AI som lär känna sina användare är framtiden enligt forskare
Publicerat 12 juni 2023
Precis som Spotify rekommenderar musik baserat på lyssnarhistorik kan AI rekommendera beslut för flygledare baserat på deras tidigare beteenden. Det visar forskning från Linköpings universitet.
Flygledning kan få en säkrare och mer användarvänlig framtid tack vare AI-system som lär sig användarnas beteenden och preferenser, enligt forskare vid Linköpings universitet. Genom att låta AI anpassa sig efter flygledares unika beteenden och beslutsprocesser kan samarbetet mellan människa och maskin förbättras.

Carl Westin, forskare vid Institutionen för teknik och naturvetenskap vid Linköpings universitet, säger att AI skulle kunna vara till stor hjälp inom flygledning.
– AI kan stödja kommunikation, förbättra flygvägar och färdplaner, ge beslutsstöd samt övervaka väderfenomen och objekt som utgör hot, säger han.
Forskarna på Linköpings universitet konstaterar bland annat att AI kan anpassa sina rekommendationer efter en flygledares personlighet och beteende.
– Om två flygplan är på kollisionskurs kan AI anpassa rekommendationerna till flygledarens preferenser, som separationsdistans och vilken typ av åtgärd som behövs.
Finns också risker
Det finns dock utmaningar och risker med att använda AI som stöd för flygledare. Carl Westin påpekar att arbetet som flygledare kan bli tråkigare när komplexa uppgifter överlåts på AI och flygledaren blir en passiv observatör.
– För att minimera de här riskerna är det viktigt att involvera flygledare i forskning och utveckling av AI så att de kan bidra till att definiera AI:s syfte, mål, tränings- och testmetoder samt användning av data.
Carl Westin betonar att en gradvis, evolutionär utveckling av AI inom flygledning är att föredra framför revolutionära förändringar.
– AI och flygledare bör betraktas som kollegor snarare än att AI ersätter flygledare, säger han.
Inom de närmaste fem åren tror Carl Westin att vi kommer få se AI-stöd i verkliga situationer inom flygledning.
– Helautomatisering inom flygtrafikledning kan sedan bli verklighet runt år 2050, men utvecklingen kan gå långsammare på grund av strikta regler och människocentrerad design. Historiskt har flygsektorn prioriterat människans behov och säkerhet, vilket innebär att förändringar som införandet av AI måste testas rigoröst.

Henrik Lenngren
Mer om AI
-
Forskare undersöker appen som chef
AI • Att appar styr arbetet har länge varit vardag för matbud och taxichaufförer. Men nu har det även blivit vanligt inom lager och transport. Forskaren Carin Håkansta och hennes kollegor på Karolinska Institutet ska ta reda på hur det påverkar arbetsmiljön.
-
AI som kan tolka känslor testas i arbetslivet
AI • Emotion AI som kan tolka människors kroppsspråk är det senaste inom den tillämpade AI-forskningen.
-
Vad händer när chefen är en algoritm?
AI • För många lagerarbetare har jobbet förändrats i grunden när det numera styrs via algoritmer och robotar. Hur påverkar det arbetsmiljön?
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Personalens innovationskraft tydlig under pandemin
Coronaviruset • Under pandemins första fas var det många yrkesgrupper i offentlig sektor som tvingades uppfinna nya sätt att jobba.
-
AI som kan tolka känslor testas i arbetslivet
AI • Emotion AI som kan tolka människors kroppsspråk är det senaste inom den tillämpade AI-forskningen.
-
Forskare kartlägger hotellstäd genom att testa själva
Arbetsmiljöarbete • Att städa på hotell är fysiskt krävande och samtidigt finns en förväntan att de som gör jobbet ska synas och märkas så lite som möjligt. Nu kartlägger forskare i Dalarna hotellstädarnas arbete genom att själva utföra det.