Bild: Ledarna
Blandade åldrar bäst
Publicerat 19 december 2018
Ålder är en av de vanligaste anledningarna till att känna sig diskriminerad i arbetslivet. Ett problem eftersom behovet av arbetskraft ökar i takt med att befolkningen åldras. Chefer har en nyckelroll när det gäller att sudda ut fördomar mot äldre, anser chefsorganisationen Ledarna.
Trötta, obenägna till kompetensutveckling och rädda för ny teknik. Det råder många stereotypa bilder av äldre i arbetslivet. Men även yngre brottas mot förutfattade meningar.
Åldern är den vanligaste anledningen till att man känner sig diskriminerad på sin arbetsplats i dag. Den generella inställningen i samhället har länge varit att man ska satsa på de som är unga.
– Jag tycker det är fel att tro att äldre som lämnar arbetsmarknaden ger plats för yngre. Arbetsmarknaden är inget nollsummespel, säger Anna Thoursie, chefsekonom på fackförbundet Ledarna.
Den viktigaste åtgärden för att behålla medarbetare länge är att synliggöra fördomarna, både gentemot äldre och yngre. För unga medarbetare kan det till exempel handla om att de byter arbetsplats ofta och inte tycker det är viktigt med anställningstrygghet.
– Cheferna måste möta den enskilda individens behov under hela arbetslivet, säger Anki Udd.
Fördelarna med en blandad åldersfördelning i arbetsgruppen är många.
– Det bidrar med olika erfarenheter som ger gruppen större möjlighet till utveckling, innovation och ökad trivsel, säger Anki Udd.
Äldres långa erfarenhet av yrkeslivet kan bidra med specialkompetens, trygghet och eftertänksamhet. Yngre kan vara mer förändringsbenägna, och drivande vad gäller tekniska nyheter. Ofta kräver yngre mer återkoppling och vägledning av chefen.
– Detta är viktigt att känna till som chef men samtidigt inte låta sig styras av, utan se till individen, säger Anki Udd.
Ålder är bara en av faktorerna som påverkar. Kön och etnicitet är andra olikheter som kan göra en grupp mer dynamisk.
EU-satsning för ett hålbart arbetsliv
- Active Aging är ett avtal som slutits mellan arbetsmarknadens parter på EU-nivå för att skapa bättre arbetsmiljö för både yngre och äldre. Bakgrunden är ett ökat behov av arbetskraft i takt med en åldrande befolkning.
- Unikt i avtalet är att chefer lyfts fram som nyckelpersoner för att skapa ett hållbart arbetsliv.
- Avtalet innehåller olika verktyg för chefer att skapa en bättre arbetsmiljö. Några exempel är arbetstidsanpassning, kompetensutveckling på arbetstid och mentorsprogram.
Så motverkar ni fördomar om äldre
- Börja med dig själv; har du fördomar baserat på ålder?
- Reagera när människor generaliserar utifrån ålder.
- Kartlägg organisationen för att upptäcka om det finns det mönster i arbetsuppgifter och arbetsfördelning som kan bero på ålder. Bidrar de i så fall till att rätt person gör rätt saker?
- Rekrytera alltid utifrån kompetens och vad gruppen behöver.
Källa: Kerstin Nilsson docent i folkhälsovetenskap vid Lunds universitet och Anki Udd, ledarskapsexpert på fackförbundet Ledarna.
Kerstin Karlsson
Mer om Generationer
-
Företaget som inte ratar någon på grund av ålder
Diskriminering • På rekryteringsbolaget TNG anonymiseras kandidaternas ålder. Syftet är att undvika åldersdiskriminering – både medveten och omedveten.
-
”Ålderism har blivit en accepterad form av diskriminering”
Diskriminering • Åldern spelar roll. I alla fall när det är dags att söka nytt jobb. Redan i 40-årsåldern kan åldern vara till din nackdel.
-
”Unga måste komma in snabbare i arbetslivet”
Generationer • För att klara den demografiska utvecklingen där färre ska försörja en växande äldre befolkning, är det viktigt att skapa ett arbetsliv.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
Snällhet på jobbet– så funkar det
Arbetsklimat • Att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra
-
Stora vinster att utbilda chefer i psykisk ohälsa
Psykisk hälsa • Företag som utbildar mellanchefer i psykisk ohälsa kan spara miljonbelopp i minskad sjukfrånvaro.