Bättre villkor för personliga assistenter
Publicerat 21 januari 2020
Arbetsmiljöarbetet inom personlig assistens behöver utvecklas. Det är slutsatsen i en statlig utredning som nyligen presenterades.
Personliga assistenter är en av Sveriges största yrkesgrupper med cirka 100 000 sysselsatta. Enligt en ny utredning finns tre utmaningar inom yrket; personliga assistenter behöver få tryggare anställningsvillkor, arbetsmiljöarbetet behöver utvecklas och osäkerheten kring arbetsuppgifter behöver minska.
– Anställningsvillkoren regleras i stor ut sträckning genom kollektivavtal. I vår utredning pekar vi på problemet med de korta uppsägningstiderna och konstaterar att kollektivavtalen i den delen bygger på de förutsättningar som lagstiftningen ger. Om det ska till en förändring så behöver regeringen ändra regelverket och ersättningarna men också försäkra sig om att förändringen i så fall kommer assistenterna till del, säger Lars Lööw, statlig utredare.
För en mindre del av assistenterna finns det dock en möjlighet att med ändrade regler förbättra anställningsvillkoren. Det gäller de assistenter som är anställda av arbetsgivare utan kollektivavtal och de assistenter vars anställning regleras av den så kallade hushållslagen.
– Där föreslår vi dels regelförändringar dels en översyn som ett steg i en möjlig regelförändring, säger Lars Lööw.
Ett syfte med förslaget, påpekar Lars Lööw, är att försvåra för oseriösa aktörer som regelmässigt erbjuder sämre villkor och sämre arbetsmiljö än andra.
– Det kommer i förlängningen påverka arbetsmiljön men huvudsyftet med förslaget handlar om anställningsvillkor och inte arbetsmiljö.
I utredningen föreslås det dessutom ökat tryck på arbetsgivare att arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet genom att flytta sjuklöneansvaret till arbetsgivarna.
– I dag ligger det i huvudsak på kommunerna genom en särreglering som bygger på en gissning i förarbetena till LSS om hur den personliga assistansen skulle komma att organiseras. Men vi pekar också på behovet av ökad kunskap hos såväl assistenterna som hos arbetsgivare och arbetsledare.
I dag är det assistenternas arbetsgivare som ansvarar för sina anställdas arbetsvillkor. Enligt Lars Lööw behöver regeringen se till att det finns förutsättningar för att arbetsgivarna ska kunna ge sina assistenter kompetensutveckling, stöd och goda villkor.
Förslag i utredningen
- Inför ett krav på att arbetsgivare ska tillämpa kollektivavtalsliknande villkor.
- Ger Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram ett nationellt utbildnings- och kunskapsmaterial anpassat till personlig assistans.
- Ger privata assistansbolag ansvar för att finansiera sina assistenters sjuklönekostnader.
- Ger Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i uppdrag att genomföra en tillsyn av hur egenvård och vård på delegation fungerar vid personlig assistans.
Henrik Lenngren
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Så har Peab jobbat med den nya regelstrukturen
Arbetsmiljöarbete • Den 1 januari 2025 börjar de omarbetade arbetsmiljöföreskrifterna att gälla. Peab är ett företag som varit på tårna för att förbereda sig i tid.
-
Tre frågor om Arbetsmiljöverkets regelförnyelse
Arbetsmiljöarbete • Arbetsliv ställde tre frågor till Lotta Trosell, projektledare för regelförnyelsen på Arbetsmiljöverket.
-
Hot och våld i skolan - det går att vända trenden
Hot och våld • De senaste tio åren har anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan fördubblats. Men det finns också skolor som lyckats vända trenden. Några av framgångsfaktorerna har varit tydliga strategier och kollegialt stöd.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering • Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
-
Samma misstag upprepas vid dödsolyckor
Arbetsolyckor och arbetsskador • Hittills i år har 37 personer dött på jobbet, enligt preliminära siffror från Arbetsmiljöverket. Inom tillverkningsindustrin har trenden länge varit positiv, men nu ökar antalet olyckor igen.
-
Fler pratar om mens och klimakteriet på jobbet
Jämställdhet • Bättre arbetsmiljö, lägre sjukfrånvaro och ökad produktivitet. Det är några fördelar med att göra mens- och klimakteriefrågor till en del av arbetsmiljöarbetet, enligt Josefin Persdotter och Rebecka Hallencreutz som tagit fram en forskningsbaserad handbok med konkreta tips på hur organisationer kan jobba systematiskt med frågorna.