Checklistor
Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.
Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur
I checklistorna finns länkar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter. I december 2024 kommer checklistorna att länka till den nya regelstrukturen.
-
Ambulanssjukvården
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
-
Anläggningsbranschen
Checklistan vänder sig till företag i anläggningsbranschen som har anställda ute på arbete på arbetsplatser där man själv inte har samordningsansvaret.
-
Asbest
Checklistan innehåller frågor om åtgärder för att minska riskerna för asbestexponering.
-
Beredskapsarbete i energisektorn
Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag.
-
Byggnadsplåtslageri
-
Byggnadsplåtslageri
-
Byggnadsställningar
Checklistan innehåller frågor om arbete på ställning för att minska fallriskerna.
-
Dentallaboratorier
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd.
-
Företagshälsovården
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
-
Förskolan
Den här checklistan ger exempel på vanliga arbetsmiljöfrågor som kan förekomma på en förskola.
-
Förskolans ljudmiljö
I de situationer där pedagogen eller barnet önskar en tystare ljudmiljö eller en ljudmiljö som inte stör pågående verksamhet behövs en åtgärd. Det är känt att störande ljud påverkar oss på flera olika
-
Hästnäringen
Checklistan innehåller till exempel frågor om grundläggande arbetsmiljöarbete, säkerhet, psykosocial och fysisk arbetsmiljö.
-
Kylinstallationsarbeten - Del 1. Nyinstallation
Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Kylinstallationsarbeten - Del 2. Servicearbeten
Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Kylinstallationsarbeten - Del 3. Servicebil
Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Medicinska laboratorier
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
-
Mottagningar inom hälso- och sjukvård
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
-
Måleri - Entreprenad
Checklistan innehåller frågor om målarens arbetsmiljö vid ett arbete på entreprenad. Den innehåller frågor om exempelvis arbetsplatsens utformning och målarens arbetsutrustning.
-
Måleri - Rutiner och instruktioner
Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. I checklistan efterfrågas två typer av dokument, själva rutinbeskrivningen samt så kallade redovisande dokument.
-
Måleri - Verkstad
Checklistan innehåller frågor om hur lokaler och utrustning med mera är utformade i måleriet. Den inleds med några allmänna ämnesområden och fortsätter med några typiska riskområden och utrymmen.
-
Personal - Inhyrande företag
När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan
-
Personal - Uthyrande företag
När ni hyr ut personal har ni och det inhyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det inhyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan
-
Personell resursförstärkning i privata vården
När ni bidrar med personell resursförstärkning till annan organisation har ni och den mottagande arbetsplatsen ett gemensamt ansvar för arbetstagarens arbetsmiljö. Ni och den mottagande organisationen
-
Personnel - Hiring company
When you hire temporary staff, you and the staffing agency have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the staffing agency must reach an agreement about who is responsible
Våra enkäter
OSA-enkäten
Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.
Kostnadsfritt
Enkät om säkerhetskultur
Enkätens tankeväckande frågor om risker och attityder gör det enkelt att komma i gång med att förbättra säkerhetskulturen. Enkäten är kostnadsfri.
Kostnadsfri
Enkät om sexuella trakasserier
Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.
Kostnadsfritt