Utsatt arbetsmiljö för vägarbetare
Publicerat 14 augusti 2020
Fyra av tio svenskar uppger att andra trafikanter kör för fort förbi vägarbeten, enligt en ny undersökning. Ett steg åt sidan kan vara skillnaden mellan liv och död för vägarbetare om trafikanter inte sänker hastigheten.
Just nu pågår omkring 300 vägarbeten runt om i landet och anläggningsföretaget Svevia har över 1 000 medarbetare ute på vägarna. Enligt en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Svevia är det endast drygt hälften, 57 procent, av de tillfrågade trafikanterna som anser att andra trafikanter sänker hastigheten i anslutning till vägarbeten.
– Jag är tyvärr inte förvånad över resultatet. Det visar tydligt att alltför många trafikanter inte förstår att deras agerande kan vara skillnaden mellan liv och död. Så här får det inte fortsätta – det måste vara säkert att arbeta på och vid vägar, säger Olle Öberg, chef för division Drift, Svevia, i en kommentar.
Förutom att koncentrera sig på sitt arbete behöver vägarbetarna också hålla ett öga på vad som händer runt omkring dem. Det kan räcka med att ta ett steg ut i sidan för att bli påkörd om bilarna kör förbi i 70–80 kilometer i timmen, säger Olle Öberg.
Många vägarbeten utförs under somrar och i semestertider eftersom trafikmängden normalt sett är lägre då och på grund av att många byggmoment kan utföras endast under sommarmånaderna. I sommar har fler svenskar valt att semestra på hemmaplan, som en följd av Coronapandemin, vilket innebär att arbetsmiljön har varit mer utsatt än vanligt.
– Jag har inte själv råkat ut för någon olycka. Däremot har jag varit med om incidenter där bilar kört in i avspärrningar, skyltar och till och med in i arbetsområden. Som vägarbetare gäller det att vara alert och ha ögon i nacken för att inte råka illa ut, men också vara extra observant på avvikande trafikljud, säger Molly Ahlbom, vägarbetare i Svevia.
De som är sämst på att sänka hastigheten vid vägarbeten är enligt undersökningen göteborgare: endast 51 procent uppger att andra trafikanter sänker hastigheten, medan förare i Malmö och norra Sverige visar mest hänsyn.
En annan skillnad är att 67 procent av de tillfrågade kvinnorna säger att de alltid sänker hastigheten vid ett vägarbete, medan motsvarande siffra för männen är 49 procent. Bland de äldre förarna uppger 66 procent att de alltid sänker hastigheten; motsvarande siffra för de yngre är 49 procent.
Undersökningen gjordes under perioden 10–29 juni 2020 och samtliga tillfrågade hade körkort.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Säkerhet
-
Så ska montering av solceller bli säkrare
Säkerhet • Fack och arbetsgivare jobbar nu tillsammans för att öka säkerheten för dem som monterar solceller, ett arbete som innebär många risker.
-
Anställda utnyttjas av kriminella gäng
Arbetsmiljöarbete • Kriminella nätverk infiltrerar legala företag för att underlätta och effektivisera sin kriminalitet. Det visar en ny rapport från Brottsförebyggande rådet, Brå. En god arbetsmiljö och trygga chefer kan förebygga att anställda utnyttjas av de kriminella gängen.
-
Så jobbar Statens haverikommission med dödsolyckan i Ursvik
Arbetsmiljöarbete • Statens haverikommission bestämde sig inom ett dygn för att utreda den allvarliga olyckan i Ursvik då en bygghiss rasade och fem personer omkom.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många risker vid lövblåsning
Arbetssjukdomar • Många fastighetsbolag använder lövblåsare för att få bort grus, damm och löv. Men användningen är inte riskfri.
-
Så ska montering av solceller bli säkrare
Säkerhet • Fack och arbetsgivare jobbar nu tillsammans för att öka säkerheten för dem som monterar solceller, ett arbete som innebär många risker.
-
Yrkes-SM firar 20 år
Unga • Till Yrkes-SM som går av stapeln i Karlstad förväntas runt 30 000 besökare. Arrangörerna hoppas att fler ungdomar som söker till gymnasiet ska välja en yrkesutbildning. I många branscher är rekryteringsbehovet skriande stort, säger Pontus Slättman, ansvarig för tävlingen.