Så kan chefen hantera konflikter
Publicerat 27 september 2016
Anställda i luven på varandra, en arbetsgrupp som inte fungerar. Vad ska du som chef göra när kollegorna inte verkar gilla varandra? Forskaren och författaren Nicolas Jacquemot har knepen som främjar relationerna på din arbetsplats.
– Vi tillbringar mycket tid på jobbet med personer som vi inte själva har valt. De flesta har inte lyxen att välja sina kollegor men måste ändå fungera yrkesmässigt med dem, säger organisationsforskaren och författaren Nicolas Jacquemot.
Ändå uppstår konflikter på jobbet. En ny bordsgranne som har privata samtal alldeles för högljutt i telefon, som inte upplevs ta lika stort ansvar eller rent av fjäskar uppåt. Detta är typiska situationer som kan bli startskottet för en konflikt mellan två kollegor på kontoret. Oftast får du som chef aldrig veta något om problemen.
– Medarbetarens första impuls är inte att springa till chefen, de flesta försöker hantera en groende konflikt på egen hand. Och det kan vara en god idé, säger han.
Konflikter kollegor emellan kan börja på det personliga planet. Det är inte helt ovanligt att en uppskattad kollega med hög social kompetens slutar och ersätts av en ny, som inte kan matcha den tidigare kollegans egenskaper.
– Det är inte helt ovanligt att felaktiga förväntningar triggar en konflikt. Men oftast börjar det med irritation kring en sakfråga eller ett beteende för att sedan gå över till att man inte gillar personen, säger han.
Så vad kan du som chef göra om två medarbetare inte verkar gilla varandra? Ska du alltid lägga dig i deras konflikter? Nicolas Jacquemot tror inte det. Tvärtom är det bra om de kan lösa situationen på egen hand. En förutsättning är dock att konflikten inte har hunnit trappas upp och att medarbetarna kan kommunicera med varandra. Men det finns situationer där du som chef bör gå in och agera. Att yrkesrelationerna och arbetsmiljön fungerar är arbetsgivarens och därmed chefens ansvar.
– Många studier visar att konflikter på jobbet är kostsamt, säger Nicolas Jacquemot.
I oktober kommer hans bok "Chefen som kom ut ur sitt rum – en handbok för hur ledare kan möjliggöra goda relationer på jobbet". Den bygger på intervjuer och forskning kring ledarskap och medarbetarskap.
– Genom att prata med chefer och medarbetare på olika arbetsplatser har jag funnit att yrkesmässiga relationer är väldigt viktiga för hur väl en verksamhet fungerar, säger han.
Som chef kan du behöva lära ut hur medarbetarna kan lösa oenigheter sinsemellan.
– Det viktiga är att ge stöd och råd så att de vet hur de kan ta upp sitt missnöje med varandra om det skulle uppstå problem, säger han.
En arbetsmiljö där medarbetarna inte mår bra ökar risken för sjukskrivningar. Forskning visar också att både prestation och resultat sjunker med missnöjda medarbetare. En konflikt mellan två enskilda medarbetare kan på sikt sprida sig så att fler blir inblandade. Det är vanligt att en enskild medarbetare som inte kommer överens med en annan börjar alliera sig med andra kollegor. Risken är att konflikten spiller över på de andra i arbetsgruppen. Då ökar missnöjet hos alla med följd att effektiviteten minskar.
Att som chef försöka bli mer lyhörd för missnöje i gruppen är därför enbart positivt.
– Det gäller att vara intresserad av sina medarbetare och visa det genom att vara ute i verksamheten där du kan träffa dem, vara synlig och helst praktisera i olika roller för att se jobbet ur medarbetarnas perspektiv, säger han.
Som chef kan du möjliggöra att medarbetarna har roligt ihop i allt från projekt till gemensamma resor, afterworks eller andra sammankomster där man umgås och kan lära känna varandra.
– När relationer inte fungerar beror det ofta på att folk har distanserat sig från varandra. När vi lär känna varandra som personer är det inte lika lätt att peka ut någon som elak eller beräknande, säger han.
Gemensamma aktiviteter utanför arbetspassen kan stärka teamet. Att satsa på detta i tider av organisationsförändringar är extra viktigt eftersom konflikter har störst risk att uppstå i osäkra tider när folk känner sig stressade och oroliga.
För att ytterligare bättra på samarbetsklimatet i gruppen kan man som chef uppmuntra ett positivt språkbruk. Beröm behöver heller inte bara komma från chefen.
– En stöttande kultur, positiv feedback och stöd kollegor emellan även om ett projekt har misslyckats betyder mycket. Forskning visar att ju fler positiva budskap det går på ett negativt sådant, desto bättre går företaget, säger han.
Vid konflikter
- Träna medarbetarna att hantera problem som uppstår kollegor emellan.
- Lär medarbetarna att använda "jag"- istället för "du"-budskap. "Jag upplever att samarbetet skulle kunna bli bättre" istället för "Du kan inte samarbeta!"
- Ta ansvar när konflikter uppstår.
- Låt båda parter tala till punkt, ta inte ställning.

Maja Lundbäck
Mer om Arbetsklimat
-
Daglig reflektion ökade arbetsglädjen
Arbetsmiljöarbete • På Norrlands universitetssjukhus har korta reflektionsmöten blivit nyckeln till ett förbättrat samarbete. Denna metod visade sig vara särskilt värdefull under pandemin.
-
Planera kickoffen så den fungerar för alla
Arbetsklimat • Det som skulle bli en teamstärkande aktivitet på personaldagen kan lätt få motsatt effekt. Några medarbetare sporras av en tävling medan andra upplever det som en mardröm. Hur skapar man en kickoff där alla har kul?
-
Våga prata om era misstag
Arbetsklimat • Att våga testa, misslyckas och lära av sina misstag är viktigt för att en organisation ska utvecklas. Psykologen och forskaren Caroline Lornudd tipsar om hur man som chef kan bidra till att främja en orädd arbetskultur.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Bra arbetsmiljö ger högre vinster
Arbetsmiljöarbete • En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.
-
Våga prata om era misstag
Arbetsklimat • Att våga testa, misslyckas och lära av sina misstag är viktigt för att en organisation ska utvecklas. Psykologen och forskaren Caroline Lornudd tipsar om hur man som chef kan bidra till att främja en orädd arbetskultur.
-
Avlastande samtal bra efter svåra händelser
Kris • Krisstöd i form av avlastande samtal är ett sätt att göra en traumatisk händelse begriplig och sänka stressnivåerna.