Checklistor
Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.
Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur
I checklistorna finns länkar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter. I december 2024 kommer checklistorna att länka till den nya regelstrukturen.
-
Gravida och ammande arbetstagare
Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet så att gravida och ammande arbetstagare inkluderas i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
-
Hamnar allmän del
-
Hamnar containerhantering
-
Hälsoundersökningar
Arbetsmiljöverkets föreskrifter innehåller direkta eller indirekta krav på hälsoundersökningar. Denna checklista är vägledande för dessa krav. Checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren erbjuder
-
Hästnäringen
Checklistan innehåller till exempel frågor om grundläggande arbetsmiljöarbete, säkerhet, psykosocial och fysisk arbetsmiljö.
-
Introduktion
Den här checklistan behandlar verksamhetens rutiner vid introduktion av nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud
-
Krishantering på arbetsplatsen
Använd checklistan för att undersöka arbetsplatsens beredskap inför krissituationer. Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med krishantering organiseras, om viktiga rutiner och dokument samt
-
Kränkande särbehandling
Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för kränkande särbehandling. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, kränkande särbehandling och lagkrav.
-
Kylinstallationsarbeten - Del 1. Nyinstallation
Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Kylinstallationsarbeten - Del 2. Servicearbeten
Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Kylinstallationsarbeten - Del 3. Servicebil
Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Lackering
Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i lackeringsverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas på
-
Luft och temperatur
Checklistan innehåller frågor om arbetsplatsen har ett lämpligt klimat med tanke på arbetets art.
-
Medicinska kontroller
Den här checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren ordnar eller erbjuder medicinska kontroller, med eller utan tjänstbarhetsintyg, vid vissa typer av arbeten. Checklistan är lämplig att användas
-
Menstruation
Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet med att inkludera menshälsa i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
-
Måleri - Entreprenad
Checklistan innehåller frågor om målarens arbetsmiljö vid ett arbete på entreprenad. Den innehåller frågor om exempelvis arbetsplatsens utformning och målarens arbetsutrustning.
-
Måleri - Rutiner och instruktioner
Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. I checklistan efterfrågas två typer av dokument, själva rutinbeskrivningen samt så kallade redovisande dokument.
-
Måleri - Verkstad
Checklistan innehåller frågor om hur lokaler och utrustning med mera är utformade i måleriet. Den inleds med några allmänna ämnesområden och fortsätter med några typiska riskområden och utrymmen.
-
OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö
Använd checklistan för att ta reda på hur väl verksamheten uppfyller kraven enligt föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, tidigare kallat psykosocial arbetsmiljö. Checklistan behandlar
-
Personal - Inhyrande företag
När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan
-
Personal - Uthyrande företag
När ni hyr ut personal har ni och det inhyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det inhyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan
-
Personalutrymmen
Checklistan innehåller frågor om personalutrymmen på fasta arbetsställen. Till personalutrymmen hör till exempel matsalar, fikarum, vilrum, omklädningsrum, duschar och toaletter. Checklistan är lämplig
-
Personnel - Hiring company
When you hire temporary staff, you and the staffing agency have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the staffing agency must reach an agreement about who is responsible
-
Personnel - Staffing agency
When you place temporary staff with a client, you and the hiring company have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the hiring company must reach an agreement about who
Våra enkäter
OSA-enkäten
Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.
Kostnadsfritt
Enkät om säkerhetskultur
Enkätens tankeväckande frågor om risker och attityder gör det enkelt att komma i gång med att förbättra säkerhetskulturen. Enkäten är kostnadsfri.
Kostnadsfri
Enkät om sexuella trakasserier
Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.
Kostnadsfritt