Publicerad 2 mars 2021

”Schyst arbetsmiljö är bättre än generösa AW:s”

Arbetsmiljö

Digitalbyrån Oh my tröttnade på dåliga arbetsvillkor i branschen. När det var dags för nytt kollektivavtal fick de anställda själva komma med synpunkter för att skapa en bättre arbetsmiljö.

Enligt statistik från Unionen 2018 upplevde fyra av tio inom media- och kommunikationsbranschen att den psykosociala arbetsmiljön är bristande. Branschen har även halkat efter när det gäller kollektivavtal. För tre år sedan hade blott två av tio bolag kollektivavtal.

– Branschen har ansetts kul och glammig, vilket gjort att den dragit till sig folk även fast det inte alltid är ett så schysst klimat, säger Sara Thun Arodén, vd för digitalbyrån Oh My.

Hon menar att det finns ett kortsiktigt tänkande i branschen – men att det hela inte är så konstigt.

– Ledningens uppgift handlar i mångt och mycket om att få bolaget lönsamt och då tror jag att det är lätt att stirra sig blind på kortsiktiga lösningar som ger effekt snabbt. Det kan handla om att strypa kostnader, hålla nere löner och maxa intäkter. Då får man fina resultatrapporter, men det skapar inte lönsamhet på sikt.

Oh My säger sig ha tröttnat på de dåliga arbetsvillkoren i branschen, och har därför de anställda skriva om sina kollektivavtal.

– Det började med att vi ville formulera och berätta om förmåner vi haft länge på ett bättre och tydligare sätt. I samband med att vi fyller tio år i år så passade vi på att addera några konkreta förmåner som är anpassade efter vår bransch till avtalet, berättar Sara Thun Arodén.

Medarbetarna fick vara med och tycka till, och betald terapi på arbetstid till alla låg högt upp på listan.

– Det har vi infört, men vi har också adderat delar som gynnar våra leverantörer och partners, som exempelvis expressbetalning till våra frilansare; en grupp som inte brukar få så mycket kärlek från vare sig fack eller arbetsgivare. Men framför allt är det uppgraderade kollektivavtalet en present till oss själva. Och förhoppningsvis något andra kan inspireras av också.

Sara Thun Arodén vill slå ett slag för att en schysst kultur med högt i tak och en stark grundtrygghet i form av kollektivavtal kan skapa mod att uttrycka sina idéer.

– Vi sätter högt värde i att ha mer eller mindre autoreply-ja på alla typer av medarbetarinitiativ. Som en följd av alla initiativ stannar medarbetare kvar längre och vi har lättare att rekrytera duktiga och drivna personer. Och det i sin tur gör att kunder vill jobba med oss. Att vara schysst blir en positiv spiral som i slutänden är ekonomiskt lönsamt.

Oh My har gått från att ha två föräldrar på bolaget till att nu ha 50 föräldrar med barn under fem år.

– Samtidigt har vi ändå hittat ett sätt att driva bolaget. Till exempel erbjuder vi MVC- och BVC-kontroller på arbetstid och föräldralön under en del av föräldraledigheten. Att vi har klarat av det skiftet och samtidigt fortsatt leverera fina resultatrapporter och nöjda medarbetare varje gör mig stolt.

Digitalbyrån med drygt 80 anställda har lanserat en inspirationssajt kring avtalet för att kunna hjälpa och inspirera andra bolag.

– Det vore roligt om andra i vår bransch snappade upp det och höjde standarden. I reklamvärlden blandas schysst ofta ihop med rolig, som generösa aw:s och dyra julklappar. Att ha kollektivavtalet som grund och sedan addera förmåner utifrån vad som är relevant för sin egen bransch är ett bättre sätt att vara schysst. Och det är något som gör skillnad på riktigt, avslutar Sara Thun Arodén.

Taggar: Arbetsmiljöarbete

Webbfråga

Vad blir det till lunch om du jobbar hemma?

  • Rester el. snabbmat 44%  
  • Hämtmat 2%  
  • Flingor vid datorn 4%  
  • Hemlagat 50%  
Totalt antalet röster: 80