
Bild: Istock
Så hittar du meningsfullhet i jobbet – utan att byta karriär
Publicerat 15 september 2025
Under semestern är det många som börjar ifrågasätta sitt yrkesval och fundera på vad man verkligen vill få ut av sitt liv. Men det krävs inte alltid ett jobbyte för att hitta mer mening i arbetslivet – det kan handla om att skapa mer meningsfullhet i sin nuvarande roll.
När strandhäng och grillkvällar är ett minne blott och vardagen återigen fylls av stressiga förskolelämningar, trafikköer och långa arbetsmöten är det lätt att känna motivationen svikta. Ett annat jobb eller en annan roll kan då locka – för gräset är väl ändå lite grönare på andra sidan? Ofta är det känslan av brist på meningsfullhet som föder dessa tankar men ett jobbyte är inte alltid nödvändigt. Vi kan göra mycket för att öka känslan av meningsfullhet där vi är. Det säger Charlotte Valleskog, chefspsykolog på Feelgood.
Att känna meningsfullhet handlar om att känna att det jag gör spelar roll, att jag fyller en funktion för någon.
– Att känna meningsfullhet handlar om att känna att det jag gör spelar roll, att jag fyller en funktion för någon. Vi människor är sociala varelser och det är viktigt för oss att känna att vi fyller en roll i samhället och för andra människor.
Att känna meningsfullhet skapar motivation, glädje och en känsla av tillhörighet. Inom vissa yrken, som vård- och omsorgsyrken, kan arbetsuppgifterna i sig ge en känsla av meningsfullhet. I andra roller och branscher är det andra faktorer som spelar roll.
– Det kan till exempel handla om i vilken mån man delar organisationens mål och värderingar, att man känner sig delaktig och har möjlighet att påverka sin arbetsplats.
Efterfråga feedback på det du gör
Sociala faktorer, att känna att det jag gör skapar nytta för andra, är också viktigt och där är feedback en viktig nyckel. För att veta att det jag gör skapar nytta behöver jag få feedback.
Det finns en vanlig missuppfattning att feedback är någonting som ska levereras till en, men Charlotte Valleskog tycker att man ska ha ett mer aktivt förhållningssätt.
– Efterfråga feedback på det du gör. Att ställa frågor till kollegorna efter olika moment i arbetet är effektivt. Fick du det du behövde av mig? Kan jag underlätta för dig på något sätt? Det bygger både relation och säger något om hur det du gör påverkar andra.
Att ha personliga mål och känna att man utvecklas på sin arbetsplats har också en central roll för att skapa en känsla av meningsfullhet. I den bästa av världar sätts sådana mål upp tillsammans med din chef, men om den möjligheten inte finns kan även egenuppsatta mål och delmål öka känslan av motivation och mening. Delmålen gör att vi kan bryta ner det stora målet om att öka meningsfullheten i jobbet till mål som är mer konkreta och enklare att genomföra i arbetsvardagen.
En vanlig fälla i dagens arbetsliv är stress och överbelastning. Det kan göra att man tappar motivationen och inte orkar engagera sig på sitt arbete.
– Det är viktigt att få till återhämtning för att öka glädjen och motivationen på jobbet, säger Charlotte Valleskog.
Så ökar du känslan av meningsfullhet på jobbet
- Reflektera över: Arbetar jag i en verksamhet med värderingar och mål som jag kan stå bakom? Om svaret är nej, kan det leda till en känsla av meningslöshet.
- Sätt personliga mål och delmål för utveckling och lärande – helst tillsammans med din chef, men även på egen hand om det behövs.
- Efterfråga feedback på det du gör. När du ser att ditt arbete skapar värde för andra, ökar känslan av meningsfullhet.
- Öka känslan av delaktighet genom att bygga relationer och aktivt söka sammanhang där du får möjlighet att påverka.

Katharina Hedström
Mer om Psykisk hälsa
-
”Jag skötte alltid mitt jobb och ingen anade något”
Psykisk hälsa • Spelmissbruk på jobbet. Det börjar ofta som ett oskyldigt nöje, men kan snabbt eskalera till ett beroende. Med några klick i mobilen är casinon och betting alltid nära till hands, även på jobbet. Arbetsliv har träffat projektledaren Peter Urelid som dolde sitt spelberoende i flera år – tills bubblan sprack.
-
Stress oroar mer än AI
Psykisk hälsa • Trots alla rapporter om yrken och arbetsuppgifter som förväntas ersättas av AI är det inte det som väcker mest oro inför framtiden. Stress och att inte få ihop sin vardag är det som oroar svenskarna mest, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget Bliwa.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så blir du en bättre förhandlare
Arbetsmiljöarbete • Förhandlingar är en del av vardagen. Men hur blir man egentligen bättre på att få igenom det man vill utan att relationerna tar skada?
-
Fyra berättar – när jag blir avbruten på jobbet
Så gjorde vi • Hur hittar man tillbaka till arbetsuppgiften när man gång på gång blir avbruten? I många yrken är det vardag att ständigt bli störd.
-
Krisplan ett stöd när en medarbetare dör
Kris • När en medarbetare avlider skakar det om och väcker frågor och sorg. Att ha en plan för att hantera kriser underlättar både i det akuta skedet och på längre sikt.