Hoppa till huvudinnehållet

På ICA Kvantum i Varberg där Victor Andersson är ställföreträdande ICA-handlare, bjuder man medarbetarna på en hälsosam frukostbuffé.

Bild: Christel Lind

Så gjorde vi

Så får man fler att tänka på hälsan

Bygga in träningsmöjligheter på kontoret eller bjuda de anställda på en hälsofrukost. Läs om hur fyra olika företag gjort för att få fler på arbetsplatsen att prioritera sin hälsa.

Victor Andersson, ställföreträdande ICA-handlare, ICA Kvantum & ICA Hajen Lågpris Varberg, 150 anställda.

Varför serverar ni en speciell frukost?
– Vi vill inspirera till att äta en nyttig och hälsosam frukost, därför erbjuder vi vår personal en frukostbuffé inriktad på hälsa. Vi har bland annat ersatt den sötade yoghurten med en naturell lättyoghurt. Vi har bytt ut den feta osten mot en mager och tagit bort saltet.

Vad är syftet?
– Syftet med vår hälsosatsning är att främja våra kunders och våra medarbetares hälsa. Med hälsa menar vi både fysiskt och psykiskt välbefinnande. Vi vill inspirera kunder och medarbetare att lyckas med matvanor som är hållbara både för sin hälsa och miljön.

Ni satsar även på en sjukgymnast?
– Sjukgymnasten Jan Högberg jobbar en heldag varannan vecka hos oss och utför behandlingar på̊ medarbetare som har behov av det samt ger tips och råd om ergonomi, kost och träning. Han har även satt upp ett gummiband för enkel pausträning i omklädningsrummet.

Vad är målsättningen?
– Målet är att säkerställa en arbetsmiljö som inte utsätter våra medarbetare för ohälsa eller olycksfall. Vår filosofi går ut på att en frisk och välmående medarbetare gör bra ifrån sig på jobbet.

Åsa Lindqvist, service center manager, Parker Hannifin AB Borås, 1 200 anställda i Sverige.

Ni vill främja hälsan genom ert kontor. Hur gör ni det? Foto: Johnny Johansson
– För ett par år sedan fick vi möjlighet att bygga om vår fastighet i Borås. Vi tog bort den traditionella kontorsmiljön och gjorde kontoret aktivitetsbaserat. Vi har till exempel lagt in en konstgjord gräsmatta där man kan träna på golfputtar. Vi har också inrett ett bibliotek samt lugna platser, en med saccosäck. Viktigt är att man ska kunna känna sig som hemma.

Vad är syftet?
– Tanken är att personalen ska röra sig fritt och hitta miljöer som de trivs bäst i. Det förbättrar samarbeten och kommunikationen på företaget. Dessutom sitter man inte still hela dagen.

Hur ser er satsning ut i övrigt?
– Vi gör livsstilsundersökningar och kollar matvanor, motion, stress och sömn. Om någon har problem så försöker vi förbättra situationen för den anställde. Vi tar hjälp av en sjuksköterska och en hälsocoach. Vi har även tillgång till gym och till gåband under skrivborden.

Har denna investering gett resultat?
– Ja, vi har en mycket låg sjukfrånvaro. För både lång- och korttidsfrånvaro är siffran en procent. Överlag kan man säga att de anställda orkar mer och har ett bättre immunförsvar. Enligt våra undersökningar så vet vi att personalen sover bättre och har mindre värk.

Göran Åkerman, processutvecklare, SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) Uppsala, 2 774 anställda.

Varför uppmuntrar ni personalen att strunta i bilen? Foto: Mikael Wallerstedt
– På SLU är miljön alltid på agendan och därför känns det naturligt att förespråka kombinationen mellan nytta och nöje. Ett antal cyklar har gjorts tillgängliga på campus och SLU-klassikern går ut på att få ihop de sammanlagda sträckorna för de fyra "riktiga" klassikerna.

Hur kommer det sig att ni gör denna friskvårdssatsning?
– Jag och min tidigare kollega Gustav Löjdström kläckte idén när vi pratade om hur man ska inspirera medarbetare som inte tränar. Grundtanken är att man ska bli inspirerad att börja röra på sig mer i sin vardag. Och att man ska göra det kontinuerligt under hela året.

Hur har responsen varit?
– Många är positiva. På initiativ av några medarbetare har vi har även lagt in yogapass och danspass på lunchtid vilket har fått många som normalt inte tränar att komma iväg.

Hur mår de anställda och vad får de om de genomför alla kilometer?
– Vi har haft detta i ett år nu och kommer inom kort att göra en utvärdering. Det blir intressant att se om satsningen har fått personalen mer effektiv. De som klarar av att ta SLU-klassikern kommer att få en träningströja med en segerkrans på.

Ann Lendholm, driftchef, Lindströms transport, Luleå, 60 anställda.

Varför har ni friskvård? Foto: Susanne Lindholm
– Transportbranschen är tuff och slitsam. För en lastbilsförare ingår många tunga lyft och mycket stillasittande i förarhytten. Därför satsar vi på bra företagshälsovård och vi kollar både den fysiska och psykiska hälsan på våra anställda.

Ni har en väldigt varierad friskvård?
– Alla som vill kan boka massage och vi har fria träningskort och vi har utbildningar i arbetsmiljö. Vi har en träningsgrupp på Facebook som tränar tillsammans och på somrarna brukar de som äter lunch ihop ta en promenad. Vi pratar också om kost och serverar därför frukost varje dag i syfte att ge anställda mackor och frukt för många har tidigare bara druckit tonvis med kaffe och gett sig av.

Hur är satsningen på friskvård i er bransch?
– Väldigt få jobbar med arbetsmiljön, vi är unika på det sättet. Det är inte en prioriterad fråga i vår bransch. Bilden av en förare är att det är en fetlagd och medelålders man, men det är en bild som vi vill ändra på. Vi har en ung personal och tio procent är tjejer.

Har ni märkt något resultat?
– Vi har få förslitningsskador och få anställda med långa sjukdomsvistelser. Det finns en brist på förare, men vi har skapat oss ett gott rykte med vår friskvårdsatsning.

bild på Jonas Jönsson

Jonas Jönsson

Mer om Så gjorde vi

Senaste om Tips och råd