Publicerad 1 april 2019

Du måste inte träna – men rör på dig mer

Må bra

Svenska folket har sämre flås än för tjugo år sedan. Stress och ökade krav på effektivitet gör att vi rör oss mindre.  Men det behövs varken gymkort eller ett maraton i sikte för att förbättra sin kondition. Det räcker med trappor och mer rörelser i vardagen.

En omfattande studie från Gymnastik- och idrottshögskolan har mätt syreupptagningsförmåga hos 350 000 män och kvinnor i arbetsför ålder mellan 1995 och 2017. Den visade att konditionen i gruppen hade minskat med 11 procent. Och andelen hälsofarligt låg kondition hade ökat från 27 till 46 procent.

Men det behövs ingen revolution för att ändra på detta, enligt Elin Ekblom Bak, som är en av forskarna bakom studien. Det är bakgrundsaktiviteterna i vardagen som gör den stora skillnaden för konditionen – som att åka kommunalt med barnen till träningen i stället för att skjutsa, välja trapporna i stället för hissen, gå till affären i stället för att handla på nätet, cykla till jobbet, eller gå av en station tidigare. Det är den där lilla pulshöjningen man vill åt, det är den som gör susen.

Hur ska man veta då vad som är tillräckligt pulshöjning?
– Det är enkelt, rörelser som gör dig lite andfådd och höjer pulsen är bra. Jag tror att alla vet hur det känns att bli andfådd och varm efter att gått upp för en trappa. Det är sådana aktiviteterna vi ska försöka få in mer av i vardagen. Sen är det så att all aktivitet som blir av är bättre än ingen aktivitet alls.

Trots att studien visar att vi har sämre flås än för 20 år sedan finns det samtidigt en träningshets i samhället. Och enligt Elin Ekblom Bak har klyftorna mellan dem som tränar och inte tränar ökat.

– Det finns mycket missförstånd runt träning, vilket gör att det blir höga trösklar och för komplicerat för många att komma igång. Vi tror att bara vi tränar med rätt grejer så blir vi lyckliga och allt blir bra. Men kroppen bryr sig inte om träningen sker på ett gym eller inte.

Kan arbetsplatserna vara behjälpliga med att förbättra konditionen?
– Javisst, men då kan inte träningen ligga först eller sist på dagen, då blir det lätt att man struntar i den. Tanken om aktiviteter på arbetstid måste vara väl förankrad i hela organisationen, både hos chefer och medarbetare. Sen ska den vara kul och motiverande. Och vilken aktivitet som passar oss bäst är väldigt individuellt.

Tips så får du in mer rörelse i arbetsdagen

  • Haka på en kollega, kolla vilka som brukar träna på lunchen och be att få följa med.
  • Att skapa rutiner tillsammans är ett effektivt sätt att få till både motion och gemenskap i vardagen.
  • Vila aktivt. Gå ett varv och småprata med kollegorna eller passa på att uträtta ärenden när du känner att du behöver en paus. Då utnyttjar du vilotiden till rörelse.

Tips detta kan arbetsgivaren göra

  • Tillåt träning på arbetstid.
  • Tipsa om aktiviteter i närområdet, bra lunchställe, fina promenadvägar eller roliga gruppträningar i närheten.
  • Låna ut både cyklar, gåstavar och gummiband.

Taggar: Må bra