
Bild: Istock
De tog hjälp av AI med riskbedömning
Publicerat 2 december 2024
Med hjälp av inrapporterade händelser kan AI-funktionen ”Jörgen” förutspå risker i olika arbetsmoment hos Södra Skogsägarna. Den kan även ge nya perspektiv vid skyddsronderna genom att visa trender för olika risker senaste månaden.
Precis som många andra företag rapporterar Södra Skogsägarna in olycksfall, tillbud och risker i det så kallade IA- systemet som Afa Försäkring administrerar.

– Det är bra, men lite stelbent. En händelse kommer in, ansvarig och skyddsombud agerar på den och så går man vidare. Det ger ingen helhetsbild av vad som hänt på en avdelning senaste året eller vad som kan komma nästa år, säger Malin Holländer som är Hälsa – och säkerhetschef hos Södra.
Han ville förutse arbetsmiljörisker med AI
Men skyddsombudet Jörgen Rydberg hade en tanke och en dröm. Om ett försäkringsbolag kan förutse inom vilka områden en bil löper störst risk att bli skadad borde det väl gå att göra detsamma med arbetsmiljöhändelser i arbetet, tänkte han och kom med ett förslag.
Södra nappade på idén och byggde ett datadrivet analysverktyg med AI och befintliga system. Verktyget fick namnet ”Jörgen” efter sin upphovsperson. Där finns tillgång till all inrapporterad data från Södras IA-rapport. Det går att fritextsöka på olika kategorier som ”skadliga ämnen”, ”fall från samma höjd” och ”trafik”.
Informationen i ”Jörgen” är värdefull inför en riskanalys, skyddsrond eller den årliga uppföljningen av arbetsmiljön. Det går att få information om ett visst sågverk, ett processavsnitt eller en maskintyp för att se vilka de största riskerna är, om det finns en ökande trend senaste månaden och var.
– Kanske någon redan lagt in ett förslag på åtgärd som alla kan ta del av. Man får en bra helhetsbild över högriskområden. ”Jörgen” ger även åtgärdsförslag på vad man bör göra åt riskerna och trenderna.
“Jörgen” lär sig och förbättras med tiden
Södra består av sex affärsområden som inte tidigare haft tillgång till varandras inrapporteringar i IA. Men genom ”Jörgen” kan de dra nytta av all data och förse både chefer, skyddsombud och medarbetare med en önskad analys av innehållet.
– Fördelen med ”Jörgen” är att funktionen lär sig med tiden och framför allt att vi kan analysera all data genom att ta del av varandras goda exempel. Vi har till exempel sett att vi har många arbetsskador på grund av fall. Där kan”Jörgen” användas för att ge förslag på åtgärder och sprida kunskap om hur man skyddar sig.
AI-funktionen ”Jörgen” sjösattes i september i år, och är fortfarande lite i sin linda. Men ju mer den används desto bättre och mer kompetent blir den, enligt Malin Holländer.
– Önskemålen om vad man skulle vilja att ”Jörgen” ska kunna göra bara växer. Ett förslag är att ge notiser i mobilen om du befinner dig i närheten av ett område där riskerna är höga.
Malin Holländer hoppas att ”Jörgen” framöver ska underlätta för chefer i att prioritera vad man ska lägga fokus på i arbetsmiljö- och säkerhetsarbetet.

Gerd Eriksson
Mer om AI
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.
-
Det krävs för en lyckad AI-satsning
AI Den nya AI-kollegan som skulle avlasta personalen på försäkringsbolaget skapade snabbt frustration bland de anställda. Vad krävs för att den nya tekniken ska bli en hjälp och inte en stjälp?
-
Så tar du hjälp av AI på jobbet
AI Har du kört fast på jobbet? Kanske kan AI hjälpa dig att komma vidare. Men bäst resultat nås genom samarbete mellan människa och teknik.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.