Lärare har svårt att sätta gränser
Publicerat 20 augusti 2018
Lärare har svårt att sätta gränser mellan arbetstid och fritid. Särskilt i kontakten med föräldrar där många lärare känner att de måste vara tillgängliga jämt. Det beror ofta på bristande kommunikation på skolan, enligt en ny avhandling från Lunds universitet.
Var tredje lärare får för lite återhämning och varannan har svårt att koppla bort jobbet när de är lediga. Den pressade arbetssituationen påverkas av att kommunikationen på skolorna fungerar dåligt.
– Rektorer saknar förmåga att separera saker, till exempel att ta elevärenden vid ett tillfälle och undervisningsfrågor vid ett annat. De pratar ofta om fel saker vid fel tillfällen, säger Elinor Schad, fil dr i psykologi, legitimerad psykolog och specialist i pedagogisk psykologi vid Lunds universitet.
Hon har i sitt avhandlingsarbete samtalat med 44 grundskollärare i fokusgrupper, något som sedan legat till grund för en enkät som besvarats av 400 lärare i två kommuner.
Resultaten visar att ju sämre möjligheter lärarna har att kommunicera desto sämre psykisk hälsa och desto mer missnöje upplever de med sin arbetssituation. Många har också svårt att separera arbete från fritid och hitta ett fungerande förhållningssätt till elevernas föräldrar.
– De upplever att var och en får hitta på sitt eget sätt att hantera föräldrar. Det finns de som är tillgängliga jämt och svarar på sms på en gång. Men det är svårare för dem som tänker på gränssättning mellan arbete och fritid och unnar sig att vara lediga.
Resultaten visar också att lärarna upplever att det ofta saknas en fungerande struktur för kommunikation på skolorna och många har svårt att hitta tid för samtal med kollegor.
– Det är för att de är på plats 35 timmar i veckan och ofta har aktiviteter som rastvaktande eller att man ska äta pedagogisk måltid med eleverna. Då kan det vara svårt att realisera kraven på samverkan och gemensam planering, säger Elinor Schad.
Hon anser att rektorerna har en nyckelroll för att skapa en struktur för kommunikation och för hur lärarna på bästa sätt kan använda sin arbetstid.
– Det behövs bättre framförhållning. Man kan ha en schemaläggning som tar hänsyn till schemabrytande aktiviteter och ha olika forum för diskussion. Det är också viktigt att kommunikationen med föräldrarna fungerar och att man tidigt informerar om vad de kan förvänta sig, säger hon.
Krister Zeidler
Mer om Arbetstid
-
"All arbetstidsförkortning måste finansieras"
Arbetstid • Sextimmarsdagar, fyradagarsveckor eller längre semester? Arbetstidsförkortning är på allas läppar just nu. Men förutsättningarna ser väldigt olika ut inom olika branscher.
-
Testa hyperfokus och gör en veckas jobb på en dag
Arbetstid • Många kämpar för att få tiden att räcka till på dygnets 24 timmar. Tänk dig då en teknik där 40 minuters ostört arbete kan spara in en hel veckas jobb.
-
"Jag försöker få ljus varje dag"
Så gjorde vi • Vad ska man tänka på för att må så bra som möjligt när man jobbar natt? Arbetsliv bad tre nattjobbare och en sömnexpert om tips.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Unga snickare drabbas av vibrationsskador
Vibrationer • Var tredje snickare visar tecken på vibrationsskador i händerna. Skadorna drabbar även unga snickare enligt en ny avhandling från Lunds universitet.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.