Krav från kunder får företag att flytta hem
Publicerat 29 maj 2017
Allt fler svenska tillverkningsföretag väljer att flytta tillbaka till Sverige. Att förlägga sin produktion till ett låglöneland på andra sidan jorden blir inte alltid så lönsamt som man trott. Dessutom ställer många kunder krav på att underleverantörer har en god arbetsmiljö.
Trenden att företag flyttar sin produktion utomlands för att sänka tillverkningskostnaden har börjat vända. Inom en snar framtid kommer det att vara lika många svenska företag som planerar att flytta hem sin produktion som att flytta den utomlands, vilket inte var fallet tidigare.
I en studie vid Jönköpings Tekniska Högskola har man tittat på drivkrafterna till varför företagen väljer att ta hem sin produktion. Företagen som deltog i studien tillverkade bland annat cyklar, truckar, möbler och kläder.
– Några av drivkrafterna handlar om att kunna hantera en ökad kundanpassning, att få större flexibilitet och att kunna minska tiden från beställning till leverans. Livscykeln är också kort för många produkter i dag och kunderna vill ha nya modeller vartefter. Det kräver närhet mellan alla olika funktioner i försörjningskedjan, säger Per Hilletofth, som är professor i logistik.
Han menar att företagen tidigare i mångt och mycket stirrat sig blinda på tillverkningskostnaderna och därför valt att förlägga produktionen i ett låglöneland. Men många tar hem produktionen eftersom flytten inte blev den framgång man hoppats på. Att frakta varor från en fabrik på andra sidan jorden kostar både mycket pengar och tar lång tid.
En annan drivkraft till att företagen tar tillbaka produktionen till hemmaplan är att kunna förknippas med en högre hållbarhetsprofil. Det är lättare i Sverige än i ett låglöneland som kan vara känt för barnarbete och dåliga arbetsvillkor.
– Företagen accepterar en högre kostnad här eftersom en starkare hållbarhetsprofil kan sälja bättre. "Made in Sweden" blir en kvalitetsstämpel. Det handlar både om bättre arbetsmiljölagar och en större medvetenhet om hållbarhet.
Innebär det här då att det kommer tillbaka fler jobb till Sverige. Nja, inte riktigt. Produktionen som tas hem är ofta tillverkning som kan automatiseras. Men Per Hilletofth menar att den ändå kommer att sysselsätta en rad människor och underleverantörer vilket bidrar till samhället.
– Även om det inte kommer tillbaka samma antal arbetstillfällen som lämnade landet är det bättre med några fler än inga alls, säger Per Hilletofth.

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Så vet du om du gör tillräckligt för en säker arbetsmiljö
Arbetsmiljöarbete Hur vet man som arbetsgivare om man lever upp till arbetsmiljökraven? Vad menas med tillräcklig kunskap för att kunna jobba säkert och hur uppfyller man lagkravet om dokumentation? Arbetsliv bad en arbetsmiljöforskare och en sakkunnig på Arbetsmiljöverket att förtydliga kraven i föreskrifterna.
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.