Bild: Peter Kroon
"För mig är agilt ledarskap det självklara sättet"
Publicerat 18 september 2017
Lyhörd, flexibel, närvarande och ödmjuk. Platschefen och teamledaren Camilla Ekström på Sodexo väljer mjuka ord när hon beskriver agilt ledarskap.
På Drottningtorget i Malmö, där Sweco har 550 anställda, jobbar också sju medarbetare från Sodexo med att sköta ett flertal servicetjänster; reception, lokalvård, vaktmästeri, arkiv, café och catering. Platschefen Camilla Ekström basar för Sodexo på Drottningtorget men också två andra mindre kontor.
– Visst är jag chef, men jag brukar hellre prata om mig som teamledare. Jag åker runt mellan kontoren och jobbar nära mina medarbetare så att jag kan lyssna in dem och få alla att jobba mot samma mål, säger Camilla Ekström.
Det agila arbetssättet tog sin fart inom it-branschen redan för 16 år sedan och har därefter spritt sig till en mängd organisationer och företag. Agil betyder lättrörlig och i dagens föränderliga arbetsvärld har detta arbetssätt, eller förhållningssätt, blivit allt mer populärt inom många branscher.
Det agila ledarskapet kräver att chefen lägger ner mycket tid och fokus på att hörsamma medarbetarna. En av fyra viktiga punkter i det agila manifestet, framtaget 2001 av en grupp framstående personer inom it-branschen, bör man värdesätta individer och interaktioner framför processer och verktyg. Man har även stort fokus på samarbetet mellan människor. För Camilla Ekström är det här varken nytt eller konstigt, så här har hon alltid gjort, säger hon.
– För mig är agilt det naturliga och självklara sättet att leda på.
Det agila ledarskapet ställer stora krav på chefens sociala färdigheter. Som att kunna vara flexibel, närvarande och lyhörd inför medarbetarna men samtidigt inte tappa fokus från kunden. Att lära sig att anpassa sig till förändring gäller även för medarbetarna. Att ett flertal anställda kan täcka upp för varandra är viktigt.
– Hos oss jobbar vi över tjänsteområdena, varje person är en pusselbit, jag också. Jag är en i teamet men samtidigt är jag chef och måste också kunna fatta tuffa beslut, säger Camilla Ekström.
Ute hos kund på Sweco är det till exempel bra om receptionen alltid är bemannad. Men har man jobbat med städ hela yrkeslivet kan det innebära att man har ett visst motstånd mot att rycka in i receptionen.
– Min uppgift är att stötta medarbetarna så att de levererar bra ut mot kunden. Jag vill se medarbetarna växa.
Men även om jag går igång på att utveckla mina medmänniskor så får man ha en ödmjukhet också. Att jobba över tjänsteområdena passar kanske inte alla, säger hon.
Att peka med hela handen är inte Camilla Ekströms grej.
– Jag har en anställd som arbetat som lokalvårdare i 17 år och så hade jag en problematik med att jag behövde avlösa min receptionist för lunch. Lokalvårdaren tyckte att det var läskigt först men vi provade en timme om dagen. Det gick bra, så sedan fortsatte det och hon fick ett föräldravikariat i receptionen. Samma person har också lärt sig café och catering! Med tiden och med rätt attityd så kan man komma dit. Flexibilitet och anpassning är det agila, säger hon.
I dag kan de som jobbar med lokalvård både sköta receptionen och hjälpa till med catering och vaktmästeri. Ibland är flera personer sjuka samtidigt och då händer det att chefen själv hoppar in.
– Absolut, jag ingår i teamet, kan rutinerna och kan stötta upp om det behövs. Min förra receptionist brukade dessutom avlasta mig och nu ska jag lära upp min nuvarande receptionist, utmana henne så hon får växa, säger hon.
Att individerna ska motiveras och tillåtas jobba mer självständigt och kreativt är en viktig princip för chefer som leder agila organisationer. Man bör också se till att undanröja hinder som chef. Camilla Ekström drar gärna in medarbetarna naturligt när det kommer till förbättringar av till exempel arbetsmiljön.
– Kommer de med förslag som hjälper deras arbetsmiljö så uppmuntrar jag dem. En medarbetare kanske upptäcker att man behöver städa i en annan ordning eller kommer med förslag till mig som skulle hjälpa arbetsdagen ergonomisk, sådant uppmuntrar jag. En lokalvårdare som kör över ett antal trösklar per dag med sin städvagn föreslog att vi behövde en ramp för trösklarna, säger hon.
Varje vecka har Camilla Ekström "tavelmöten" där hon kopplar ihop alla kontor via videosamtal så att de kan diskutera veckan och då kan nya förslag och idéer bollas. Utifrån ett förslag från en medarbetare började de med att ta med varor från caféet i bottenvåningen i en rullvagn för att börja sälja på olika våningsplan.
– Det blev en riktig win-win, eftersom det också ledde till att fler personer kom ner till vårt café och handlade, säger hon.
Så leder du agilt
- Var mer teamledare än chef.
- Ha en öppen ledarstil.
- Var kommunikativ.
- Var flexibel.
- Ha tillit till medarbetarnas egen förmåga.
- Var transparent.
Maja Lundbäck
Mer om Relationer
-
Är det okej med en smiley i jobbmejlet?
Relationer • Emojis används inte bara i kommunikation på fritiden utan även i mejl och chattar på jobbet. Men vilka oskrivna regler finns – är det ok att lägga till en gråt-smiley när man informerar sina medarbetare om att någon är sjukskriven?
-
Så leder du någon som kan mer än du
Relationer • Frågor som du inte begriper och medarbetare som både kan mer och har större erfarenhet än dig. Lugn, du är inte ensam – många chefer sitter i samma båt. Här följer fem experttips.
-
Ledare men inte chef
Relationer • En kollega som alla andra, men ändå inte. Med ansvar att leda, men utan formellt mandat att bestämma. Mats Henriksson, teamledare för tolv kollegor på besiktningsföretaget Inspecta, är en av många i den situationen.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Information och stöd viktigt vid varsel
Chef • Det finns metoder att använda för att göra situationen så bra som möjligt vid varsel och uppsägningar på företaget.
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
Snällhet på jobbet– så funkar det
Arbetsklimat • Att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra