Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du checklistorna

Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur

I checklistorna finns länkar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter. I december 2024 kommer checklistorna att länka till den nya regelstrukturen. 

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Allmän skyddsrond - Kontor

    Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna på kontoret är utformade. Den inleds med några allmänna ämnesområden och avslutas med några vanligt förekommande arbetsutrymmen.

  2. Allmän skyddsrond - Tillverkning

    Checklistan innehåller frågor om hur lokaler och maskiner med mera är utformade i någon typ av varuproducerande verksamhet. Den inleds med några allmänna ämnesområden och fortsätter med några typiska

  3. Anläggningsbranschen

    Checklistan vänder sig till företag i anläggningsbranschen som har anställda ute på arbete på arbetsplatser där man själv inte har samordningsansvaret.

  4. Apotek

    Checklistan består av olika avsnitt, som följer varans väg genom apoteket. Ni kan välja att göra hela listan eller delar av den.

  5. Arbete vid skärm

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med bord, stol och belysning med mera är utformad och hur arbete vid skärm organiseras.

  6. Arbetsorganisation

    Checklistan innehåller allmänna frågor om hur arbetet är organiserat med anknytning till arbetsmiljöarbetet. Den är lämplig att användas av ansvarig chef vid en genomgång av organiseringen av, och kunskapsnivån

  7. Arbetsskador och tillbud

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med tillbud och arbetsskador organiseras. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig genomgång av verksamhetens rutiner

  8. Asbest

    Checklistan innehåller frågor om åtgärder för att minska riskerna för asbestexponering.

  9. Belysning

    Checklistan innehåller frågor om hur såväl allmän- som platsbelysningen är utformad. Syftet är att skapa en bra synergonomi men även belastningsergonomi eftersom det finns ett viktigt samspel mellan

  10. Beredskapsarbete i energisektorn

    Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag.

  11. Brandskydd

    Checklistan innehåller frågor om hur verksamheten är organiserad och hur lokalerna är utformade i syfte att skapa ett bra brandskydd.

  12. Buller

    Checklistan innehåller frågor om bullerexponering och åtgärder för att minska riskerna med buller.

  13. Butikssäkerhet

    Checklistan innehåller frågor om hur skyddet mot rån har utformats i verksamheter med kontanthantering, som till exempel butiker.

  14. Byggnadsplåtslageri

  15. Byggnadsplåtslageri
  16. Byggnadsställningar

    Checklistan innehåller frågor om arbete på ställning för att minska fallriskerna.

  17. Dagligvaruhandel

    Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna är utformade inom dagligvaruhandeln. Den inleds med några allmänna ämnesområden för att sedan följa varans väg och några vanligt förekommande

  18. Distansarbete

    Checklistan innehåller frågor om den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid distansarbete. Frågorna fokuserar på kontorsarbete som inte utförs i arbetsgivarens egna lokaler. Checklistan

  19. Djursjukvården

    Checklistan är indelad i två delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan del 2 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1-2 gånger

  20. Fackhandel

    Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna är utformade inom fackhandeln. Den inleds med några allmänna ämnesområden för att sedan följa varans väg och några vanligt förekommande

  21. Företagshälsovården - Tjänster

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med företagshälsovård eller likvärdig kompetens är organiserat och hur det fungerar respektive företagshälsans kompetens.

  22. Första hjälpen

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras och om kunskaperna avseende första hjälpen vid krissituationer. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig

  23. Gravida och ammande arbetstagare

    Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet så att gravida och ammande arbetstagare inkluderas i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

  24. Hälsoundersökningar

    Arbetsmiljöverkets föreskrifter innehåller direkta eller indirekta krav på hälsoundersökningar. Denna checklista är vägledande för dessa krav. Checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren erbjuder

Våra enkäter

OSA-enkäten

OSA-enkäten

Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.

Till OSA-enkäten

Kostnadsfritt

Enkät om säkerhetskultur

Enkät om säkerhetskultur

Enkätens tankeväckande frågor om risker och attityder gör det enkelt att komma i gång med att förbättra säkerhetskulturen. Enkäten är kostnadsfri.

Till enkäten

Kostnadsfri

Enkät om sexuella trakasserier

Enkät om sexuella trakasserier

Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.

Till enkäten

Kostnadsfritt