Så kan chefen stödja medarbetare som mår dåligt
Publicerat 10 april 2017
I dag börjar vardagen igen efter fredagens tragiska terrordåd i Stockholm. På jobbet kan det vara bra att samla personalen och prata om det som hänt. Om behov finns av samtalsstöd med en krisexpert eller psykolog kan man ta hjälp av företagshälsovården.
Krishantering på arbetsplatsen behöver inte vara svårare än att man som chef är närvarande och omvårdande.
– Låt medarbetarna prata om det som hänt under trygga omständigheter. Det är viktigt att folk får uttrycka vad de tänker och känner, säger Per Larsson, krisstödsexpert på företagshälsovårdsbolaget Previa.
De som verkar må bra är oftast inte i behov av professionellt krisstöd. Previa har listat några tips hur chefer kan agera vid en dramatisk händelse:
- Samla de berörda och försök skapa en så trygg och omvårdande miljö som möjligt. Erbjud gärna fika.
- Ge enbart saklig information om vad som hänt och vad som är planerat.
- Bjuda in alla medarbetare att kommentera det som hänt dem- om de vill. Lyssna och låt alla prata till punkt.
- Ha fokus på fakta. Det hjälper hjärnan att sortera, bearbeta och förstå. Om någon reagerar starkt emotionellt; avled och erbjud individuellt stöd efter mötet (både för individens och gruppen trygghet).
- Bedöm behov av akut professionell hjälp och överväg akutsjukhus vid mycket starka reaktioner.
- Uppmuntra kontakt med varandra och med anhöriga, vänner som man känner sig trygg med. Om någon saknar detta, bjud in till kontakt med chefer eller kollegor.
- Summera gruppens upplevelser, normalisera reaktionerna (referera till "normal akuta stressreaktioner") och påminn om situationens behov av sammanhållning och tolerans för att vi reagerar olika på starka påfrestningar.
- Erbjud avlastningssamtal från företagshälsovården för de som behöver.
- Erbjud praktiskt hjälp eller stöd av olika slag, t ex partiell ledighet, minskade prestationskrav. Att visa omtanke har stort symboliskt värde.
- Följ upp och bedöm – rådgör med kollega/ledning/HR.
Källa: Previa

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Var tredje person har haft en panikattack
Psykisk hälsa • Tryck över bröstet, svårt att andas, stickningar i fingrar och yrsel. En panikattack är lätt att förväxla med allvarlig sjukdom eftersom den ger samma symtom. Skillnaden är att panikattacker är ofarliga och går över av sig själva.
-
Avlastande samtal bra efter svåra händelser
Kris • Krisstöd i form av avlastande samtal är ett sätt att göra en traumatisk händelse begriplig och sänka stressnivåerna.
-
Drevet går – men vi jobbar på
Arbetsmiljöarbete • Att hamna i ett mediedrev kan vara tufft. Värst är det för dem som står mitt i. Men hur är det för alla de som måste jobba på som vanligt när det stormar kring deras arbetsgivare och hur stöttar man dem?
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Våga prata om era misstag
Arbetsklimat • Att våga testa, misslyckas och lära av sina misstag är viktigt för att en organisation ska utvecklas. Psykologen och forskaren Caroline Lornudd tipsar om hur man som chef kan bidra till att främja en orädd arbetskultur.
-
Avlastande samtal bra efter svåra händelser
Kris • Krisstöd i form av avlastande samtal är ett sätt att göra en traumatisk händelse begriplig och sänka stressnivåerna.
-
"Vi rullar ut röda mattan för nyanställda"
Uppdrag • Jens Möllberg och hans kollegor på Hitachi Energy bygger förutsättningar för framtidens fossilfria samhälle.