Arbetsmiljökrav i upphandling
Publicerat 19 mars 2018
Ställ arbetsmiljökrav redan i upphandlingen. Det är Arbetsmiljöverkets uppmaning till myndigheter, organisationer och företag som handlar upp leverantörer. Ju tydligare arbetsmiljökrav i upphandlingen – desto mindre risk att dålig arbetsmiljö blir en konkurrensfördel.
Viveca Wiberg leder projektet om upphandling och arbetsmiljö som presenterades på ett seminarium i mars. Projektet ingår i ett regeringsuppdrag för att förstärka tillsynen mot företag som bryter mot arbetsmiljöreglerna.
– Vi ser att upphandlare har stora möjligheter att motverka dålig arbetsmiljö. Det är ju lagkrav på att arbetsgivare ska följa reglerna om arbetsmiljö och ha en arbetsmiljöpolicy, så varför inte ställa krav på det redan i upphandlingen? säger hon.
För det är vid upphandlingen som förutsättningar för en bra arbetsmiljö skapas, och sambandet mellan osund konkurrens och dålig arbetsmiljö är tydligt, enligt Arbetsmiljöverket. Det kan handla om dåliga arbetstider, brister i skyddsutrustning, utbildning och farliga maskiner, vilket kan bli kostsamt både för samhälle och för individ.
För att få veta mer om hur arbetsmiljö hanteras i upphandlingar har projektet intervjuat både upphandlare, anbudsgivare och arbetstagare. Resultatet pekar på att även om 84 procent av de intervjuade anställda säger att deras företag har en arbetsmiljöpolicy, så är det bara hälften av upphandlarna som uppger att de ofta ställer krav på arbetsmiljöpolicy i upphandlingar.
– Och om det ställs krav på arbetsmiljöpolicy så är det en låg andel som följer upp att kraven följs. Det verkar också som att fler anbudsgivare än upphandlare anser att det förekommer fusk, säger Peter Linsér på företaget Markör, som genomfört undersökningen.
För att stödja upphandlare och anbudsgivare har projektet tagit fram information och verktyg i form av både foldrar och en checklista.
– Upphandlingskriterierna är verkligen av stor betydelse både för leverantörsval och uppföljning av kontraktet. Och många företag jobbar ju redan idag med Code of conducts, en typ av uppförandekoder som ofta innehåller arbetsmiljö. Vi vill att fler upphandlare ska se att det här som ett konkurrensmedel istället.
Osund konkurrens
Med osund konkurrens menar Arbetsmiljöverket att företag tänjer på regelverket för att skaffa sig orättvisa fördelar gentemot sina konkurrenter.
Läs mer på Arbetsmiljöverkets webb:

Carin Hedström
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Drevet går – men vi jobbar på
Arbetsmiljöarbete • Att hamna i ett mediedrev kan vara tufft. Värst är det för dem som står mitt i. Men hur är det för alla de som måste jobba på som vanligt när det stormar kring deras arbetsgivare och hur stöttar man dem?
-
De satsar på utbildning på arbetstid
Kompetens • Många företag erbjuder sina anställda kompetensutveckling. Men att hitta tid till det kan vara en utmaning. På företaget Miljödata har man avsatt en dag i månaden då medarbetarna får vidareutbilda sig.
-
Så lyckas ni med arbetsmiljöpolicyn
Arbetsmiljöarbete • Nästan 4 av 10 anställda är osäkra på om det finns en arbetsmiljöpolicy på arbetsplatsen trots att alla företag ska ha en sådan.
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Drevet går – men vi jobbar på
Arbetsmiljöarbete • Att hamna i ett mediedrev kan vara tufft. Värst är det för dem som står mitt i. Men hur är det för alla de som måste jobba på som vanligt när det stormar kring deras arbetsgivare och hur stöttar man dem?
-
De valde att återgå till kontoret
Distansarbete • Fastighetsbolaget Castellum som testade permanent flexibilitet under pandemin har återgått till att ha kontoret som bas.
-
Många skadar sig på sommarjobbet
Introduktion • Nära 1 500 ungdomar råkade ut för olyckor på sommarjobbet förra året. Det visar siffror från Arbetsmiljöverket.