Bättre villkor för personliga assistenter
Publicerat 21 januari 2020
Arbetsmiljöarbetet inom personlig assistens behöver utvecklas. Det är slutsatsen i en statlig utredning som nyligen presenterades.
Personliga assistenter är en av Sveriges största yrkesgrupper med cirka 100 000 sysselsatta. Enligt en ny utredning finns tre utmaningar inom yrket; personliga assistenter behöver få tryggare anställningsvillkor, arbetsmiljöarbetet behöver utvecklas och osäkerheten kring arbetsuppgifter behöver minska.
– Anställningsvillkoren regleras i stor ut sträckning genom kollektivavtal. I vår utredning pekar vi på problemet med de korta uppsägningstiderna och konstaterar att kollektivavtalen i den delen bygger på de förutsättningar som lagstiftningen ger. Om det ska till en förändring så behöver regeringen ändra regelverket och ersättningarna men också försäkra sig om att förändringen i så fall kommer assistenterna till del, säger Lars Lööw, statlig utredare.
För en mindre del av assistenterna finns det dock en möjlighet att med ändrade regler förbättra anställningsvillkoren. Det gäller de assistenter som är anställda av arbetsgivare utan kollektivavtal och de assistenter vars anställning regleras av den så kallade hushållslagen.
– Där föreslår vi dels regelförändringar dels en översyn som ett steg i en möjlig regelförändring, säger Lars Lööw.
Ett syfte med förslaget, påpekar Lars Lööw, är att försvåra för oseriösa aktörer som regelmässigt erbjuder sämre villkor och sämre arbetsmiljö än andra.
– Det kommer i förlängningen påverka arbetsmiljön men huvudsyftet med förslaget handlar om anställningsvillkor och inte arbetsmiljö.
I utredningen föreslås det dessutom ökat tryck på arbetsgivare att arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet genom att flytta sjuklöneansvaret till arbetsgivarna.
– I dag ligger det i huvudsak på kommunerna genom en särreglering som bygger på en gissning i förarbetena till LSS om hur den personliga assistansen skulle komma att organiseras. Men vi pekar också på behovet av ökad kunskap hos såväl assistenterna som hos arbetsgivare och arbetsledare.
I dag är det assistenternas arbetsgivare som ansvarar för sina anställdas arbetsvillkor. Enligt Lars Lööw behöver regeringen se till att det finns förutsättningar för att arbetsgivarna ska kunna ge sina assistenter kompetensutveckling, stöd och goda villkor.
Förslag i utredningen
- Inför ett krav på att arbetsgivare ska tillämpa kollektivavtalsliknande villkor.
- Ger Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram ett nationellt utbildnings- och kunskapsmaterial anpassat till personlig assistans.
- Ger privata assistansbolag ansvar för att finansiera sina assistenters sjuklönekostnader.
- Ger Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i uppdrag att genomföra en tillsyn av hur egenvård och vård på delegation fungerar vid personlig assistans.

Henrik Lenngren
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Drevet går – men vi jobbar på
Arbetsmiljöarbete • Att hamna i ett mediedrev kan vara tufft. Värst är det för dem som står mitt i. Men hur är det för alla de som måste jobba på som vanligt när det stormar kring deras arbetsgivare och hur stöttar man dem?
-
De satsar på utbildning på arbetstid
Kompetens • Många företag erbjuder sina anställda kompetensutveckling. Men att hitta tid till det kan vara en utmaning. På företaget Miljödata har man avsatt en dag i månaden då medarbetarna får vidareutbilda sig.
-
Så lyckas ni med arbetsmiljöpolicyn
Arbetsmiljöarbete • Nästan 4 av 10 anställda är osäkra på om det finns en arbetsmiljöpolicy på arbetsplatsen trots att alla företag ska ha en sådan.
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Drevet går – men vi jobbar på
Arbetsmiljöarbete • Att hamna i ett mediedrev kan vara tufft. Värst är det för dem som står mitt i. Men hur är det för alla de som måste jobba på som vanligt när det stormar kring deras arbetsgivare och hur stöttar man dem?
-
De valde att återgå till kontoret
Distansarbete • Fastighetsbolaget Castellum som testade permanent flexibilitet under pandemin har återgått till att ha kontoret som bas.
-
Många skadar sig på sommarjobbet
Introduktion • Nära 1 500 ungdomar råkade ut för olyckor på sommarjobbet förra året. Det visar siffror från Arbetsmiljöverket.