Chefers arbetsmiljö förbisedd
Publicerat 30 april 2024
Chefernas arbetsmiljö glöms ofta bort i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det visar en kartläggning från Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket har gjort 1 100 inspektioner på arbetsplatser i privat sektor för att undersöka hur första linjens chefer har det på jobbet. I 65 procent av fallen upptäcktes brister i arbetsmiljön som bland annat handlar om hög arbetsbelastning, arbetstider och mobbning.
Ett problem enligt kartläggningen är att chefer inte inkluderas i medarbetarundersökningar, skyddsronder, medarbetarsamtal och tillbudsrapportering. Då missas de arbetsmiljöfrågor som handlar om cheferna.
En chef är också en medarbetare, som behöver en bra arbetsmiljö för att kunna vara ett bra stöd åt andra.
– Chefernas arbetsmiljö behöver lyftas och synliggöras. En chef är också en medarbetare, som behöver en bra arbetsmiljö för att kunna vara ett bra stöd åt andra. Våra inspektörer har märkt att det inte är självklart för företag att tänka på chefer som vanliga arbetstagare, som på ett naturligt sätt ska ingå i det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger Malin Cato, arbetsmiljöinspektör och projektledare vid Arbetsmiljöverkets avdelning för inspektion.
Kartläggningen visar också att de som på pappret ska ha ansvar för chefernas arbetsmiljö inte alltid är medvetna om att de har det ansvaret. Dessutom finns det sällan skyddsombud som representerar första linjens chefer.
– Cheferna ses ofta som arbetsgivarrepresentanter och blir då ibland en motpart till skyddsorganisationen. Men skyddsombuden har en viktig roll i att lyfta och påtala arbetsmiljörisker. Även chefer kan behöva skyddsombud som agerar för deras arbetsmiljö, säger Malin Cato.

Marianne Zetterblom
Mer om Chef
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Otydlig ledning ökar risken för mobbning mot chefer
Mobbning Risken för mobbning på jobbet ökar om ledningen inte är aktiv och närvarande. Särskilt hårt drabbade blir de chefer som är närmast medarbetarna, visar en ny studie.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-

Så funkar det – skyltar på jobbet
Arbetsmiljöarbete Precis som i trafiken är skyltarna på jobbet indelade i olika kategorier. Att kunna tolka dem rätt kan vara skillnaden mellan en säker arbetsdag och en olycka.
-

Det krävs för att arbetsmiljöinsatser inte ska stanna på ritbordet
Arbetsmiljöarbete Många arbetsgivare är bra på att analysera risker i arbetsmiljön och planera för åtgärder. Men utmaningen kommer när förändringarna ska genomföras. Psykologen och forskaren Emma Cedstrand beskriver vad som krävs för att nya arbetssätt ska bli en hållbar del av vardagen.
-

Nära var tredje inom välfärdsyrken upplever ständig stress
Stress En av tio har för mycket att göra på jobbet. Störst är problemet inom utbildning samt vård och omsorg där nästan 30 procent uppger att arbetsbelastningen alltid är för hög. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.