbetsplats. Patientnämndens förvaltning nådde genomgående toppbetyg. Medarbetarna känner stor stolthet, engagemang, tillit och arbetsglädje.

Det är ett kvitto på att vi gör rätt

–Det känns oroligt roligt och vi är stolta över att vara topp tre i Europa. Det är ett kvitto på att det vi gör är rätt, säger Maja Wessel, tillförordnad förvaltningschef.

Patientnämndens förvaltning ryms inom Region Stockholm och fungerar som en länk mellan patienter och vårdgivare. Patienter kan vända sig hit när de är missnöjda med den vård de fått. Syftet är att stärka patientsäkerheten och utveckla vården. Varje år behandlar förvaltningen cirka 8 000 klagomål och det ställer stora krav på medarbetarna att hålla en hög kvalitet i arbetet.

Maja Wessel
Maja Wessel, tillförordnad förvaltningschef på Patientnämnden.
Bild: Patientnämnden

Vad är det då som gör Patientnämndens förvaltning till en så bra arbetsplats?

–Vi jobbar mycket med frågor som rör arbetsmiljön. Vi strävar efter att alla i största möjliga mån kan påverka sin arbetsmiljö.

Det är högt i tak och nya idéer och förslag uppmuntras. Ledningen har också sett till att det ska gå snabbt från en idé till att den kan provas i verkligheten.

–Vi ska kunna testa nya idéer och har man ett förslag ska det snabbt kunna implementeras i verksamheten.

Okej att ta upp fel och brister

Att det är högt i tak innebär också att medarbetarna känner sig trygga med att ta upp fel och brister.

–Vi uppmuntrar att dela med sig av brister men också av det som är positivt. Jag är övertygad om att det påverkar kvaliteten i det vi gör. Det blir en kvalitetssäkring att vi delar det vi gör.

Ett bra sätt att stärka sin arbetsplatskultur är också att fira framgångar. Det slår organisationen Great Place to Work fast. Så hur har förvaltningen firat?

–Vi firade när vi vann i mars. Nu har vi klappat oss själva lite extra på axeln och haft extra gott fika. Vi är ganska bra på att fira framgångar.

Extra roligt känns det att det är en offentlig verksamhet som hamnat så högt, tycker Maja Wessel.

–Det finns många bra offentliga verksamheter som arbetar intensivt för att skapa en god arbetskultur. Därför är det extra roligt att vi får synas.

TIPS TILL CHEFER

För en bra arbetsplatskultur

Självkännedom och lev som du lär. Bli medveten om dina styrkor och utvecklingsområden för att kunna omge dig med personer som kompletterar dig.

  • Var prestigelös. Tillåt medarbetare att växa och känn dig aldrig hotad av att någon lyckas bättre än du.
  • Skapa en arbetsplatskultur där medarbetarna leder sig själva i vardagen för ett hållbart medarbetarskap.
  • Var tydlig med ramar som kan inkludera politiska mål eller lagstiftning – men möjliggör frihet och kreativitet som leder till nya och effektivare arbetssätt.
  • Ett leende, klapp på axeln och ett gott skratt är ett vinnande koncept som ofta underskattas.

Källa: Patientnämndens förvaltning 

bild på Anita Gullberg

Anita Gullberg

Mer om Arbetsmiljöarbete

Senaste om Ledarskap