
Bild: Julia Sjöberg
Krångliga regler gör att säkerheten halkar efter
Publicerat 10 september 2019
Sjöfarten har egna regler för arbetsmiljön och det är inte Arbetsmiljöverket utan Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Det gör att reglerna är onödigt krångliga samt att arbetsmiljöarbetet halkar efter, enligt både arbetsgivare och fack.
Till skillnad från övriga branscher finns ett särskilt regelverk kring arbetsmiljön ombord på fartyg, Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2019:56. Det omfattar ett 40-tal av Arbetsmiljöverkets föreskrifter som anpassats för sjöfarten. Orsaken är de ”särskilda förhållanden” som råder på fartyg och att det finns en fartygssäkerhetslag och ett internationellt regelverk som svensk sjöfart följer.
Men under våren har fackförbundet Seko sjöfolk gått ut och kritiserat lagstiftningen för att vara omodern och krävt att de arbetsmiljöregler som gäller för alla andra arbetsplatser även ska gälla för fartyg. Dessutom är man kritisk till att det är Transportstyrelsen och inte Arbetsmiljöverket som har tillsynsansvar.
– Det är inte deras huvudsakliga inriktning att jobba med arbetsmiljö. Det är lite av en bisyssla för dem. Om du till exempel tittar på flyget så är det Arbetsmiljöverket som sköter tillsynen, säger Pelle Andersson, arbetsmiljöombud på Seko Sjöfolk.
Regelverket kritiseras för att släpa efter och för att vara krångligt med ständiga hänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter, varav en del upphävts och måste specialbeställas. Det är inte heller förrän nu när ett reviderat regelverk träder i kraft, som den tre år gamla föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA, finns med.
– Det har visat sig vara ett veritabelt lapptäcke med hänvisningar kors och tvärs. Man kan ifrågasätta varför det finns två parallella regelverk, varav ett för sjön som alltid ligger steget efter, säger Jan Arvidsson, arbetsmiljöexpert på Sjöfartens arbetsgivareförbund.
Men enligt Christina Östberg, arbetsmiljöhandläggare på Transportstyrelsen, går det inte att bara ta Arbetsmiljöverkets föreskrifter och använda dem ombord på fartygen. En orsak är att de internationella krav som förs över till Transportstyrelsens författningssamling ibland krockar med Arbetsmiljöverkets regler.
– Jag har stött på patrull från juridiskt håll. Vi kommer att titta på den här frågan igen och se om det går att lösa. Det enklaste vore givetvis om Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller rakt av, säger Christina Östberg.
Efter önskemål från fack och arbetsgivarorganisationer har Transportstyrelsen tagit fram ett vägledningsdokument för systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, som riktar sig till arbetsgivare, chefer, skyddsombud och även myndighetens egna inspektörer.
Det är just helhetstänket i SAM som Seko Sjöfolk saknar i Transportstyrelsens tillsyn. I stället är inspektörerna allt för fokuserade på säkerhetsriskerna ombord på fartygen, anser man.
– Vi upplever att tillsynen inte fungerar. Man är duktig att titta på säkerhet och se till att man inte dör på arbetsplatserna, men vi måste ha lite högre ambitionsnivå än så. Det här med ohälsa har man inte prioriterat, säger Pelle Andersson.

Krister Zeidler
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Då ökar risken för värmestress
Arbetsmiljöarbete • Byggnadsbetare, vägarbetare, lantarbetare och andra yrkesgrupper som jobbar utomhus löper störst risk att drabbas av värmestress.
-
Bristande undervisning om arbetsmiljö i skolan
Arbetsmiljöarbete • Unga mellan 16 och 24 år är särskilt utsatta för arbetsskador som leder till sjukskrivning. Samtidigt är kunskapen om arbetsmiljö som elever får med sig från skolan bristfällig eller obefintlig, visar en rapport från Mynak.
-
Hon hjälper anställda att bli bättre talare
Arbetsmiljöarbete • Kommunikation är så mycket mer än det som sägs. Det är precis lika viktigt hur det sägs, och det är vad en logonom arbetar med.
Prenumerera
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Covid-19 vanligaste orsaken till arbetssjukdom hos kvinnor
Coronaviruset • Permitteringar och distansarbete under pandemin har lett till färre olyckor samtidigt som antalet arbetssjukdomar som anmälts till Försäkringskassan ökat med 48 procent.
-
Bristande undervisning om arbetsmiljö i skolan
Arbetsmiljöarbete • Unga mellan 16 och 24 år är särskilt utsatta för arbetsskador som leder till sjukskrivning. Samtidigt är kunskapen om arbetsmiljö som elever får med sig från skolan bristfällig eller obefintlig, visar en rapport från Mynak.
-
Hon hjälper anställda att bli bättre talare
Arbetsmiljöarbete • Kommunikation är så mycket mer än det som sägs. Det är precis lika viktigt hur det sägs, och det är vad en logonom arbetar med.