Mänskligare syn på patienter minskar stressen
Publicerat 29 mars 2016
När patienten som person sätts i centrum, tycks arbetsmiljön bli bättre. På äldreboenden där vården bedrivs personcentrerat är fler anställda nöjda med jobbet och färre är stressade, visar en studie.
Personcentrerad vård kan, enkelt sammanfattat, beskrivas som ett förhållningssätt. Det innebär att de som arbetar i vård och omsorg strävar efter att se människor inte bara som patienter eller brukare, utan som hela personer med många olika slags behov. Socialstyrelsen rekommenderar att demensvården ska arbeta personcentrerat. Det kan även vara bra för arbetsmiljön, visar en grupp forskare vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet.
I en studie svarade över 1 000 anställda på cirka 150 äldreboenden runt om i Sverige på frågor om i vilken grad de arbetade personcentrerat och om sin upplevelse av arbetsmiljön. De fick också göra uppskattningar av livskvaliteten för de boende.
– På enheter där vården skattades som mer personcentrerad var arbetstillfredsställelsen högre. De anställda rapporterade också lägre nivåer av stress säger forskaren Karin Sjögren, som ledde projektet.
Forskarna såg dessutom ett starkt samband mellan personcentrerad vård och medarbetarnas uppfattning om det sociala klimatet på arbetsplatsen. Där vården sågs som mer personcentrerad, beskrev en högre andel den sociala miljön som välkomnande och trygg, och kommunikationen som god. För dem som bodde på äldreboendena var det positiva sambanden inte lika tydliga.
– De hade ändå något bättre skattad livskvalitet och lite bättre förmåga att klara vardagliga aktiviteter när vården var mer personcentrerad.
Studien är en kartläggning och ger inte svar på frågor om orsak och verkan. Nu tar forskarna fasta på de starkaste sambanden och ska studera dem vidare. De planerar bland annat ett interventionsprojekt inom äldrevården, där medarbetare ska få stöd av forskare i att utveckla vården i mer personcentrerad riktning.
Mycket talar för att det finns arbetsmiljövinster med det personcentrerade arbetssättet, eftersom arbetsbelastningen kan minska, anser Karin Sjögren.
– En viktig aspekt är att balansen mellan krav och kontroll i arbetet verkar bli bättre. De som arbetar personcentrerat är mer nöjda med den vård de kan ge.
Margareta Edling
Margareta Edling
Mer om Stress
-
Testa hyperfokus och gör en veckas jobb på en dag
Arbetstid • Många kämpar för att få tiden att räcka till på dygnets 24 timmar. Tänk dig då en teknik där 40 minuters ostört arbete kan spara in en hel veckas jobb.
-
Trötthet och låg energi vanligare bland kvinnor
Må bra • Tre av tio anställda upplever brist på energi och trötthet efter arbetsdagen på en nivå som gör att de inte orkar göra saker på fritiden. Unga och kvinnor är mest drabbade, visar en ny undersökning.
-
Vad händer när chefen ersätts av en app
AI • Appar som styr arbetet är vanligt inom flera branscher, som till exempel lager och transport. Nu ska forskare ta reda på hur det påverkar arbetsmiljön.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Unga snickare drabbas av vibrationsskador
Vibrationer • Var tredje snickare visar tecken på vibrationsskador i händerna. Skadorna drabbar även unga snickare enligt en ny avhandling från Lunds universitet.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.