Publicerad 12 september 2018

Migrän – eller "bara" ont i huvudet?

Migrän

Ont i huvudet? Nästan alla har huvudvärk lite då och då. Ofta beror det på att man spänner sig utan att man vet om det. Stress, trötthet och för lite sömn kan ge spänningshuvudvärk. Den kan i sin tur trigga igång ett migränanfall om man lider av migrän. 

Migrän är ett dolt handikapp i arbetslivet. Det är en av våra vanligaste folksjukdomar. Omkring 1,3 miljoner svenskar lider av denna kroniska neurologiska sjukdom. Och den kan drabba alla. Över 400 000 personer är extra hårt ansatta med migränattacker som kommer ofta, mellan fyra till fem gånger i månaden.

Svår migrän har rankats som en av de sjukdomar som är mest handikappande. Under anfallen är den som har svår migrän mer eller mindre invalidiserad av bultande huvudvärk, illamående, kräkningar och ljus- och ljudkänslighet.

Man vet fortfarande inte varför vissa drabbas av migrän. Man vet att den till stora delar är ärftlig. En teori är att migrän beror på ett primärt fel i nervsystemet som leder till en överkänslighet för nervsignaler. Än i dag finns heller inget effektivt botemedel, även om det pågår mycket forskning för att hitta nya mediciner.

Men man kan göra mycket själv för att minska spänningshuvudvärk och migrän genom att komma underfund med vad som triggar igång attackerna och undvika dem så gott det går.

Stress är en av den vanligaste orsaken till spänningshuvudvärk och migrän. Sömnbrist, tandpressning, dålig arbetsställning och belysning, känslomässiga påfrestningar och hormonella förändringar hos kvinnor är andra. Stina Rutberg är forskare vid Luleå Tekniska universitet och har forskat om migrän.

– Min forskning visar att de utlösande faktorerna ofta samverkar. Om man utsätter sig för stress under exempelvis menstruationen så kan det leda till att ett anfall utlöses. Därför är det bra att få kunskap om sina triggers, säger Stina Rutberg.

Hennes forskning visar att sjukgymnastik och akupunktur både kan förebygga och behandla migrän.

– Akupunktur har lika bra effekt som medicinsk förebyggande behandling, men är helt utan biverkningar. Upp till 50 procent blir bättre. Akupunktur kan även sänka kroppens stressnivåer, säger hon.

Sjukgymnastik är också ett sätt att lära sig slappna av och minska stressen.

– Att kombinera avslappning och träning och/eller nackbehandling har visat sig effektivt, säger Stina Rutberg. 

Så kan du förebygga och lindra spänningshuvudvärk

  • Dra ner på stressen. Vardagsstress och känslomässig stress sätter sig som spänningar i kroppen, nacke och rygg och leder till spänningshuvudvärk. 
  • Slappna av. Hitta en metod som passar dig där du kan slappna av. Pröva promenader, yoga, massage eller stretchövningar. Ta hjälp av cd-skivor, appar, youtubefilmer eller en sjukgymnast som kan hjälpa dig med övningar.
  • Rör på dig.Träna bort spänningshuvudvärken. Med bättre kondition och mer musklergår det att lindra spänningshuvudvärk. Enligt ny forskning krävs det att man styrketränar tre dagar i veckan och gör någon form av pulshöjande träningsform varje dag.
  • Sov gott. Om du är trött och sover för lite får du lättare spänningshuvudvärk och migrän.
  • Kolla synen. Huvudvärk kan vara tecken på att synen förändrats. Nya glasögon eller linser kan hjälpa.
  • Skaffa datorglasögon. Om du jobbar mycket vid datorn kan ögonen bli överansträngda och trötta och leda till huvudvärk. Datorglasögon som anpassas efter dina behov.
  • Kolla tänderna. Att gnissla eller bita ihop tänderna i sömnen ger ofta huvudvärk under dagen. En bettskena om natten kan hjälpa.
  • Byt arbetsställning ofta. Vissa arbetsställningar kan göra att du spänner dig och leda till huvudvärk. Växla mellan att sitta och stå och jobba. Glöm inte att pausa då och då.
  • Ät regelbundet. Kroppen behöver bränsle. Ät ordentliga måltider regelbundet. Mellanmål håller blodsockret uppe under dagen.
  • För dagbok. Skriv ner när huvudvärken dyker upp, hur den yttrar sig och vad som gör att smärtan blir värre. Du kan se ett mönster och får ledtrådar vad du kan behöva ändra på.
  • Sjukgymnastik och akupunktur har visat sig vara effektivt för att förebygga migrän och spänningshuvudvärk.

fakta Det här kan trigga migrän

  • Stress.
  • Oregelbundna måltider.
  • Psykologiska omställningar.
  • Trötthet och avslappning efter en period med mycket stress.
  • Slarv med sömnen och för mycket sömn.
  • Störande omgivning, buller, ljus, dofter.
  • Vissa livsmedel, choklad, citrusfrukter, starka ostar, starkt kryddad mat.
  • Hormonella förändringar.
  • Man kan också få migrän helt utan anledning.

fakta Två typer av migrän

Migrän utan aura – är den vanligaste formen av migrän. Många migräniker känner när ett anfall är på gång. Man kan bli trött, få svårt att koncentrera sig och bli sugen på sötsaker. Ett migränanfall kan variera mellan en halv timme till tre dygn. Den typiska huvudvärken är en kraftig, pulserande  huvudvärk, ofta på ena  sidan av huvudet som blir värre när man anstränger sig. Man kan även bli känslig för dofter, ljus och ljud, må illa och kräkas. En del känner att armar och ben domnar.

Migrän med aura – har ett förstadium som kan hålla på fem minuter till en halvtimme innan huvudvärken kommer. Det kan variera från person till person. Ofta påverkas synen, man kan få tunnelseende och det kan flimra framför ögonen och delar av synfältet kan försvinna eller förändras. Andra symtom är känselrubbningar som drabbar ena sidan av kroppen. Likaså kan talet och hörseln påverkas. 

Taggar: Må bra

Webbfråga

Kan du prata med din chef om hur du mår?

  • Ja, absolut! 47%  
  • Bara om fysiska krämpor 6%  
  • Det undviker jag helst 40%  
  • Har inte känt något behov 7%  
Totalt antalet röster: 193