Hoppa till huvudinnehållet

Bild: Kaboompics

Psykisk hälsa

Träning tre dagar i veckan lindrar depression

Ännu en studie visar att träning lindrar ångest och depression. Tre träningspass i veckan om cirka en timme vardera och med relativt hög intensitet, är det som krävs enligt studien.

I studien fick personer med ångestsyndrom delta i ett tolv veckor långt fysiskt träningsprogram. Deltagarna lottades till gruppträning under tolv veckor, antingen måttlig eller mer intensiv.

– Ju högre träningsintensitet desto större förbättring i ångestsymtom, konstaterar Malin Henriksson, doktorand på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, som lett studien.

Båda behandlingsgrupperna hade 60 minuter långa träningspass tre gånger i veckan under ledning av en fysioterapeut. Passen omfattade både konditions- och styrketräning. Efter uppvärmning följde cirkelträning på tolv stationer i 45 minuter som avslutades med nedvarvning och stretchning.

Resultatet visade att ångestsymtomen förbättrades påtagligt hos deltagarna. Det gällde även personer som lidit av ångest i tio års tid eller mer.

De som tränade på måttlig nivå ökade chanserna till förbättrade symtom på ångest med faktor 3,62. Motsvarande faktor för de som tränade mer intensivt var 4,88. Deltagarna hade ingen vetskap om vilken träning eller rådgivning personer utanför den egna gruppen fick.

Träning för patienter med depression eller ångest kan vara ett bra alternativ eftersom många lider av biverkningar av antidepressiv medicin samt att väntetiderna till KBT-behandling kan vara långa, enligt Malin Henriksson.

 

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

marianne.zetterblom@prevent.se

Mer om Psykisk hälsa

Prenumerera

Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.

Prenumerera

Senaste om Hälsa