Hoppa till huvudinnehållet

Frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om Prevents checklistor.

Vad är skillnaden mellan checklista och enkät?
Checklistan innehåller färdiga frågor om sådant som kan observeras och sedan besvaras med ett objektivt Ja eller Nej. Enkäterna består av påståenden som besvaras efter en flergradig skala utifrån en subjektiv och individuell upplevelse.

Varför är vissa checklistor pdf:er och andra webbsidor?
Alla checklistor har ännu inte hunnit göras om från pdf till webbsida, men det kommer att ske successivt.

Var och hur kan jag spara min checklista?
När du börjar fylla i en checklista visas ett fönster där du anger din mejladress. Det du fyller i sparas automatiskt, och du kan använda länken du får per mejl för att fortsätta fylla i checklistan vid ett senare tillfälle. Länken till checklistan kan förslagsvis sparas i er dokumentation av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Det går också att spara checklistan som en pdf  samt skriva ut checklistan. Knapparna för detta hittar du högst upp till höger på webbisdan. 

Hur skriver jag ut checklistan?
Det finns en Skriv ut-knapp högst upp till höger på sidan.

Varför får jag inte mejlet med länk till checklistan?
Mejlet kan ha hamnat i din skräppost. Mejlet sänds från noreply_checklist@prevent.se. Ta hjälp av din IT-support om du inte hittar mejlet.

Hur länge sparas min ifyllda checklista?
Den sparas de närmaste åren. Vi kommer att meddela innan någonting tas bort.

Kan jag ta bort eller lägga till frågor?
Du kan ta bort en fråga som inte är relevant genom att bocka för Ej relevant. Då visas inte riskbedömningen under frågan. Det går inte att lägga till frågor.

Checklistorna ser olika ut i olika enheter, vad beror det på?
Checklistorna anpassar sig automatiskt efter skärmupplösningen, och kan därför se olika ut beroende på skärmens storlek.