
Bild: Istock
”Det behöver inte vara särskilt avancerat”
Publicerat 9 februari 2021
Lättsamma online-aktiviteter, positiv feedback och möten utan agenda. Punkter som inte ska underskattas för att hålla ihop arbetsgruppen i kristider.
Sociala aktiviteter fungerar som ett klister och smörjmedel för att skapa sammanhållning och trivsel på en arbetsplats, enligt organisationspsykologen Patrik Nyström, som ägnat sig mycket åt frågor om psykosocial arbetsmiljö och har erfarenhet från företagshälsovård.
– När vi gör sociala aktiviteter tillsammans med kollegorna öppnar vi upp oss på ett annat sätt för varandra. Vi sänker också garden och kan hitta gemensamma beröringspunkter, säger han.
Det här medför en rad positiva effekter för arbetsklimatet genom att vi exempelvis blir tryggare att säga vad vi tycker, och att vi vågar ta upp halvfärdiga idéer med våra kollegor – vilket i förlängningen skapar en mer innovativ och kreativ arbetsmiljö, enligt Patrik Nyström.
– Att våga uttrycka oliktänkande eller berätta om misstag som organisationen kan lära sig av gör arbetsgruppen starkare.
Så vad händer med teamkänslan när kollegorna nu jobbar hemma vid sina köksbord på obestämd framtid? Här ställs krav på chefen att ta initiativ till aktiviteter som ändå kan utföras på ett coronasäkert sätt, menar Patrik Nyström.
– Det behöver inte vara särskilt avancerat. Det kan handla om att ringa och säga hej över lunchen. Bara att få se kollegans kök eller vardagsrum på Facetime kan ge en ny ingång och att vi bryter ett mönster i hur vi relaterar till varandra, säger han.
Traditionella sociala aktiviteter som kickoffs och julfester är också något som vi uppskattar i olika grad, beroende delvis på hur sociala vi är, hur trygga vi är och vilken plats i gruppen vi har, poängterar Patrik Nyström.
– När vi nu umgås på distans behöver vi vara lite mer uppmärksamma och lyhörda för andras känslor, uttryck och signaler, vilket kan skapa mer jämlikhet – alla sitter med varsin dator eller mobiltelefon och har lika lätt eller svårt att få ordet till exempel.
Att umgås på ett avslappnat sätt med sina kollegor är alltid viktigt för att skapa en god arbetsmiljö, men under den rådande situationen är vissa branscher i större behov av påfyllning av positiv energi än andra.
– För vårdpersonalen som har haft en otroligt belastande arbetsmiljö under lång tid med mycket mental press, är det extra viktigt att få en chans att återhämta sig en stund med kollegorna över en kopp kaffe, säger Patrik Nyström.
Så håller du ihop teamet på distans
- Ha möten utan att prata jobb. Ha regelbundna avstämningar där ni bara tar en fika och berättar om veckan som gått.
- Ge positiv feedback. Med många som jobbar på distans är det viktigare än någonsin att tillföra energi för att behålla sammanhållningen. Avsätt en del av veckomötet till att fira prestationer och ge positiv feedback. Mejla medarbetarna enkom för att skriva ”bra jobbat”.
- Hitta på roliga saker tillsammans. Som chef kan du be medarbetarna komma med förslag på aktiviteter. Det finns mycket man kan göra på distans tillsammans men kanske går det också att hitta utomhusaktiviteter, som att kallbada, skapa löpargrupper eller ta lunchmöten utomhus?
- Inspirera gruppen. Ordna inspirationsföreläsningar - det kan fungera både sammansvetsande och motiverande. Dela sedan upp er i mindre grupper och reflektera kring föreläsningen och var noga med uppföljning. Det förbättrar lärandet i gruppen och gör också föreläsningen mer konkret och nyttofokuserad.
Källa: Organisationspsykologen Patrik Nyström

Tina Harr
Mer om Må bra
-
Var femte kvinna vågar inte prata om mens på jobbet
Må bra • Var femte anställd mellan 18 och 29 år har varit sjukskriven på grund av mensrelaterade problem, visar en ny undersökning. Lika många upplever att det är obekvämt att prata om mens och menshälsa på jobbet.
-
Sex steg för att bota telefonskräck
Må bra • Mer än var tredje svensk känner obehag för att prata i telefon. Samtidigt visar forskning att vi mår bättre av att prata med varandra än att skriva.
-
Fyra steg – så blir träningen en vana
Må bra • Skaffa ett gymkort är enkelt, men att behålla den nya träningsvanan kan vara utmanande. Lyckligtvis finns det knep att hämta från psykologiforskningen.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Var femte kvinna vågar inte prata om mens på jobbet
Må bra • Var femte anställd mellan 18 och 29 år har varit sjukskriven på grund av mensrelaterade problem, visar en ny undersökning. Lika många upplever att det är obekvämt att prata om mens och menshälsa på jobbet.
-
Var tredje person har haft en panikattack
Psykisk hälsa • Tryck över bröstet, svårt att andas, stickningar i fingrar och yrsel. En panikattack är lätt att förväxla med allvarlig sjukdom eftersom den ger samma symtom. Skillnaden är att panikattacker är ofarliga och går över av sig själva.
-
Höga krav och låg kontroll skadligt för hjärtat
Arbetssjukdomar • För många har jobbhösten dragit i gång med full kraft och kalendern fylls av möten och andra aktiviteter. Att ha mycket att göra på jobbet behöver inte vara negativt i sig. Men höga krav i kombination med låg kontroll ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, enligt en ny studie.