Chefer och medarbetare ser olika på arbetsmiljön
Publicerat 18 februari 2020
Blir inte arbetsklimatet bättre trots att ni i åratal gjort mätningar och olika insatser? Det kan bero på att chefer och medarbetare har olika problembild och olika syn på hur bra arbetsmiljön egentligen är, enligt en ny forskningsstudie.
Hela 60 procent av cheferna har en annan syn på hur väl saker som ledarskap, teamarbete och säkerhetsklimat fungerar på arbetsplatsen. Av dessa tenderar 30 procent av cheferna att överskatta hur bra arbetsmiljön är och 30 procent att underskatta – det vill säga de ser mer negativt på arbetsmiljön än vad medarbetarna gör. Det visar en forskningsstudie av Henna Hasson, professor i implementeringsvetenskap och Ulrica Von Thiele Schwarz, docent i psykologi, båda vid Karolinska Institutet.
– Man ser inte världen på samma sätt. Både inom en medarbetargrupp finns det olika syn men kanske framförallt mellan chefer och medarbetare inom en organisation, sa Ulrica Von Thiele Schwarz när studien presenterades på ett seminarium arrangerat av AFA Försäkring.
En särskild riskfaktor som forskarna uppmärksammat är när chefer överskattar arbetsklimatet och ledarskapet. Det kan till exempel leda till en tystnadskultur där medarbetare drar sig för att påtala brister och problem.
Att chefer och medarbetare ser olika på arbetsmiljön påverkar både chefer och medarbetare negativt, enligt studien. Medarbetarna upplever mer stress och har sämre tilltro till sin egen förmåga i grupper där det saknas samsyn om arbetsmiljön. Chefer skattar sin hälsa och sitt ledarskap sämre.
– Man kan kanske tro att det bara är chefen som påverkar medarbetarnas hälsa och inte tvärtom. Men det är klart att även chefen påverkas när det råder väldigt olika syn på arbetsplatsen kring arbetsmiljöfrågor, sa Ulrica Von Thiele Schwarz
En annan konsekvens av att chefer och medarbetarna ser olika på arbetsmiljön är att de åtgärder och förbättringar som görs inte får önskad effekt.
– Ibland kan det till och med vara bättre att vara överens om att det fungerar dåligt. Men att medarbetarna är överens om att chefen är dålig är däremot inte bra för arbetsmiljön, sa hon.
Forskarnas slutsats är att om man vill lyckas med förbättringar av arbetsmiljön måste man ta reda på både hur medarbetarna och cheferna ser på frågor som arbetsklimat och ledarskap. I dag görs nästan uteslutande sådana undersökningar på medarbetarnivå.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Trivseln ökar trots oroliga tider
Arbetsklimat • Trots vikande konjunktur och ökning av varsel trivs svenskarna bättre på jobbet än tidigare enligt en ny undersökning.
-
Så hanterar du känslor på jobbet
Arbetsklimat • När känslorna tar överhand utan att vi förstår varför kan de bli ett hinder. Speciellt på en arbetsplats där vi helst inte vill blotta oss med stora känsloutbrott. Lär dig förstå känslor bättre.
-
Så gör du din röst hörd på mötet
Möten • Att bli avbruten på möten drabbar ofta artiga personer eller de som inte tar så mycket plats i en grupp. Men det finns några knep att ta till.
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
"Vi rullar ut röda mattan för nyanställda"
Uppdrag • Jens Möllberg och hans kollegor på Hitachi Energy bygger förutsättningar för framtidens fossilfria samhälle.
-
Chefer behöver bli bättre på att lyssna
Chef • Chefer är bra på att prata och informera, men sämre på att lyssna. Det gör att de går miste om medarbetarnas engagemang, tankar och nya idéer.
-
Fler testar positivt för droger på jobbet
Alkohol och droger • Andelen positiva drogtester i arbetslivet ökar, men att som chef upptäcka drogbruk och veta hur man ska agera kan vara svårt. Utan tester är det nästan omöjligt.