
Bild: Unsplash
Bra arbetsmiljö ger högre vinster
Publicerat 26 september 2023
En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.
I undersökningen har man jämfört de företag som Great Place to Work arbetsmiljöcertifierat med genomsnittliga svenska företag. Medan ett genomsnittligt mellanstort företag hade en vinstmarginal på 5,5 procent så hade de certifierade företagen en vinstmarginal på nära 29,5 procent.
– Det vi ser hos våra kunder är att en bra arbetsmiljö är kopplat till hög medarbetarnöjdhet. Det gör att man kan lägga energi på sina arbetsuppgifter. Det ger högre produktivitet, ökat engagemang och lojalitet. När man som medarbetare känner sig värdefull och trygg så är man mer benägen att göra det lilla extra. Det kan vara att stötta en kollega eller fundera kring hur verksamheten kan utvecklas, säger Jeanette Bergvall, vd för Great Place to Work Sverige.
När medarbetarna är nöjda brukar oftast kunderna vara det också vilket i sin tur påverkar resultatet positivt enligt Jeanette Bergvall.
Hos de företag som har en god arbetsmiljö och arbetsplatskultur är det en vissa saker som sticker ut, enligt undersökningen
– Man har starka interna kommunikationskanaler. De är bra på information och det finns en öppenhet, transparens och tillit. Och det finns möjlighet för medarbetare att få utvecklas.
Skapa en bra arbetsplatskultur
- Sätt upp mål När ni bestämt vad ni vill göra är det dags att sätta upp mätbara mål för era insatser.
- Kommunicera Kommunicera tydligt internt vad ni vill göra och involvera medarbetarna i arbetet.
- Sätt upp gemensamma värderingar Se till att de värderingar ni vill stå för genomsyrar företaget.
- Lev som du lär Det går inte att kräva att medarbetarna ska vara på kontoret om du som chef sällan är där.
- Involvera medarbetarna Det är trots allt medarbetarna som kan sina arbetsuppgifter bäst och som kan se förbättringsmöjligheter och möjlig utveckling.
- Ge feedback För att utvecklas är det viktigt att både kunna ge och ta feedback
- Fira framgångar! Det behöver inte vara stora gester, en klapp på axeln eller en tårta kan räcka långt. Det viktiga är att uppmärksamma framgång.
Källa: Great Place to Work

Anita Gullberg
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vilka regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Tips för roligare och mer effektiva möten
Möten Hur gör du för att undvika slentrian i möten och få medarbetarna mer engagerade? Mötesexperten Lasse Frisk delar med sig av sina bästa tips.