Enkät om digital arbetsmiljö
Använd enkäten för att undersöka och förbättra er digitala arbetsmiljö. Enkäten är anonym och kostnadsfri. Enkäten innehåller dessa områden:
- Teknik och IT-säkerhet
- Övervakning
- Arbetsprocesser
- Socialt
- Stress
- Koncentration
- Digital kompetens och stöd
- Delaktighet
När medarbetarna svarat på enkäten kan ni diskutera, analysera och ta fram förslag på åtgärder för att förbättra er digitala arbetsmiljö. Ett resultat visas först när sex personer besvara enkäten.

Arbetet med enkäten gör ni i fyra steg
- Lär känna enkäten, testa den och läs på om de olika frågeområdena.
- Planera genomförandet av enkäten; skapa en tidplan och informera medarbetarna om syfte och upplägg. Boka möten för uppföljning av resultatet.
- Skicka ut enkäten genom att generera en länk som ni sedan mejlar till arbetsgruppen.
- Titta igenom svaren och förbered ett möte med arbetsgruppen där ni tillsammans går igenom resultatet och tar fram en handlingsplan. Genomför sedan åtgärderna och följ upp resultatet.
Det finns möjlighet att slå samman flera gruppers enkäter och få ett gemensamt resultat för hela arbetsplatsen.
Enkäten har tagits fram av Prevent tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO och PTK i samarbete med forskningsinstitutet RISE.
Enkäten innehåller 27 frågor uppdelat på åtta frågeområden och tar 5-10 minuter att besvara. Svaren är anonyma och resultatet visas endast på gruppnivå.
Testa enkäten innan du skickar ut den till din arbetsgrupp. Du behöver svara på samtliga frågor för att ta dig vidare i enkäten.
Frågor och svar
Administratören, det vill säga den person som skapat och skickat ut enkäten, kan se enkätresultatet på sitt Prevent-konto via Mina sidor. Därifrån kan resultatet också delas med andra. Det går aldrig att se enskilda svar, utan bara en sammanställning av gruppens resultat. Av anonymitetsskäl behöver minst sex personer ha svarat på enkäten för att en sammanställning ska visas. Annars syns inget resultat.
- Du behöver skapa ett Prevent-konto för att kunna administrera och skicka ut en enkät. När du skapar ett konto sparas för- och efternamn samt e-postadress via en molntjänst på servrar i Sverige och EU.
- Administratörens e-postadress kopplas till enkätlänken och resultatet, och sparas på Prevents servrar i Sverige. Om administratören använder dela-funktionen för att dela enkätresultatet med en annan e-postadress, sparas även den e-postadressen kopplad till enkätresultatet på Prevents servrar i Sverige.
- Det samlade resultatet (sammanställningen) och enskilda svar sparas på Prevents servrar i Sverige. De enskilda svaren är anonyma och kan inte spåras eller härledas till några personuppgifter.
- Prevent är personuppgiftsansvarig.
Nej, enkäten är inte översatt till andra språk, men du kan förstås använda dig av översättningsfunktionen i webbläsaren, till exempel Google Chrome eller Edge. Då behöver du översätta varje sida i enkäten.
Ja det kan du göra på Mina sidor. Där hittar du också en länk till en instruktionsfilm om hur du gör sammanslagningen.
Ja, om ni har använt enkäten tidigare kan du välja att jämföra med tidigare genomförda enkäter. På översikten på resultatsidan finns en rullista för resultatet, där du kan välja vilken enkät du vill jämföra med.
Sista svarsdatum ändrar du på Mina sidor genom att klicka på de tre punkterna "Fler val" längst till höger.

Enkäten kan göras på dator, mobil eller surfplatta i webbläsarna
- Edge
- Google Chrome
- Firefox
- Safari.
Edge är den webbläsare som våra användare tycker fungerar allra bäst, så testa att använda den om du får problem.
Nej det går bara att svara på enkäten en gång på samma dator eller mobil.
När enkäter får fler svar än vad det finns medarbetare brukar det bero på att enkäten skickats fel. Ett vanligt scenario är att en person på till exempel HR skapat flera enkäter till flera olika avdelningar och sedan skickat vidare till chefer och har råkat skicka en och samma länk till två olika avdelningar.
Kan det stämma hos er?
I så fall bör ni gå in o kolla era mejl och öppna länkarna i mejlen. När man öppnar en enkätlänk ser man namnet på enkäten och kan på så sätt upptäcka om fel enkät skickats till fel chef/avdelning.
Prevent har tagit hjälp av forskningsinstitutet RISE för kvalitetsutvärdering av enkäten. Alla frågeområden har tagits fram genom en scoping review som kartlagt hur digital arbetsmiljö definieras och mäts i andra validerade enkäter.
Frågorna i enkäten är inspirerade av dessa befintliga instrument samt av etablerad forskningskunskap om god enkätkonstruktion. Sex av åtta frågeområden är psykometriskt validerade. Resterande frågeområden som endast består av två frågor kan däremot inte betraktas som fullt validerade, utan bör ses som enskilda indikatorer eller screeningmått för de aspekter de avser att mäta. De psykometriska analyser som har genomförts och analysens resultat finns tillgängligt här: (länk till rapporten).