
Bild: Pia Gyllin
Hon vill förändra synen på städyrket
Publicerat 5 oktober 2018
När Suzanne Karlsson fick frågan om att bli chef på ett nystartat städföretag tackade hon först nej. Hon jobbade på ett IT-bolag och förknippade städbranschen med låg status och pressade priser. I dag är hon vd för samma städföretag och stortrivs.
Hennes stora mission: att höja statusen på yrket. Därför ångrar hon inte att hon till slut tackade ja. Suzanne Karlsson är sedan fem år tillbaka vd för företaget Wärna Mellansverige.
Det som fick henne att ändra sig var att företaget hade ett så bra arbetsmiljötänk och värdegrund. Wärna har expanderat snabbt vilket varit en utmaning men också väldigt roligt.
– När jag började var vi fem stycken och hade en kund. I dag är vi 45 anställda och har cirka 300 kunder.
Wärna har sitt huvudkontor i Örebro och företaget arbetar utifrån värdeorden stolthet, kunskap, energi och närvaro.
– För oss är det viktigt att våra medarbetare är stolta över det de gör. Det är viktigt att rekrytera rätt personal som tycker att det är roligt att städa.
För att nå dit har Suzanne sett till att satsa på sin personal. Med schysta villkor, bra arbetskläder och bättre bilar har man gett de anställda en bra grund att stå på.
– Alla städföretag har inte arbetskläder till sina anställda och det är inte proffsigt. Vi betalar även vår personal hela vägen, från att de kommer på morgonen till när de går hem, inklusive restid.
Att ge rätt förutsättningar är avgörande för att personalen ska kunna göra ett bra jobb, anser Suzanne. Det innebär även att ha tillräckligt med material att städa med och av riktigt bra kvalité.
– Vi vill hänga med på alla fronter. Därför jobbar vi oerhört lite med kemikalier och har i stället satsat på ultrarent vatten (filtrerat vatten utan partiklar, reds. anm.). Medarbetarna mår fysiskt bättre, de är piggare och de slipper kemikalierna som varken är bra för dem eller miljön i det långa loppet.
För att försöka undvika personal som drar på sig förslitningsskador, vilket är vanligt bland städpersonal, har Wärna satsat mycket på ergonomi. Personalen erbjuds massage och en ergonom har föreläst om bra städteknik och arbetsställningar. Fem personer ur personalstyrkan har just certifierat sig i SRY som är ett certifikat för städare.
– När det handlar om ergonomin gäller det att ständigt påminna. Det är ett slitigt jobb men vi har inte haft någon långtidssjukskriven på grund av jobbet. Det är viktigt att man får hjälp om axlar, rygg och nacke börjar göra ont. Vi erbjuder dessutom regelbunden coachning som verkligen har lyft vår personal.
På Wärna är alla i personalstyrkan ansvariga för att arbetsplatsen mår bra.
– I och med att vi arbetar i team blir det en säkerhet både för oss och för kunden, det är alltid två personer som kan jobbet. Det minskar pressen och stressen. Under de här fem åren har vi växt mycket, på alla fronter. Vi har en rolig arbetsplats och det kanske är därför de flesta arbetar kvar.
Så här får ni ett lyckat arbetsmiljöarbete
- Se personalen och fånga upp dem. Se till att främja den personliga utvecklingen, erbjud till exempel coachning.
- Du ska känna stolthet att gå till jobbet. Jobba värdegrundsbaserat, det gynnar både dina medarbetare och kunder.
- Använd den senaste tekniken. Städartiklar som är bra för kroppen och så lite kemikalier det går. Köp in enklare maskiner som är lätta att använda.
Mer om Uppdrag
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-

”Jag vill göra skillnad för mina kollegor”
Uppdrag Under sina snart 20 år som lärare har Lotta Stare sett arbetsmiljön i skolan förändras. Det är större klasser och mindre tid för förberedelser samtidigt som hot och våld blivit en ständigt aktuell fråga.
-

"Jag vill höja chefers arbetsmiljö-självförtroende"
Uppdrag När hon själv blev chef första gången var det chockartat. I dag har Prevents vd Susanna Ribrant betydligt mer erfarenhet och drivs av att stärka chefers självförtroende i arbetsmiljöfrågor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-

Avstämningsmöten – nyckeln till en bra relation med dina medarbetare
Möten Regelbundna avstämningar med medarbetarna är en central del i ett gott ledarskap. Inte bara för att hålla koll på hur det går på jobbet, utan också hur de mår. Men hur får man till bra avstämningsmöten som inte bara känns som ett stressigt avbrott i vardagen?
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.