Hellre prehab än rehab
Publicerat 17 september 2021
Begreppet prehab handlar om att skifta fokus från rehabilitering till förebyggande arbete. Genom att ha återhämtning på schemat behöver stressen förhoppningsvis aldrig resultera i sjukskrivning.
Prehab är en kombination och en ordlek av prevention och rehabilitering. Bakom begreppet, som lyfts upp allt mer i arbetslivet på senare tid, ingår att tidigt fånga upp tidiga signaler på ohälsa och sätta in förebyggande insatser.
– Jag tror att vi har börjat få upp ögonen för hur effektivt det förebyggande arbetet faktiskt kan vara. Precis som att man inom sjukvården har sett att kostnaderna kan hållas nere genom att arbeta förebyggande så har man börjat uppmärksamma det allt mer ute på företagen. Då växer naturligtvis intresset för det förebyggande arbetet, säger Cornelia Karlberg, rehabkoordinator på Feelgood.
Lönsamt för arbetsgivaren
På Feelgood har man arbetat med prehab i många år även om man hittills valt att kalla det friskare rehabilitering.
– Det är gynnsamt att arbeta förebyggande. För individen krävs det ofta färre insatser och mindre omfattande förändringar om man agerar i ett tidigt skede. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det dessutom fördelaktigt att arbeta förebyggande eftersom insatserna oftast inte behöver vara lika stora som insatserna ofta blir när problematiken vuxit sig större.
Enligt Cornelia Karlberg är det inte en speciell typ av företag som har behov av prehab. Det som åtskiljer sig är typen av insatser, där företag med en tyngre produktion har mer behov av insatser som handlar om exempelvis belastningsergonomi jämfört med ett företag med enbart tjänstemän.
– Men den psykiska ohälsan växer i samhället, och det är också något som vi pratar lite mer öppet om än vad vi gjorde för tio år sedan. Det gör att behovet den typen av insatser för att förebygga stress och annan psykisk ohälsa ökar.
Täta avstämningar
Som chef finns mycket att vinna på att vara lyhörd för signaler hos medarbetarna, anser Cornelia Karlberg.
– Man bör även ha regelbundna kortare avstämningar med sina medarbetare för att fånga upp dessa signaler och då är det viktigt med rätt kunskap och verktyg hos cheferna för att kunna hantera det. Medarbetarna behöver också kunna känna tillit till sin chef för att de ska våga signalera om det finns delar i måendet där de är i behov av stöd.
Schemalagd friskvård
Vissa företag har valt att ordinera schemalagd friskvård som en nyckel i att hjälpa medarbetare som jobbar hårt och inte alltid prioriterar återhämtningen.
– På en del håll ser vi att det är de som redan är aktiva som ökar sin fysiska aktivitet genom schemalagd friskvård, medan det är svårare att få med sig dem som inte redan är fysiskt aktiva. Personligen tror jag att vi i de fallen når längre om vi individanpassar insatserna och stöttar dessa personer att hitta individuella vägar till fysisk aktivitet. Min erfarenhet är att motivationsuppföljningar är otroligt viktiga för att upprätthålla förändringen, avslutar Cornelia Karlberg.

Henrik Lenngren
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Arbetsmiljöverkets tipstjänst - så funkar den
Arbetsmiljöarbete • Ser du någon som jobbar utan fallskydd på ett tak eller finns det allvarliga risker på din egen arbetsplats? Då kan du höra av dig till Arbetsmiljöverkets tipstjänst.
-
Bra arbetsmiljö ger högre vinster
Arbetsmiljöarbete • En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.
-
Arbetsmiljömyndigheter slås ihop
Arbetsmiljöarbete • Myndigheten för Arbetsmiljökunskap, Mynak, ska slås ihop med Arbetsmiljöverket. Det föreslår regeringen i sitt förslag till budget för 2024.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Var femte kvinna vågar inte prata om mens på jobbet
Må bra • Var femte anställd mellan 18 och 29 år har varit sjukskriven på grund av mensrelaterade problem, visar en ny undersökning. Lika många upplever att det är obekvämt att prata om mens och menshälsa på jobbet.
-
Var tredje person har haft en panikattack
Psykisk hälsa • Tryck över bröstet, svårt att andas, stickningar i fingrar och yrsel. En panikattack är lätt att förväxla med allvarlig sjukdom eftersom den ger samma symtom. Skillnaden är att panikattacker är ofarliga och går över av sig själva.
-
Höga krav och låg kontroll skadligt för hjärtat
Arbetssjukdomar • För många har jobbhösten dragit i gång med full kraft och kalendern fylls av möten och andra aktiviteter. Att ha mycket att göra på jobbet behöver inte vara negativt i sig. Men höga krav i kombination med låg kontroll ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, enligt en ny studie.