Bild: Jan Hanika
Konkret beröm funkar bäst
Publicerat 29 april 2016
Ny hjärnforskning visar att feedback påverkar prestationen. Konkret beröm fungerar bäst. Att bara smickra och säga att någon är smart leder inte till utveckling.
Det går att påverka prestationen genom att berömma på rätt sätt, säger Alva Appelgren, doktor i Neurovetenskap. Hon har undersökt hur olika typer av feedback påverkar prestationen och hur den kan påverkas beroende på vilken typ av beröm man ger.
– Feedback har mer påverkan än man tror och det är viktigt att veta att det spelar roll vilken typ av beröm man ger, inte bara kritik, säger Alva Appelgren, som nyligen disputerade med en avhandling vid Karolinska Institutet som bland annat handlar om vilken typ av beröm som verkar fungera bäst.
I en hjärnstudie gjord med MR-kamera har Alva Appelgren och hennes kollegor jämfört två typer av feedback. Studien visar att när personerna i studien fick beröm kopplad till person, som "du är smart" blev de mer stressade, mindre motiverade och presterade något sämre än när de fick beröm kopplad till arbetsuppgift, "du valde rätt".
– Vid beröm som "du är smart" föds en självreflektion. Man börjar fundera över sig själv istället för uppgiften. Konkret beröm som "du valde rätt", vilket är direkt kopplat till prestation knyter an till medarbetarens utveckling framåt. Uttalandet "du är smart bedömer istället medarbetarens karaktär, vilket skulle kunna förklara varför det gjorde dem mer osäkra under uppgiften i vår studie, säger Alva Appelgren.
Enligt tidigare forskning utvecklas ett "växande tankesätt" mer om man berömmer det någon gjort, inte individens egenskaper. Alva Appelgren har i sin forskning tagit hjärnforskningen ett steg längre och studerat individer när de fått beröm vid enskilda uppgifter för att se om det hade direkt effekt.
– Det är förvånande att området är så lite utforskat, säger hon.
I dag används digitala verktyg som ger feedback. I sin forskning har Alva Appelgren testat prestationen hos vuxna, och även skolbarn, som utförde en krävande koncentrationsuppgift samtidigt som de fick höra olika ljud som gav respons på när de gjorde rätt och fel.
– Direkt feedback ofta i form av ljud visade sig vara störande och de personer som utsattes för ljuden presterade sämre.
För en chef är feedback viktig för att stödja sina medarbetares utveckling och lärande. Många kan dra nytta av hjärnforskningen för att motivera en medarbetare att utvecklas.
– Genom att vara konkret och fokusera på uppgiften vid exempelvis ett utvecklingssamtal tror jag att man får bäst effekt, säger Alva Appelgren.
Konkret feedback som visar att man ansträngt sig och lagt ner tid är värdefull för att vilja fortsätta utvecklas. Att berömma alltför generellt, så som "ni jobbar på jättebra" är inte lika utvecklande eftersom man inte vet riktigt vad som är bra.
– En chef som visar uppskattning för en medarbetares utvecklingskurva och vilja att anstränga sig och inte enbart fokuserar på resultat uppskattas. Att bara boosta generellt däremot tror jag inte leder till utveckling.
Margaretha Eldh
Mer om Arbetsklimat
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
-
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Arbetsklimat • I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer.
-
Det lönar sig att vara snäll
Arbetsklimat • Ökat välmående, bättre samarbete och starkare arbetsprestationer. Att vara snäll på jobbet ger många fördelar – både för gruppen och för dig som individ.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
-
Rutiner saknas för chefer som mår dåligt
Psykisk hälsa • Allt fler chefer lider av psykisk ohälsa. Ny forskning visar att samtal om chefernas hälsa kan vara en viktig lösning på problemet.
-
Lindrig covid kan ge långvariga besvär
Rehabilitering • Även de som haft covid, men inte varit så sjuka att de behövt sjukhusvård, kan drabbas av långvariga och svåra konsekvenser som drabbar såväl arbetsliv som sociala sammanhang, visar forskning.