Bild: Shutterstock
Är du en oroare?
Publicerat 2 september 2020
Är du orolig för att du inte ska kunna prestera tillräckligt bra på jobbet, att du inte är omtyckt som arbetskamrat eller att du inte kan påverka din lön? Kort och gott: är du en oroare?
Det finns en allmän uppfattning i Sverige om att jobbet definierar oss. Det menar Anna Kåvér, leg. psykolog som skrivit boken ”Oro: att leva med tillvarons ovisshet”.
– Den första frågan vi får är ofta: ”vad jobbar du med?” Därför kan det nog vara så att vi betonar jobbet mer och därmed blir mer sårbara och oroar oss när det inte funkar på jobbet.
Att vi oroar oss över vår jobbvardag är inte märkligt i sig, enligt Anna Kåvér:
– Vårt jobb handlar inte bara om ekonomi utan är ofta också kopplat till viktiga psykologiska och existentiella värden som status, lycka, gemenskap, bekräftelse och självkänsla. För den som har gjort stora investeringar och offrat annat blir det då närmast en katastrof om hen får sparken, blir permitterad, inte trivs eller inte klarar av arbetet.
Att gå ned i varv efter en tuff arbetsdag, samtidigt som oroskänslorna inte vill ge vika, är naturligtvis inte det enklaste. Men det finns knep att ta till.
– Mitt råd är att lära sig om hur man blir medvetet närvarande i stunden, att träna på att styra sitt fokus till det som finns och är just nu. Man kan också behöva styra sig in i något som man vet skapar lust, avslappning, njutning och glädje för att byta perspektiv.
Anna Kåvér påpekar att det är viktigt att ha ett eget aktivt förhållningssätt; att inte lägga sig på soffan och försöka ”tänka klart” på det som oroar.
– Det finns så klart sådant som oroar och som behöver rejäl problemlösning. Men det gäller att skilja på problemlösning och oro.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Må bra
-
Utomhusjobb ger återhämtning
Kontor • Kontorsarbete behöver inte vara synonymt med att sitta inne framför en skärm, enligt Charlotte Petersson Troije som skrivit världens första avhandling om utomhuskontor.
-
Så hjälper du hjärnan på jobbet
Må bra • Hur kan man skapa en arbetsmiljö som är snäll mot hjärnan och hjälper oss att prestera bättre? Lisa Blomster, specialist inom neuropsykologi, tipsar om fem strategier för att skapa en hjärnvänlig arbetsplats.
-
Få återhämtningen att bli av
Så gör du • Om vi inte får tillräckligt med återhämtning kan det leda till ohälsa. Niclas Almén, psykolog och stressforskare ger sina bästa återhämtningstips.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Arbetsrelaterad stress ökar risken för hjärtbesvär
Stress • Obalans mellan ansträngning och belöning på jobbet kan fördubbla risken för att utveckla förmaksflimmer. Det framkommer av en vetenskaplig studie som Hjärt-Lungfonden tagit del av.
-
Tips för sömnlösa
När hjärnan är uppe i varv har vi svårt att sova. Regelbundenhet och balans är nyckelorden om vi ska få till en bättre sömn i nedvarvningssyfte. Det säger Maria Nordin, forskare vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet.
-
Arbetssjukdomar på grund av stress ökar
Arbetssjukdomar • Andelen kvinnor som anmäler arbetssjukdom på grund av hög arbetsbelastning är den högsta på tio år visar statistik från Arbetsmiljöverket.