Checklistor
Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.
Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur
I checklistorna finns länkar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter. I december 2024 kommer checklistorna att länka till den nya regelstrukturen.
-
Årlig uppföljning - Systematiskt arbetsmiljöarbete
Den här checklistan går igenom de grundläggande delarna i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Checklistan behandlar såväl hur arbetet bör genomföras som vad som ska dokumenteras. Den är lämplig att
-
Ventilation
Checklistan innehåller frågor om utformning och underhåll av såväl allmän- som processventilation. Syftet är att skapa en bra luftväxling, lufttemperatur och luft så fri som möjligt från
-
Varumottagning
Checklistan innehåller frågor om hur lastning och lossning av gods sker. Om hur arbetsplatsen är utformad och om det finns lämplig arbetsutrustning. Syftet är att skapa ett arbete på varumottagningen
-
Vaktmästeri
Checklistan innehåller frågor om hur vaktmästeriet är utformat och om det finns lämplig arbetsutrustning med mera. Syftet är att skapa ett arbete i vaktmästeriet fritt från risker.
-
Sällskapsdjursverksamhet.pdf
-
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Den här checklistan går igenom de grundläggande delarna i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Checklistan behandlar såväl hur arbetet bör genomföras som vad som ska dokumenteras. Den är lämplig att
-
Städning
Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen är utformad och om arbetstagarna har kunskaper för att kunna genomföra städarbetet på ett lämpligt sätt. Syftet är att skapa ett städarbete fritt från
-
Soprum och källsortering
Checklistan innehåller frågor om hur soprummet är utformat, om det finns lämplig arbetsutrustning som används på rätt sätt med mera. Syftet är att skapa ett arbete i soprummet fritt från risker.
-
Sexuella trakasserier
Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för sexuella trakasserier. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, sexuella trakasserier och lagkrav. Checklistan
-
Samordningsansvar fast driftställe
Den här checklistan tar upp frågor om hur verksamheten hanterar sitt samordningsansvar på ett fast driftställe. Checklistan är lämplig att användas vid till exempel upprättandet av en rutin för samordningsansvaret
-
Rutiner och instruktioner - Del 1 Allmänna
Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid en årlig genomgång av vilka rutiner som finns
-
Reception
Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol, bord, belysning och arbetshjälpmedel med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker
-
Personnel - Staffing agency
When you place temporary staff with a client, you and the hiring company have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the hiring company must reach an agreement about who
-
Personnel - Hiring company
When you hire temporary staff, you and the staffing agency have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the staffing agency must reach an agreement about who is responsible
-
Personalutrymmen
Checklistan innehåller frågor om personalutrymmen på fasta arbetsställen. Till personalutrymmen hör till exempel matsalar, fikarum, vilrum, omklädningsrum, duschar och toaletter. Checklistan är lämplig
-
Personal - Uthyrande företag
När ni hyr ut personal har ni och det inhyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det inhyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan
-
Personal - Inhyrande företag
När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan
-
OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö
Använd checklistan för att ta reda på hur väl verksamheten uppfyller kraven enligt föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, tidigare kallat psykosocial arbetsmiljö. Checklistan behandlar
-
Menstruation
Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet med att inkludera menshälsa i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
-
Medicinska kontroller
Den här checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren ordnar eller erbjuder medicinska kontroller, med eller utan tjänstbarhetsintyg, vid vissa typer av arbeten. Checklistan är lämplig att användas
-
Luft och temperatur
Checklistan innehåller frågor om arbetsplatsen har ett lämpligt klimat med tanke på arbetets art.
-
Lackering
Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i lackeringsverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas på
-
Kränkande särbehandling
Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för kränkande särbehandling. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, kränkande särbehandling och lagkrav.
-
Krishantering på arbetsplatsen
Använd checklistan för att undersöka arbetsplatsens beredskap inför krissituationer. Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med krishantering organiseras, om viktiga rutiner och dokument samt
Våra enkäter
OSA-enkäten
Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.
Kostnadsfritt
Enkät om säkerhetskultur
Enkätens tankeväckande frågor om risker och attityder gör det enkelt att komma i gång med att förbättra säkerhetskulturen. Enkäten är kostnadsfri.
Kostnadsfri
Enkät om sexuella trakasserier
Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.
Kostnadsfritt