
Bild: Pia Nordlander
Det lär vi oss av pandemin – fyra berättar
Publicerat 28 oktober 2020
Nya rutiner och arbetssätt på grund av corona är inte alltid ett nödvändigt ont. Här berättar fyra personer i fyra olika branscher om vad de kommer att fortsätta med även efter pandemin.
Johan Sjöqvist: VD och köksmästare, Kajplats 9 i Västerås, 20 anställda
Hur har ni haft det?
– Under våren var det riktigt kämpigt. Men under sommaren hade vi fler gäster än någonsin på vår uteservering och vi försökte begränsa gästerna och flytta isär borden. Det var svårt för både vår ordinarie personal och den ibland oerfarna sommarpersonalen att säga till gästerna om rådande regler. Vi anställde en "social distance manager" – en ordningsvakt som avlastade personalen.
Var det något annat ni ändrade på?
– Vi började med en ny kassalösning i ena bardelen där gästerna både kunde beställa och betala via en app. Ett system vi hade funderat på att införa i framtiden, nu blev det snabbare än väntat och efter lite inkörningsproblem fungerade det utmärkt. Vi slipper trängsel och det blir lugnare både för oss och för gästerna.
Vilka åtgärder fortsätter ni med?
– Självklart app-lösningen i någon form. Och så det förhöjda hygientänket med städrutiner. Det blev en ögonöppnare för oss hur mycket vi alla rörde på kassaapparaten under en dag efter att ha tagit betalt av olika sällskap. Att sprita den fem gånger om dagen är numer standard.
Helena Molinero: HR-chef på AMF Fastigheter i Stockholm, 125 anställda
Vad behåller ni efter coronan?
– Vi har utvecklat vår möteskultur och lärt oss att välja rätt kanal för rätt möte. Snabba lägesuppdateringar och avstämningar funkar bra digitalt, men för möten som kräver en kreativ höjd eller friare diskussion fungerar fysiskt möte bättre.
Kommer medarbetarna att jobba hemma mer än tidigare?
– Många saknar sina kompisar och kollegor på jobbet. Det finns en längtan efter sammanhanget, det spontana mötet vid kaffemaskinen och den snabba avstämningen i korridoren. Vi har en dialog med våra medarbetare om vad de behöver för att känna sig trygga och säkra både vad det gäller kontorsutrustning hemma och balans mellan fritid och arbete. Våra ledare ser också över medarbetarnas arbetstider, så att du kan tillbringa delar av dagen på kontoret och andra delar hemma.
Hur underlättar ni för de som vill ta sig till jobbet?
– Vi sitter mitt i stan och för den som vill ta sig till jobbet är kollektivtrafiken ett hinder. Vi har ett antal parkeringsplatser och utreder också vilka andra transportalternativ vi kan erbjuda så att fler kan resa smittsäkert.
Kalle Jungell: butiksanställd (och skyddsombud) på Ica Supermarket i Bjästa, 25 anställda
Vad behåller ni efter coronan?
– Hostskydden vid kassorna. Vi bestämde gemensamt att ha kvar dem tillsvidare, både vi och kunderna har uppskattat dem. Det är en trygghet att slippa kunder som hostar eller nyser oss i ansiktet. Vi har också bestämt att fortsätta ha kvittoskrivarna vända mot kunden så att kunden kan ta kvittot själv.
Något annat som blir kvar?
– Att vi har engångshandskar när vi jobbar med färskvaror. Och arbetshandskar när vi jobbar med kolonialvaror. Arbetshandskarna använder vi bara en dag, sedan tvättas de.
Finns det andra lärdomar?
– I början fanns en stor rädsla och osäkerhet om pandemin. Eftersom vi hade kollegor med barn i riskgrupper behövde vi agera direkt. Det har varit lärorikt att se hur mycket vi har löst. Vi kontaktade andra Ica-butiker för att få tips och så kollade vi på Facebook. Sedan tidigare har vi alltid ett kort möte varje måndagsmorgon. Mötet filmas och läggs ut på vårt interna Facebook. Det har varit en bra kanal för att nå alla i personalen med info om olika åtgärder.
Mimmi Axelsson: operatör på Gnutti Carlo i Kungsör, 175 anställda
Vad har hänt hos er?
– Vi har haft en speciell situation. I våras infördes korttidsvecka där vi bara jobbade en dag i veckan och alla bemanningsanställda fick sluta. Sedan blev 38 av oss varslade och uppsagda. Men innan uppsägningstiden var slut blev alla återanställda och nu har vi hur mycket som helst att göra. Vissa hann söka och få andra jobb, andra avvaktade.
Hur har det påverkat er?
– Självklart är vi glada över att ha jobbet kvar. Ett tag var det en oro både för att bli smittad och att bli av med jobbet. Jag tror att alla insett hur fort saker och ting kan ändras. Det är en större otrygghet nu än tidigare.
Vad gör ni för att minska smittrisken?
– Mycket av skiftmötenas info sker via sms eller mejl. Och så har vi haft möten ute på parkeringsplatsen. Vi har markeringar där vi stämplar ut, avstånd mellan arbetsplatserna och varannan stol i matsalen. Vi har varit och är väldigt noga med att vara hemma om någon är förkyld.

Gerd Eriksson
Mer om Så gjorde vi
-
Så gör vi riskbedömningar
Så gjorde vi • Vad som utgör en risk på jobbet ser väldigt olika ut beroende på verksamhet och vilka som arbetar där. Här berättar fyra företag i fyra olika branscher hur de jobbar med riskbedömning.
-
Kallt på jobbet – så klarar du kylan
Så gjorde vi • Det finns inga regler som säger hur kallt det får vara på jobbet. Istället handlar det om att klä sig rätt och ta pauser. Här ger en förskolelärare, en liftvakt, en lagerarbetare och en expert sina bästa tips på hur man klarar arbete i kyla.
-
"Vissa behöver mer hjälp än andra"
Så gjorde vi • Att få en bra start på nya jobbet har stor betydelse för trivsel och hälsa. Här delar chefer, nyanställda och en expert med sig av sina bästa tips för att lyckas med introduktionen.
Prenumerera
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Fem tips – jobba när alla andra är lediga
Må bra • Det är lätt att tappa motivationen om man jobbar på sommaren när de flesta är lediga. Men det finns knep för att göra det bästa av situationen.
-
Så gör vi riskbedömningar
Så gjorde vi • Vad som utgör en risk på jobbet ser väldigt olika ut beroende på verksamhet och vilka som arbetar där. Här berättar fyra företag i fyra olika branscher hur de jobbar med riskbedömning.
-
Första sommarjobbet påverkar ungas syn på arbetslivet
Unga • För att sommarjobbet ska bli en bra upplevelse finns det sådant som både sommarjobbare och arbetsgivare bör tänka på.