Riskfylld arbetsmiljö för matbud på cykel
Publicerat 10 augusti 2017
Riskfyllda arbetsförhållanden och otrygga anställningar är vardag för många av de cykelbud som levererar restaurangmat. Fackförbundet Transport är kritiskt, men hoppas kunna förhandla fram ett branschanpassat avtal.
De senaste åren har allt fler cykelbud med fyrkantiga lådor på ryggen dykt upp i trafiken i Stockholm, Göteborg och Malmö. Cykelbuden levererar restaurangmat som kunderna beställer via appar hos så kallade plattformsföretag. Foodora, Wolt, Uber Eats och Hungrig.se är några stora aktörer som konkurrerar om kunderna i den snabbt växande branschen.
Samtidigt har arbetsvillkoren för de omkring 1 000–1 500 cykelbuden som sköter matleveranserna uppmärksammats, bland annat av nyhetssajten Breakit. Kollektivavtal saknas och många cykelbud vittnar om bristande arbetsmiljö, osäkra anställningsformer och låga löner.
– En del företag vill inte anställa utan använder egenföretagare eller egenanställda. De undviker sitt arbetsgivaransvar och det blir svårt att ha något slags strukturellt arbetsmiljöarbete. Det innebär också att företagen får väldigt flexibel arbetskraft, men de som utför jobbet får ta alla risker, säger Antti Vainio, utredare på Transport.
Cykelbuden tjänar ofta betydligt mindre än de 130 kronor i timmen som är lägstalön i Transportavtalet. I vissa fall baseras delar av lönen utifrån antalet leveranser, vilket kan öka stressen och risken för olyckor i trafiken.
– Det som kan vara farligt är om man får ett ökat riskbeteende för att tjäna in mer pengar, säger Helene Eklöf, inspektör på Arbetsmiljöverket.
Hon genomförde en inspektion på Foodora, som har cirka 450 anställda cykelbud, med anledning av en olycka. Enligt nyhetssajten Breakit dröjde företaget nästan ett år med att anmäla olyckan där ett cykelbud blev påkört och fick föras med ambulans till sjukhus. Inspektionen visade på ett flertal brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet, bland annat när det gäller riskbedömning och rutiner för att fånga upp tillbud, ohälsa och olyckor.
– Det händer olyckor men det är väldigt osäkert vad som gäller när man hamnar i en olycka, vad det är för försäkring man har i jobbet och om man får någon sjuklön när man blir sjukskriven efter en olycka, säger Antti Vainio.
En del cykelbud har anställningsavtal som bara sträcker sig en månad i taget. Personalomsättningen i branschen är också väldigt hög.
– I praktiken vet man inte vad man kommer att tjäna när man går till jobbet, och man vet inte om man har ett arbete kvar nästa vecka eller nästa månad. Det blir en väldigt otrygg tillvaro.
Transport har försökt sluta kollektivavtal med de stora företagen, men intresset har varit svalt. Inget av dem är heller med i något arbetsgivarförbund. Nu försöker Transport sluta enskilda avtal med företagen.
– Om vi får till ett kollektivavtal med företagen så kanske man om ett par år kan mejsla fram ett avtal för hela branschen. Jag tror att en del av de här företagen inte kommer att vara kvar i den här branschen så länge till. Det är ganska hård konkurrens i dag och jag tror att branschen är för liten för så här många företag, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.
De företag som levererar gods, varor och persontransporter organiseras av Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA).
– Vi har inget emot plattformsföretag. Men våra företag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund är bundna av kollektivavtal. Vi står bakom den svenska modellen och att företag och anställda bör omfattas av kollektivavtal, säger Anders Norberg, vice vd och förhandlingschef på BA.
Plattformsföretag
Plattformsföretag fungerar som en mellanhand mellan beställare och utförare och kopplar ihop dem via appar. De egenanställda har a-skattsedel och det är plattformsföretaget som sköter fakturering av kunderna och som betalar lön, skatt och sociala avgifter. Arbetsrättsligt rör det sig om korta, tidsbegränsade uppdrag av typen allmän visstidsanställning.
Krister Zeidler
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Så ska montering av solceller bli säkrare
Säkerhet • Fack och arbetsgivare jobbar nu tillsammans för att öka säkerheten för dem som monterar solceller, ett arbete som innebär många risker.
-
Kvinnliga chefer får fler förtroenden på gott och ont
Chef • Åtta av tio chefer upplever att deras arbetsmiljö är ganska bra. Men det finns stora skillnader mellan sektorer och mellan kvinnliga och manliga chefer.
-
Stärkta rättigheter för gig-arbetare
Arbetsmiljöarbete • Nyligen enades EU:s social- och arbetsmarknadsministrar om ett nytt direktiv för matbud, taxichaufförer och andra som får sina uppdrag via digitala plattformar. Syftet är att stärka deras rättigheter och reglera användningen av algoritmer som styr och övervakar arbetet.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många risker vid lövblåsning
Arbetssjukdomar • Många fastighetsbolag använder lövblåsare för att få bort grus, damm och löv. Men användningen är inte riskfri.
-
Så ska montering av solceller bli säkrare
Säkerhet • Fack och arbetsgivare jobbar nu tillsammans för att öka säkerheten för dem som monterar solceller, ett arbete som innebär många risker.
-
Yrkes-SM firar 20 år
Unga • Till Yrkes-SM som går av stapeln i Karlstad förväntas runt 30 000 besökare. Arrangörerna hoppas att fler ungdomar som söker till gymnasiet ska välja en yrkesutbildning. I många branscher är rekryteringsbehovet skriande stort, säger Pontus Slättman, ansvarig för tävlingen.